جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی مکارم / درس خارج

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از آمار تصادفات در ایام سفرهای نوروزی، گفتند: کسانی که مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی کنند، دچار مصیبت می شوند؛ مسئولان می گویند تصادفات امسال کمتر شده است؛ نباید گفت کمتر شده، اصلا نباید تصادفات این چنینی باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، صبح امروز در آخرین درس خارج فقه خود در سال 93 با اشاره به اخبار شب گذشته رسانه ملی مبنی بر جرح و آسیب دیدگی عده زیادی در حوادث چهارشنبه پایان سال، گفتند: دیشب وقتی اخبار دردناک ایام چهارشنبه سوری را شنیدم متاسف شدم؛ این آسیب ها وحشتناک است و تمام صورت و بدن آسیب دیده مثل ذغال شده است. 

ایشان افزودند: در خبر شب گذشته، رئیس بیمارستان می‌گفت تخت در بیمارستان برای پذیرش آسیب دیدگان نداریم؛ چرا و به چه دلیل عده ای نشسته‌اند و تشویق می کنند که این سنت ها را زنده نگاه دارید و می خواهند این بلاها را به سر جوانان ما بیاورند.

*چهارشنبه پایان سال مدیریت شود

این مفسر برجسته قرآن کریم برضرورت مدیریت ایام چهارشنبه پایان سال تاکید کردند و گفتند:  همه چیز باید مدیریت صحیح داشته باشد؛ نوروز مدیریت می خواهد؛ مدیریت صحیح این است که فواید و آسیب ها را بررسی کرده و فواید را جلب و مضرات را دفع کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: خرافه چهارشنبه سوری سال به سال کمتر می شود اما بازهم آسیب‌های زیادی دارد و مقدار آن رقم بالایی است، چرا در ایام جوانی و نشاط، خانواده ها برای یک عمل خرافی عزادار شوند.

*اصلا نباید آمار فوتی و جرحی بر اثر تصادف باشد

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با انتقاد از آمار تصادفات در ایام سفرهای نوروزی، گفتند: کسانی که مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی کنند دچار مصیبت می شوند؛ مسئولان می گویند تصادفات امسال کمتر شده است؛ نباید گفت کمتر شده، اصلا نباید تصادفات این چنینی باشد؛ بی احتیاطی، عدم رعایت مقررات وسرعت بی جا و امثال این ها موجب تصادفات می شود.

معظم له تصریح کردند: به فردی گفتم چرا در هنگام عبور از اتوبان قم تهران جریمه شدی؛ در پاسخ گفت علت این بود جای دوربین ها را نمی دانستم کجاست.

ایشان در ادامه با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری(ع) مبنی بر اینکه دنیا نباید انسان را از آخرت غافل کند، اظهار داشتند: حضرت تاکید می کنند رزقی که خدا ضمانتش را کرده است، نباید مانع از اعمال واجب انسان شود.

معظم له با بیان اینکه روزی را خدا می رساند اعمال دین را باید دریابیم، گفتند: البته این بدین معنی نیست  که انسان خانه بنشیند و روزی بیاید؛ در روایات فرمودند تلاش را رها نکنید و کسی که در خانه اش بنشیند و برای روزی دعا کند، مستجاب نمی شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه شرط تحقق روزی سعی و تلاش است، گفتند: امام حسن عسکری(ع) تاکید می کنند مبادا روزی انسان، تو را از خدا، آخرت غافل کند. 

این مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به حدیثی از ائمه معصومین(ع)، ابراز داشتند: هر آدم با ایمانی باید  شبانه روز خود را به سه بخش تقسیم کند؛ بخشی را برای تامین معاش؛ بخشی هم برای مناجات با خداوند، نماز، مطالعات دینی، قرآن، دعا، خودسازی و تهذیب نفس و بخش دیگر را برای استراحت و سرگرمی سالم اختصاص دهد.     

*اسلام با سرگرمی سالم مخالف نیست

این مرجع تقلید با انتقاد شدید از کسانی که علیه دین تبلیغات سوء می کنند، گفتند: برخلاف تفکر بعضی ها، اسلام با سرگرمی سالم مخالف نیست و کسی نگفته است سرگرمی سالم و استراحت حرام است؛ استراحت و سرگرمی برای تامین معاش و عبادت به انسان نشاط می دهد. 

*هفت نسل بعد اختلاس گران نیز توان خرج کردن اموال را ندارند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه تصریح کردند: کسانی که برای سوء استفاده های کلان پای شان به دادگستری کشیده شده است و چندهزار میلیارد تومان اختلاس کرده اند، این دستور امام حسن عسکری(ع) را فراموش کردند و چسبیدند به درآمد بیشتری که جای خرج کردن ندارد؛ نه خودشان و نه هفت نسل آینده شان توان خرج کردن آن را ندارند و غافل شدند و فراموش کردند؛ این ها افراد حریصی هستند که خدا و معاد را فراموش کردند و در دنیا نیز بی آبرو شدند. 

ایشان افزودند: بدست آوردن چنین اموالی بلا است چرا که هزار حلال و حرام را باید قاطی کنند و نگاه داشتن و خرج کردن این اموال نیز بلای دوم و سوم است.

*امیدواریم مسئله هسته ای آبرومندانه تمام شود

این مرجع تقلید در بخش پایانی سخنان خود با آرزوی سالی خوش برای همه مسلمانان و ملت ایران اظهار داشتند: امیدواریم مسئله انرژی هسته ای به صورت آبرومند و عزتمندانه تمام شود و مشکلات اقتصادی و اخلاقی و فرهنگی رفع شود و سالی باشد که نگوییم دریغ از پارسال؛ خداوند خشکسالی را هم به برکت حضرت فاطمه زهرا(س) برطرف کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر ضرورت احترام به ایام سوگواری حضرت زهرا(س) در ایام نوروز تاکید کردند و گفتند: ان شاالله در سال جدید، بستر ازدواج جوانان فراهم باشد و مشکلات مسکن و اشتغال آن ها برطرف شود.    

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha