جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌الاسلام بناری تعلیم و تربیت

حوزه / تعلیم و تربیت اسلامی بر اصول ثابتی متکی است و مانند نظریه‌های غربی نیست که مدتی بعد بطلان آن مشخص شده و نظریه ای جدید جایگزین آنها گردد.

حجت الاسلام علی همت بناری  در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، به تبیین الگوهای تربیت اسلامی و ویژگی های آن پرداخت و گفت: تربیت اسلامی دارای ویژگی هایی است که آن را از تربیت جدید، غیر اسلامی و غیر الهی متمایز می کند.

وی، نخستین ویژگی تربیت اسلامی را خدا محوری آموزه ها و دستورات عنوان نموده و بیان داشت: مهم ترین مؤلفه تربیت اسلامی این است که نقطه کانونی آن خداوند می‌باشد، به این معنی که تمامی برنامه های تربیتی باید به گونه ای در جهت رسیدن و تقرب خدا باشد.

رئیس پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه بین المللی المصطفی افزود: در چنین دیدگاهی، هر گونه سیاست گذاری و برنامه ریزی در عرصه تربیت که موجب تقرب به خداوند نشوند، جایگاهی  ندارد، چراکه ثمره تربیت اسلامی رسیدن به خداوند و بندگی ربوبیت است.

وی با بیان این که تربیت اسلامی انسان را برای دنیا و آخرت پرورش می دهد، افزود: تربیت و تعلیم جدید، برای این است که انسان تربیت شود تا شهروند خوبی بوده و در دنیا موفق باشد و در ادامه به اهداف مطلوب در این عرصه برسد؛ ولی در تربیت اسلامی ضمن توجه به دنیا و تربیت انسان برای یک زندگی موفقیت آمیز در دنیا، او را برای زندگی آخرت نیز آماده می سازد.

حجت الاسلام بناری خاطرنشان کرد: تربیت اسلامی تنها به دنبال تربیت شهروند اسلامی نیست، بلکه محور تربیت، رضای خدا و آماده سازی برای زندگی اخروی هم می باشد، چنین شخصی مسلماً شهروند خوبی نیز خواهد بود.

وی، اطمینان از مسیر پیش رو و مقصد را از دیگر ویژگی های تربیت اسلامی معرفی کرد و گفت: اطمینان بخشی، از دیگر ویژگی های تربیت اسلامی است. تربیت اسلامی برگرفته از منابع مطمئن الهی بوده و از این رو در زمان های مختلف، اصول ثابت آن تغییر نمی کند؛ بر خلاف تعلیم و تربیت جدید که برگرفته از اندیشه های انسانی است و ضمن این که از سوی دیگران و آیندگان نقد می شود، گاهاً از سوی نظریه پردازها نیز نقض می شود.

تربیت اسلامی متکی بر وحی و سنت است

عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که تربیت اسلامی متکی بر وحی و سنت است، خاطرنشان ساخت: از آنجا که خداوند حکیم مطلق است، آنچه را که مصلحت انسان می باشد، برای وی قرار داده. البته در تربیت اسلامی شرایط و فرعیات در زمان ها و شرایط مختلف متفاوت شود، ولی اصول آن همچنان ثابت است.

وی ادامه داد: تعلیم و تربیت اسلامی بر اصول ثابتی متکی است که در زمان و مکان تغییر نکرده و مانند نظریه‌های غربی نیست که مدتی بعد بطلان آن مشخص شده و نظریه ای جدید جایگزین آنها گردد. از این رو نمی توان به آن اطمینان کرد. نظریه فروید، مازلو و....، از جمله این نظرات است که خودشان بعد از مدتی آن را تغییر داده اند.

حجت الاسلام بناری در ادامه یادآور شد: تربیت اسلامی به تمامی ابعاد وجودی انسان توجه می کند؛ ساحت جسمانی، عقلانی، اخلاقی و معنوی انسان را پوشش می دهد و به آن توجه دارد؛ از این رو تربیت اسلامی، دارای جامعیت است.

وی با تأکید بر این که تربیت اسلامی نگاه متوازن به نیازهای انسان دارد، افزود: درست است که تربیت اسلامی به تمامی عرصه ها توجه دارد، ولی هر ساحت و هر بعدی ازابعاد وجودی انسان، به اندازه اهمیتش، به آن توجه شده است.

تربیت اسلامی به دنبال رساندن انسان به کمال است

مدیر گروه اخلاق و تربیت اسلامی پژوهشگاه بین المللی المصطفی ادامه داد: از دیگر ویژگی های تربیت اسلامی، پویایی آن است . تربیت اسلامی محدود به دوره خاصی از زندگی انسان نیست و همواره به دنبال دست یابی به درجات بالاتر است. این گونه نیست که انسان زمانی به حدی از تربیت رسید، برنامه های تربیتی برای او کافی باشد، بلکه تربیت اسلامی به دنبال رساندن انسان به کمال است.

وی اضافه کرد: تربیت اسلامی از سال ها قبل از تولد وجود دارد و تا زمان مرگ، با انسان همراه است. تربیت اسلامی، سقف مشخصی ندارد که انسان ها با رسیدن به آن نیازی به تربیت نداشته باشند، بلکه هدف اصلی از آن، رسیدن به قرب الهی  و محو شدن در مقام ربوبیت است.

دعا ابزار و عامل تربیت است

حجت الاسلام بناری در ادامه تأکید بر عوامل معنوی را از دیگر مؤلفه های تربیت اسلامی معرفی کرد و گفت: تربیت اسلامی از عوامل معنوی گرفته شده. یکی از عوامل تربیت معنوی، دعاست، مسئله ای که در جای جای قرآن و روایت معصومین و سیره آنها دیده می شود. دعا در این عرصه ابزار و عامل تربیت است که انبیاء و اولیای الهی در جاهای مختلف از آن بهره می برند. توسل نیز از دیگر عوامل و ابزار تربیت اسلامی است.

انتهای پیام// 15/ 313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha