شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله مظاهری

حوزه/ عزاداري براي اهل بيت(ع) يك شعار سراسر شعور و از افضل وسايل تقرّب به خداوند تعالي است كه در آن، هم تولّي و هم تبرّي نهفته است. و اين شعار بزرگ براي حضرت زهرا (س) و حضرت سيّد الشّهداء ع به جهات خاصّ، بايد هر چه باشكوه‌تر برگزار گردد .

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» به مناسبت ایام فاطمیه بخشی دیگر ازپرسش ها وپاسخ های آیت الله العظمی مظاهری درخصوص حضرت صدیقه طاهره (س)  که درکتاب اندیشه های ناب به چاپ رسیده را منتشرمی کند.

  * از زيارات حضرت زهرا (س)، كداميك معتبرتر است؟

  زيارتي را كه محدّث قمي عليه الرّحمه در مفاتيح الجنان در اعمال روز سوّم جمادي الثّاني نقل فرموده‌اند، در حالي ‌كه از حيث لفظ كوتاه است، لكن بسيار پرمحتوا و عميق و از نظر سند و دلالت، در كمال اعتبار است.

* اينكه قسمتي از شبانه روز يا روزي از هفته به نام حضرت زهرا (س) مي‌‌باشد، چه حكمتي دارد؟

  در رواياتي وارد شده است كه ايّام هفته هر يك به نام يكي از حضرات معصومين(ع) است و لذا زيارات و نمازهاي مخصوصه براي آن وارد شده كه علماء و محدثين بزرگ در كتاب‌هاي خود نقل‌ فرموده‌اند. و حكمت اين مسائل آن است كه در هر روز و ساعتي، قلب و دل و ذهن و فكر ما به ياد آن بزرگوران معطّر و منوّر باشد و به‌ اين وسيله، از عنايات و فيض الهي‌ و هدايت‌هاي آنان برخوردارگشته و از معصيت‌ها و خطاها در امان قرار بگيريم.

* صلوات حضرت زهرا (س) داراي چه اهميّتي است؟ و عبارت «سرّ مُستَودَع» يعني چه؟

 اين صلوات، نزد بزرگان به ويژه اهل سير و سلوك و معنا، داراي اهميّت بسيار است، مخصوصاً ختم آن صلوات، كه 135 مرتبه به عدد كلمة «فاطمه» به حروف ابجد است. و مراد از «سرّ مستودع» در آن صلوات، حضرت وليّ الله الاعظم مهدي موعود«ارواحنا‌فداه» است.

 * طريقة صحيح نماز حضرت زهرا (س)را بيان فرماييد؟

  آنچه را محدّث قمي  در «مفاتيح الجنان» آورده‌اند، بسيار خوب است . 

* اينكه بعضي در خواب حضرت زهرا (س) را زيارت كرده‌اند و مشاهده نموده‌اند هنوز تورّم بازو بهبود نيافته است، يعني چه؟

  خواب، حجّت نيست؛ لكن مسلّم است كه مظلوميّت آن بزرگوار، بالاست و تا زماني كه با الطاف الهي به وسيلة‌ ظهور منتقم آل محمّد(ع)، حضرت مهدي موعود«عجّل‌الله‌تعالي‌فرجه‌الشّريف» دشمنان آن حضرت منكوب نشوند، وجود مقدّس ايشان غمناك است .

 - منشأ اختلاف زمان شهادت حضرت زهرا (س)در چيست؟ به‌‌ نظر حضرتعالي كدام زمان معتبرتر است؟

 ظاهراً چون لفظ هفتاد و نود در زبان عربي شبيه به همديگر نوشته مي‌شود «سبعون و تسعون»، لذا دو گونه نقل مشهور در خصوص زمان شهادت آن بزرگوار شده است: يكي هفتاد و پنج روز بعد از وفات نبيّ مكرّم  و يكي نود و پنج روز، يعني سيزدهم جمادي الاولي و سوّم جمادي الثّاني .و به نظر اينجانب بنا بر قرائني، شهادت آن حضرت در سوّم جمادي الثّاني واقع شده و روايت صحيح السّند هم بر آن دلالت دارد .

 - چرا براي شهادت حضرت زهرا(س)عزاداري ده روزه (دهة فاطميّه) برگزار مي‌شود؟

 عزاداري براي اهل بيت(ع)يك شعار سراسر شعور و از افضل وسايل تقرّب به خداوند تعالي است كه در آن، هم تولّي و هم تبرّي نهفته است. و اين شعار بزرگ براي حضرت زهرا (س) و حضرت سيّد الشّهداء  به جهات خاصّ، بايد هر چه باشكوه‌تر برگزار گردد؛ زيرا وجود مقدّس حضرت فاطمه(س)، اسوة‌ دفاع از ولايت و امامت است و وجود مقدّس امام حسين ، اُسوة‌ دفاع از عدالت و آزادي و آزادگي و قيام عليه ظلم و ستم است؛ قال الله تعالي: ]وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَي الْقُلُوبِ[ .

 - آيا اقامة مجالس عزا و جشن در ايّام شهادت و ولادت حضرت زهرا(س)ضرورت دارد؟

  اقامة اين مجالس، علاوه بر اين‌که از مصاديق روشن و بارز تعظيم شعائر الهي است: ]وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَي الْقُلُوبِ[.از افضل موجبات تقرّب به آن حضرات است؛ زيرا اين مجالس، توسّل به آن بزرگواران محسوب مي‌شود و مورد تأکيد ائمّة اطهار(ع) بوده است و چنانکه آنان فرموده‌اند: بايد در عزاي آنان عزادار و غمناك باشيم و در سرور آنان هم شادمان و فرحناك باشيم .

 - آيا برپايي بعضي از مجالس که همراه با برخي از اعمال خاصّ و نامتعارف و به بهانة «عيد الزّهراء» در بعضي از ايّام سال مي‌باشد، صحيح بوده و مستندِ شرعي دارد؟ و آيا اين‌گونه امور، بر خلاف وحدت بين مسلمين نيست؟

 اين‌گونه امور، که ً‌ابزار و بهانه‌اي براي دشمنان اسلام در جهت ايجاد اختلاف بين مسلمين و نيز بهانه‌اي براي وهن دين و اهانت به شيعيان و مذهب تشيّع شده است، نبايد انجام شود، و براي اظهار ارادت و تولّي به حضرت صدّيقة طاهره (س) و‌تبرّي از دشمنان غاصب و فاسق ايشان، بايد به ساحت مقدّس آن حضرت توسّل شود و در مجالس، زيارات ايشان و زيارت شريفة عاشورا كه از افضل زيارات است، خوانده شود و بايد بدانيم که ثواب و پاداش حفظ وحدت بين مسلمين در روايت‌هاي اهل‌بيت(ع) ره‌اندازه‌اي است كه شركت در نماز جماعت مخالفين، همانند شركت در نماز رسول گرامي تلقّي شده ، ولي متأسّفانه اين وحدتِ مورد تأكيد قرآن و سنّت،‌آن‌گونه‌كه لازم است رعايت نمي‌شود و همين امر موجب بهره‌برداري و تسلّط دشمنان شده است.

 - اينكه فرموده‌اند: «سلمان از ما اهلبيت است» آيا موجب محرميّت سلمان با حضرت زهرا (س) مي‌باشد؟

 فرمودة رسول اكرم ص تنزيل و كنايه است، كه براي بيان عظمت مقام و درجة حضرت سلمان عليه‌الرّحمة‌والرّضوان، فرموده‌اند و ربطي به مَحرميّت ندارد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مجید IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 1
    اگر شما میدانید سر مستودع چیست پس چرا بهش میگن سر مستودع!؟
    • حمید FR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
      0 0
      به همون دلیل که نام و کنیه امام زمان هم مدت ها سر بود ولی امروز ما می دونیم.
  • امیر IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) به من گفت: اى فاطمه! هر كه بر تو صلوات فرستد، خداوند او را بیامرزد و به من، در هر جاى بهشت باشم، ملحق گرداند. منبع: "صحیفه الزهرا" اللهُمَ  صلِ علی فاطمةَ وَ أَبیِها وَ بَعلِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فیها بِعَدَدِ ما أحَاطَ بِهِ عِلمُک بارپروردگارا؛ درود فرست بر فاطمه و پدر بزرگوارش و همسر گرامی‌اش و فرزندان عزیزش [و آن رازی که در وجود او به ودیعه نهادی]، به تعداد آنچه دانش تو بر آن احاطه دارد.