شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شهید مهدی مقدس

حوزه/ وی در مباحثه ها و درگیری های لفظی و عقیدتیِ ابتدای انقلاب اسلامی به لحاظ اطلاعات وسیعی که در رابطه با مکتب ها و همچنین احاطه نسبتاً زیادی که به اعتقادات فلسفی داشت، همیشه کفۀ ترازو را به نفع اسلام و اعتقادات اسلام سنگین می کرد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، شهید مهدی مقدس در حادثه اشغال لانه جاسوسی از نخستین جوانانی بود که این قله کفر را شکسته و آن را به اشغال خود در آوردند

مکبّر امام (ره)

شهید مهدی مقدس در سال 1336 در نجف اشرف در خانواده ای مذهبی متولد شد. وی در کودکی پدر خود را از دست داد. شهید مقدس هنوز یازده سال از بهار عمرش نگذشته بود که عشق به امام خمینی (ره) سراسر وجودش را فرا گرفته و مدت ها در نماز جماعتی که به امامت امام راحل (ره) در مدرسۀ بروجردی نجف اشرف برگزار می شد، تکبیرگوی امام امت (ره) بود. این تماس مستمر و حضور مداوم در نزد مرادش، در وجود مهدی اثری ماندگار گذاشت و در کلاس اول متوسطه مدرسه علوی، اقدام به پاره نمودن عکس شاه نمود؛ در نتیجه این کار توبیخ و تنبیه شدیدی از سوی مسئولین مدرسه متحمل شد. زمان سپری شد و اوضاع سیاسی عراق دگرگون شد و بسیاری از ایرانیان از جمله مهدی مقدس مجبور به مراجعت به ایران شدند.

ورود به حوزه و دانشگاه

شهید در ایران پس از گذراندن دوران دبیرستان در مدرسه حقانی قم جهت فراگیری علوم حوزوی ثبت نام نمود. وی علاوه بر فراگیری دروس حوزوی به دروس کلاسیک نیز ادامه داده و ضمن شرکت در کنکور در رشته حقوق پذیرفته شد. مهدی مقدس در دانشکده حقوق به دانشجویان انجمن اسلامی این دانشکده پیوست و از عناصر فعال این انجمن بود.

مناظره با کروهک های منحرف التقاطی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ابتدا در محیط دانشگاه که صحنه برخورد افکار و عقائد مختلف بود به دفاع از اعتقادات اسلامی در برابر گروهک های منحرف پرداخت و در مباحثه ها و درگیری های لفظی و عقیدتی به لحاظ اطلاعات وسیعی که در رابطه با مکتب ها و همچنین احاطه نسبتاً زیادی که به اعتقادات فلسفی داشت، همیشه کفۀ ترازو را به نفع اسلام و اعتقادات اسلام سنگین می کرد و نقش نسبتاً فعالی در این درگیری های اعتقادی و فکری داشت؛ وی در این تضارب آراء شبهات و سفسطه های بی محتوای سرسپردگان شرق و غرب را با قدرت و تسلط خوبی دفع می کرد.

در حادثۀ اشغال لانه جاسوسی از نخستین جوانانی بود که این قلعه کفر را شکسته و لانه جاسوسی را به اشغال خویش درآوردند و مدتی در کنار سایر برادران دانشجوی پیرو خط امام (ره) به فعالیت در داخل لانه جاسوسی پرداخت و با سایر دانشجویان مسلمان همکاری نمود.

اعزام به جبهه

مهدی پس از گذشت 45 روز از جنگ تحمیلی به خوزستان رفت و ضمن جنگیدن با دشمن متجاوز بعثی، همزمان مسئولیت دادستانی انقلاب ماهشهر را نیز عهده دار شد. این در حالی بود که وضع سیاسی ماهشهر بسیار متشنج و پرحادثه بود و بیش از صد هزار جنگ زده با از دست دادن خانۀ خود در آن شهر تجمع کرده بودند. اوضاع آشفته شهر که محیطی مناسب را برای تحرکات گروهک ها فراهم می کرد، یکی از مشکلاتی بود که باعث به وجود آمدن حوادثی از سوی آنان می شد.

در چنین شرائطی شهید مهدی مقدس توانست با فعالیت و همکاری سپاه پاسداران انقلاب بر اوضاع سیاسی شهر را کاملاً مسلّط شده و ضد انقلابیون را تحت تعقیب قرار داده و شرّ آن ها را دفع نماید.

در آذرماه 1359 در نخستین حمله علیه صدامیان به همراه برادران سپاه و ارتش شرکت نمود و پس از ساعت ها درگیری و شهید شدن عده ای از همرزمان، توانست از محاصره دژخیمان نجات یابد.

شهادت

با آغاز عملیات بیت المقدس طبق عادت همیشگی لباس رزم پوشید و در خط مقدم جبهه علیه نیروهای بعثی به دفاع از مکتب اسلام پرداخت. سرانجام در تاریخ 21/2/61 خمپاره ای به سنگر وی اصابت کرده و ترکش به چشمان وی برخورد کرده و نابینا می شود. بعد از اعزام به بیمارستان اهواز و سپس بیمارستانی در تهران، سرانجام تلاش پزشکان بی نتیجه مانده و در روز 26/2/61 به شهادت رسید.

منبع: کتاب شهدای روحانیت شیعه در یکصد سال أخیر، ص 562-559

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
    0 0
    روحش شاد ویادش گرامی باد