سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کتاب تثلیت در قرآن

حوزه/ کتاب «تثلیث در قرآن و عهدین» به قلم حجت الاسلام محمد کاشانی در گروه علمی: «کلام» در شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر تحسین شده انتخاب شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، این کتاب، اولین اثر فارسی است که به مباحث تثلیث می‌پردازد.

 نویسنده در آغاز با ارائه تعریفی دقیق از مفهوم تثلیث، برداشت‌ هاي غير اُرتدوكسي را نفی می‌کند و بدعت‌ هاي تثليثي را از مفهوم اصلي تثليث می‌ زداید.

وی سپس ريشه ‌هاي باستاني اعتقاد به تثليث را در اديان ابتدايي، شناسایی و سير تحول این آموزه را در قرون وسطا، عصر اصلاحات و قرون معاصر جست‌ وجو کرده است. او در کشاکش این مباحث، به پاسخ این پرسش بزرگ می ‌رسد که: «چگونه اعتقادي كه ریشه در ادیان ابتدایی دارد، با كمك امپراتور، تبديل به آموزه‌ اصلي جهان مسيحيت شده است»؟.

مؤلف در ادامۀ تحقيق خود، با جست ‌وجوي آیات اثباتی تثليث در كتاب مقدس، به بررسی آياتي كه برخي مسيحيان براي اثبات تثليث به آنها استدلال كرده‌اند، می پردازد. وی در ادامه، آياتي را كه به ‌طور صريح، اُلُوهيت مسيح را نفي مي‌كنند، یادآور می ‌شود و سپس نتیجه می‌گیرد که تثليث و اُلُوهيت مسيح به هيچ وجه از آموزه ‌های كتاب مقدس نيستند.

نویسنده سپس به بررسی مفهوم تثلیث از دیدگاه عقل می‌رود و تحقیقی گسترده را در این زمینه ارائه می‌کند. او در انتها نگرش قرآن به مسأله تثليث و اُلُوهيت مسيح را بررسی مي‌کند و در اين بررسي اشكالات مستشرقان مسيحي به درك قرآن از مسأله تثليث را پاسخ می‌دهد.

کتاب یاد شده از سوی انتشارات «دلیل ما» به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha