جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دعای تحویل سال

حوزه/ کارشناس قرآنی گفت: ما در دعای تحویل سال از خدا می‌خواهیم که قلب ما را به عنوان مرکز تصمیم‌گیری همه قوای فکری و روانی به گونه‌ای تنظیم کند که جهت‌گیری آن به سوی او باشد.

حجت الاسلام حکیم باشی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره اینکه در دعای تحویل سال می خواهیم که قلب ما به سمت خدا دگرگون شود  اظهار کرد: عده‌ای فکر می‌کنند که این مغز انسان است که به انسان دستور می‌دهد درحالی‌که قلب است که جایگاه فرماندهی اعضا بدن را دارد و زمانی که چیزی را می‌خواهد آن فرمان را به مغز صادر می‌کند.

وی با بیان اینکه قلب فرماندهی جسم و روح انسان را دارد و حالات وجودی انسان را تنظیم می‌کند عنوان کرد: تمام کارهایی که به روح انسان مربوط می‌شود مانند محبت، اراده و تمایل به یک سمت، توسط قلب فرماندهی می‌شود و این کارها نیز می‌توانند تمایل به خوبی و یا بدی داشته باشند.

کارشناس قرآنی با اشاره به اینکه اگر قلب رویکردی به سوی عشق و محبت خدا داشته باشد تمام وجود انسان به سوی خدا حرکت می‌کند و اگر رویکردی غیر خدایی داشته باشد انسان به سمت غیر خدا حرکت می‌کند افزود: هر مقدار که دل انسان خدایی باشد ارزشمند است و گام به سمت خیرات بر می‌دارد و هر مقدار که دل به سمت خدا نباشد انسان به سمت بدی‌ها می‌رود.

وی تصریح کرد: جهت‌گیری انسان از قلب ناشی می‌شود و لذا اگر قلب متوجه خدا باشد، تمام اعمال متوجه خدا می‌شود و ما هستیم که با قلبمان می‌توانیم طالب خدا باشیم و یا می‌توانیم نباشیم.

حجت الاسلام حکیم باشی گفت: ما در دعای تحویل سال از خدا می‌خواهیم که قلب ما را به عنوان مرکز تصمیم‌گیری همه قوای فکری و روانی به گونه‌ای تنظیم کند که جهت‌گیری آن به سوی او باشد.

وی با اشاره به اینکه قلب موجودی است که از نظر رویکرد می‌تواند به سمت چیزی باشد یا به آن پشت کند مطرح کرد: نتیجه می‌گیریم که قلب قابلیت رویگردانی دارد و از خدا می‌خواهیم که جهت قلب ما به سمت خدا باشد.

این کارشناس قرآنی با بیان اینکه ما این دعا را در همه مواقع می توانیم بیان ‌کنیم گفت: ولی در مواقعی مانند اول سال که یک فصل جدیدی در برابر انسان گشوده می‌شود و مرحله دوباره‌ای در زندگی آغاز می‌شود از خدا می‌خواهیم که قلب ما نیز وارد مرحله جدیدی شود و رویکرد خدایی داشته باشد.

وی با اشاره به عبارت "یا محول الحول و الاحوال" در دعای تحویل سال ادامه داد: روحیات انسان می‌تواند حالت خدایی و غیر خدایی داشته باشد و این وضعیت‌ها را «حال» می‌نامیم و ما در این دعا می‌گوییم که ای خدایی که حال ما را از حالی به حال دیگر می‌گردانی، می‌خواهیم حال ما را به بهترین حالت برگردانی و بهترین حالت این است که قلب ما استوار برای خدا باشد.

انتهای پیام/313/30

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha