چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
کد خبر: 347109
۱۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
احمد کریمه

حوزه/ احمد کریمه مفتی مصری و استاد دانشگاه الازهر فتوا داد: حمله نظامی عربستان به یمن، شرعا حرام است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از رسانه های مصری، "احمد کریمه" عالم سرشناس مصری و استاد فقه مقارن دانشگاه الازهر بعد از حمله نظامی عربستان و هم‌پیمانانش به کشور یمن رسمأ فتوا داد: "دخالت نظامی در یمن، شرعا جایز نیست".

وی ادامه داد: اصل در اسلام این است که وقتی بین دو گروه درگیری رخ می دهد، باید برای اصلاح ذات بین تلاش کنیم و در شرایط کنونی که فاقد ارتش یک‌پارچه اسلامی هستیم، دخالت نظامی کشورهای عربی یا اسلامی در یمن حرام است.

دکتر کریمه خاطر نشان کرد: من از زاویه سیاسی به این موضوع نگاه نمی‌کنم، زیرا آن حوزه، متخصصان خود را دارد؛ اما به واسطه تخصصم در شریعت و از همین ناحیه تاکید می کنم که حمله نظامی به یمن شرعأ ممنوع است.

وی ادامه داد: در شرایطی که ارتش یکپارچه اسلامی نداریم، اولویت این است که برای اصلاح ذات بین تلاش کنیم و اگر این امر، محقق نشد، باز هم اجازه دخالت نداریم زیرا مردم هر کشوری، بهتر از سایرین می توانند برای خود تصمیم بگیرند و نباید در دام نزاع های شیعی- سنی بیافتیم؛ زیرا اگر دچار تفرقه و جنگ مذهبی شویم، هر دو طرف ضرر می‌کنند و در اختلاف‌های سیاسی نیز باید به حکم قرآن مراجعه کنیم.

این عالم سرشناس مصری ابراز داشت: نهادهای سیاسی در جهان اسلام باید تمام تلاش خود را برای افزایش امنیت و صلح در سراسر کشورهای اسلامی اعم از سوریه، لیبی، عراق و یمن به کار گیرند و جای این سوال از نهادهای سیاسی جهان اسلام وجود دارد که چرا در راستای تقریب بین پیروان مذاهب اسلامی تلاش نمی کنید؟ چرا از ظرفیت خود برای وحدت امت اسلامی استفاده نمی‌کنید؟ و یا این که اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلام کجا هستند؟!

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha