جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله محسن اراکی

حوزه/ دبیر کل مجمع جهانی تقریب اسلامی، رهبر صالح را از نعمت های الهی و هویت جامعه دانسته و گفت: اگر از رهبری صالح نافرمانی شود، این نعمت از مردم گرفته می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله محسن اراکی، روز چهارشنبه در گفتگوی زنده با برنامه آفتاب شرقی شبکه اول سیما با موضوع "جایگاه رهبر صالح در جامعه"، اظهار داشت: اولین نکته ای که پیرامون رابطه رهبری با جامعه صالح می توان گفت و در منابع دینی نیز به آن اشاره شده، این است که رهبر صالح، هویت جامعه صالح است.

وی با بیان اینکه اصولا بین رهبری و هر جامعه ای که رهبر را می پذیرد یک رابطه بنیادین وجود دارد، افزود: هر جامعه هویت و شخصیتی دارد که در رهبری جلوه می کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه خداوند در سوره اسراء می فرماید "در روز قیامت هر امتی با امامش شناخته و فراخوانده می شود"، ابراز داشت: در روز قیامت نماد امت صالح، امام صالح آن امت است و نماد امت غیر صالح، امام غیر صالح است.

وی با بیان اینکه رهبر، هویت یک امت را تشکیل می دهد، ادامه داد: نخستین رابطه ای که بین رهبر صالح و امت صالح وجود دارد، پیوند بنیادین و پیوند هویتی است.

آیت الله اراکی در پاسخ به سئوالی پیرامون اینکه اگر رهبر صالح بود، اما مردم ناصالح بودند و یا برعکس، تکلیف چیست؟، با تأکید بر اینکه صلاح یک امت به صلاح رهبران آن است، افزود: جامعه ای که رهبر آن فاسد است و به اجبار او پیروی می کند، در منابع دینی به جامعه مستضعف تعبیر می شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: وقتی که رهبر فاسد است و جامعه از آن پیروی می کند، در این پیروی اجباری نیست، بلکه جامعه باید در برابر این اجبار بایستد.

آیت الله اراکی اضافه کرد: گاهی رهبر صالح است، اما جامعه، جامعه ای است که دچار گمراهی شده، در چنین مواردی رهبر با این جامعه دو نوع سرنوشت خواهد داشت یا اینکه می تواند هویت جامعه را اصلاح کند و یا اینکه آن جامعه اصلاح نشود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی از نعمت های الهی رهبر صالح است، اظهار داشت: اگر از رهبری صالح نافرمانی شود این نعمت از مردم گرفته می شود.

وی تأکید کرد: اگر مردم تن به رهبری صالح دادند و هویت خود را به تناسب هدایت های او تغییر دادند و این رهبری برآنها تداوم داشت، در نتیجه نعمت های تامه الهی بر آنها ادامه دار خواهد بود و خداوند متعال به این امت رشد عقلانی و مادی خواهد داد.

آیت الله اراکی با بیان اینکه رابطه رهبری با جامعه رابطه ای سنت مند و قانومند است، ابراز داشت: اگر رهبر صالح از نعمت های الهی است که شکر آن اطاعت و پیروی است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیرامون مسئله رهبری در زمان غیبت امام عصر(عج) نیز گفت: در این دوران نیز بر اساس تعالیم دین اسلام و احادیث دینی تکلیف ما مشخص است همان حجتی که برای امام معصوم می باشد برای فقیه عادل در زمان غیبت امام عصر(عج) نیز صادق است و اگر از این نعمت شکر‌گزاری شود، خداوند متعال نعمت بزرگ را نصیب آن امت خواهد کرد .

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha