پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام یوسفی مقدم

حوزه/ رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی گفت: روحانیون باید با روش‌های روشنگرانه نه تنها خرافات وارد شده به نوروز را از بین ببرند؛ بلکه باید سنت‌های خوب را به صورت پایدار حفظ کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق یوسفی مقدم در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به سنت‌های خرافه‌ای که وارد نوروز شده است اظهار داشت: خرافات که نه تنها در دین مورد قبول نیست، بلکه عقل انسان نیز با آن میانه‌ای ندارد.

وی با بیان اینکه دین مبین اسلامی چیزی را از ما می‌خواهد که عقل طلب می‌کند گفت: مسلمانان باید در تمامی رسوم توجه داشته باشند که عقل، خداوند و شریعت چه چیزی را می‌گویند.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به اینکه در نوروز سنت‌های پسندیده‌ای وجود دارند که عقل و دین آن‌ها را تایید می کنند گفت: صله ارحام از رسوماتی است که دین اسلام بر آن تاکید کرده و از ما خواسته است که به آن توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در آستانه نوروز در نظام طبیعت تحولی به دست خداوند در حال شکل‌گیری است گفت: ما با دعای سال تحویل از خداوند طلب می‌کنیم در نوروز که حالات را تغییر می‌دهی حال ما را نیز تغییر ده.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم ادامه داد: در دعای سال تحویل از خدا می‌خواهیم که آنچنان که پاییز برگ‌ریزان را به بهار و شکفتن گل‌ها تغییر می‌دهی و این شکوفایی را به نظام طبیعت ارزانی می‌داری حال ما را نیز متحول کن.

وی گفت: خواندن این دعا توسط مسلمانان سنت ارزشمندی است که بر آن تاکید شده و در روایات سفاش شده است که این دعا خوانده شود.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت: این دعا باعث می‌شود که به نظام خداوند توجه کنیم و درس بگیریم که این تکامل و دگرگونی ارزشمند و کمال را به وجود آورده است و تمام موجودات عالم از آن بهره مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه سنت‌های عید را باید به دو دسته تقسیم کرد گفت: یک دسته از سنت‌ها مورد سفارش دین بوده و برخی سنت‌ها مانند چهارشنبه سوری غلط و خرافه هستند که باید از آن‌ها دوری کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم با اشاره به اینکه این خرافات باید از زندگی مردم رخت بربندد گفت: سنت‌هایی مانند چهارشنبه سوری چیزی جز خرافه نیستند و برای انسان سعادت به همراه نمی‌آورند؛ ولی هر سال شاهدیم که عده بسیاری از مردم و هم‌میهنانمان از این خرافات خسارت می‌بینند و تحت تاثیر آن‌ها قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه روحانیون باید برای از بین بردن خرافات تلاش کنند و نگرشی روشن گرانه داشته باشند گفت: وظیفه ما تبیین حق است و باید با عقلانیت این خرافات را با فکر، اندیشه و رفتار صحیح از بین برد.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت: روحانیون باید با روش‌های روشنگرانه نه تنها خرافات را از بین ببرند بلکه باید سنت‌های خوب را  به صورت پایدار حفظ کنند.

انتهای پیام/313/30

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha