جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نورالله ولی نژاد

حوزه/ مدیرکل تبلیغات گلستان؛ گفت: مخالف یک دهه عزاداری برای فاطمیه نیستیم؛ چراکه روضه برکات و نورانیت دل را به دنبال دارد؛ اما باید فضای عمومی جامعه را تعریف و برای مناسبت‌ها برنامه‌ریزی کرد تا حرمت‌ها حفظ گردد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ولی نژاد، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در گرگان، با اشاره به تقارن ایام فاطمیه با عید نوروز، اظهار داشت: این تقارن در سال‌های گذشته نیز اتفاق افتاده و محرم و صفر نیز با عید نوروز مقارن شده است؛ چراکه چرخش ماه قمری و شمسی این تداخل را در برخی از مواقع در پی دارد.

وی توجه به چند نکته در این ایام را ضروری دانست و گفت: اساسا مردم ما می دانند که در چنین مواقعی چه‌کاری انجام دهند و تجربه نخست آنان نیست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان ادامه داد: معمولا در تقارن عید و عزا، تقدم با عزاداری بوده است؛ چراکه در آن ایام، عواطف جریحه‌دار شده و انسان‌ها به دنبال دلجویی و ایجاد قرابت هستند؛ پس به همین دلیل سوگواری را مقدم می‌شمارند.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: نکته قابل‌توجه دیگر این است که فرهنگ‌سازان جامعه نباید مدت عزاداری را طولانی کنند؛ چراکه همین کار می‌تواند برای مردم فضایی را به وجود آورد که حرمت‌ها را حفظ کنند؛ لذا باید مدت عزاداری را کوتاه کنیم؛ البته محرم و صفر از این قاعده مستثناست و عزاداری باید کامل انجام گردد.

فعل رهبری برای ما حجت است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ولی نژاد با اشاره به اعلام برنامه بیت مقام معظم رهبری در ایام فاطمیه، خاطرنشان ساخت: رهبر معظم انقلاب برنامه 5 روزه‌ای را برای عزاداری در بیت خود اعلام کرده‌اند که این فعل رهبری برای ما حجت است.

وی تصریح کرد: در این ایام باید به‌اندازه‌ای عزاداری کرد که حرمت‌ها حفظ و دست مردم نیز برای برنامه‌های خود بسته نشود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان بیان داشت: ما تقارن نوروز با فاطمیه را باهم متضاد نمی‌دانیم؛ بلکه اگر عید را درست تعریف کنیم، با این ایام متغایر نیست؛ چراکه اگر فقط دیدوبازدید باشد، بسیار هم خوب است.

این کارشناس فرهنگی اظهار داشت: مخالف یک دهه عزاداری برای فاطمیه نیستیم؛ چراکه روضه برکات و نورانیت دل را به دنبال دارد؛ اما باید فضای عمومی جامعه را تعریف و برای مناسبت‌ها برنامه‌ریزی کرد تا حرمت‌ها حفظ گردد.

یاد ائمه(ع) فقط در روضه نیست

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ولی نژاد در پایان ابراز داشت: ما نباید فقط ائمه(ع) را در روضه‌ها یاد کنیم؛ بلکه ایام ولادت این بزرگواران نیز بسیار مهم است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha