جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 346821
۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
یا مقلب القلوب و الابصار

عضو شورای مرکزی جامعه ائمه جماعات استان اصفهان، گفت: تحویل سال جدید برای ما این پیام را دارد که همان‌گونه که طبیعت متحول می‌شود مقدمه ای بر این باشد که حالات انسان قرين هيچ گناهي نشود و همه لحظات او با اطاعت خداوند بگذرد.

حجت الاسلام سید محمد صادق ابطحی، در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، در تفسیر و تبیین ابعاد دعای تحویل سال نو اظهار کرد: تحویل سال جدید برای ما این پیام را دارد که همان‌گونه که طبیعت، متحول می‌شود مقدمه ای بر این باشد که در انسان هم تحول و تغییر به وجود آید.

وی افزود: طبيعت از زمستان به سوي بهار شکوفا پيش مي رود، در اين ميان انسان هم دچار تحول و دگرگوني مي شود و يکي از زيباترين ادعيه ما که به دعاي تحويل سال مشهور است، درباره نوروز است که در آن انسان از خداوند مي خواهد که حال او را به «احسن الحال» تبديل کند، به عبارتي انسان با مسئلت اين که حال او به بهترين حال ها تبديل شود، سال خود را آغاز مي کند.

وی درباره معناي «احسن الحال» تصريح کرد: در روايات ما آمده که عيد، روزي است که انسان در آن مرتکب گناه نشود.

حجت الاسلام ابطحی عنوان کرد:  احسن الحال هم يعني اين که حالات انسان قرين هيچ گناهي نشود و همه لحظات او با اطاعت خداوند بگذرد.

وی گفت: نتيجه اين اطاعت و گناه نکردن رشد و تعالي انسان و تبديل حال او به «احسن الحال» است؛ بنابراين «احسن الحال» به معناي فاصله گرفتن از گناه و تقرب به خداوند است و بدون اين دو، مولفه مهم «احسن الحال» تحقق نمي يابد.

حجت الاسلام ابطحی با بیان اینکه در دعاي بيستم مکارم الاخلاق، امام سجاد(ع) مي فرمايند: «اللهم وفر بلطفک نيتي». نيت‌هاي ما بذرهاي اعمال ماست؛ خاطرنشان کرد: این بدین معناست که انسان ابتدا نيت مي کند و تصميم مي گيرد و بعد آن نيت را به عمل تبديل مي کند لذا امام سجاد در اين دعا از خداوند درخواست مي کنند که به لطف خودش زمينه هاي اعمال خوب را از طريق نيت هاي فراوان فراهم کند.

وي با بيان اين که ابتدا بايد «احسن النيات» در درون انسان به وجود آيد تا بعد به احسن الحال تبديل شود، تاکید کرد: پيش از آن که انسان «احسن الحال» را از خداوند طلب کند، بايد نيات آن در وجودش شکل بگيرد.

این مبلغ دینی  در ادامه افزود: احسن النيات اگر در وجود انسان به وفور شکل بگيرد، آن گاه باران رحمت الهي بر اين بذرهاي کاشته شده در وجود انسان مي بارد و به اعمال صالح منتهي مي شود.

وی در پایان یادآور شد: بنابراين وفور نيات صالح در وجود انسان همان زمينه و مقدمه حرکت به سوي «احسن الحال» است که البته اين نيات صالح نيازمند حرکت، پويايي و تلاش است تا به «احسن الحال» بدل شود

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha