پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی شبیری

حوزه / حضرت آیت الله شبیری زنجانی در پاسخ به سؤالات مقلدان، نظر خود در خصوص شکار پرندگان و حیوانات برای خوشگذرانی و نیز نحوه سربریدن پرندگان حلال گوشت را اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، متن سؤال و پاسخ‌های این مرجع تقلید به شرح ذیل است:

 

سؤال:

آيا شکار پرنده و حیوانات ، براى سرگرمى و خوشگذرانى جايز است؟ در صورت عدم جواز، آیا نماز را باید تمام بخواند یا شکسته؟

 

پاسخ معظم‌له:

اگر براى لهو و خوش‌گذرانى به شكار رود، حرام و نمازش تمام است و بايد روزه‌اش را بگيرد وچنانچه براى امرار معاش به شكار رود، سفرش حلال و نمازش شكسته است و اگر براى كسب درآمد بيشتر و زياد كردن مال برود،  نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند؛ ولى بايد روزه را نگيرد.

 

 

سؤال:

شكار بى رويّه پرندگان و حیوانات، كه موجب نابودى نسل آنها خواهد شد، چه حكمى دارد؟

 

پاسخ معظم‌له:

درصورتی که چنین شکاری خلاف قانون باشد بنابر احتیاط جایز نیست.

 

 

سؤال:

آیا كندن سر پرنده حلال گوشت به وسیله دست، علاوه بر آنکه حرام است، سبب نجس شدن پرنده هم می شود؟

 

پاسخ معظم‌له:

اگر قبل از بریدن چهار رگ باشد، ذبح شرعی نشده است، بنابر این گوشتش نجس و حرام می باشد. ولی اگر بعد از بریدن چهار رگ و قبل از جان دادن آن، سر را قطع کند مرتکب عمل مکروه شده است، ولی گوشت حیوان پاک و حلال است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ناشناس IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 1
    با سلام من یک سوال داشتم اگر کسی برای پرورش و نگهداری یک پرنده حلال گوشت مثل گنجشک و هم از نظر مراقبت و دستی کردن انها موجب ازار و اذیت انها نمیشود چون من گنجشک را موقعی که میگیرم خیلی جنب و جوش داره و خودشو به قفس میزنی من اگه سر بال انها نه اینکه قادر به پرواز نباشن فقط در حد اینکه نیم متر بپرن را با قیچی بچینم اشکال دارد و پرنده اذیت نمیشود چون من چیدن بال را برای خودشان میکنم تا انها فقط درون قفس نباشند و من انها را در یک اتاق در متر با ارتفای متر نگهداری یمکنم و بالهایشان را میچینم تا خودشان را به شیشه نزنند و زخمی نشوند با تشکر
  • اهورا جعفرزاده AE ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    2 2
    ببخشید اگر پرنده ای رو با تفنگ زدیم و تا برسیم مرده باشد آیا حرام است یا حلال
  • مهدی IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
    2 1
    با سلام ایا شکار(گرفتن) پرندگانی در طبیعت (مثلا: کبک ،کبوتر ،و...) و پرندگانی مانند بلبل سانان برای امرار معاش و کسب روزی آیا جایز است ؟آیا درآمدی که از فروش آنها بدست می آید حلال است ؟