پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
طبیعت

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام محمدتقی(ع) با تاکید براینکه اسلام مکتبی جامع است، گفت: اسلام مخالف تفریحات سالم نیست.

حجت الاسلام محمدعلی داودی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان اینکه صله رحم يكی از سنت‌های زيبای ايرانيان در ايام نوروز است، گفت: صله رحم آثار و بركات فراوانی برای زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد. انسان با صله رحم به آرامش و نشاط می‌رسد. به نظر می‌رسد يكی از بهترين راه‌ها برای برطرف كردن ناراحتی‌های عصبی، برقراری صله رحم سالم با همان شرايطی است كه اسلام می‌خواهد؛ يعنی به دور از رنجاندن، زخم زبان، تهمت، غيبت و....

مدیر مدرسه علمیه امام محمدتقی(ع) تهران تصریح کرد: مساعدت و خدمت به ديگران؛ به‌ويژه خويشاوندان، فوق‌العاده مورد تأكيد اسلام است. منتهی وقتی سخن از كمك به ميان می‌آيد، تنها كمك مالی به ذهن خطور می‌كند. در صورتی که حل نزاع‌های خانوادگی، راهنمايی‌های شغلی و درسی، ازدواج پسران و دختران و... نمونه‌هايی از كمك به غير است.

وی گفت: صله رحم زمينه آگاهی از مشكلات خويشاوندان را فراهم می‌سازد تا در صورت امكان به كمك آن‌ها بشتابیم. البته كمك برای برطرف كردن نيازهای مالی يكی از نمونه‌های مهم مساعدت به ديگران است و خويشاوندی هر چه نزديك‌تر باشد، اجر و فضيلت بيشتری هم به‌دنبال دارد. بنابراين صله رحم با بستگان نيازمند را بايد در اولويت قرار داد.

وی با بیان برخی از روش های صله رحم و حمایت از خویشاوندان، ادامه داد: برای صله رحم انواع مختلفی وجود دارد، و از جمله آنها كمك جانی است که می توان گفت؛ بزرگ ترین مرتبه صله رحم، رسیدگی جانی به خویشاوندان بوده و آن در جایی است كه جان یكی از بستگان در خطر باشد كه در این صورت وی باید تا پای جان بایستد و از خویشاوندان خود در چارچوب اسلام و معیارهای مكتبی، دفاع كند تا ضرر را از او دفع نمایند. رسول خدا(ص) فرمود «هر كس با جان و مالش، صله رحم كند، خدای متعال اجر صد شهید به او می دهد.»

وی با بیان اینکه کمک فکری نیز یکی از برکات صله رحم می باشد، افزود: رسیدگی فكری در جایی است كه یكی از بستگان انسان برای هدایت شدن نیاز به راهنمایی دارد. به عنوان مثال؛ یكی از اقوام که اهل نماز و روزه نیست، اگر نزد او رفتن و راهنمایی كردن، از فضیلت نماز و روزه سخن گفتن و ترساندن از پیامدهای ترك نماز و روزه در او مؤثر می شود، بر انسان لازم است نزد وی رفته و به او كمك فكری كند، این همان امر به معروف و نهی از منكر است.

حجت الاسلام داودی در پایان با اشاره به اینکه نوروز به عنوان یک عید باستانی ریشه تاریخی طولانی دارد و مورد تایید اسلام هم می باشد، گفت: اسلام به طور کلی با سنت هایی که عقلانی و حسنه می باشند، هیچ مخالفتی نداشته و آنها را نفی نمی کند. حضرت علی(ع) هنگامی که مالک اشتر را به منطقه مصر اعزام می کند، به او توصیه می کند که در مقابل سنت های آن منطقه این گونه موضع گیری کند «وَ لَا تَنْقُضْ سُنَّةً صَالِحَةً عَمِلَ بِهَا صُدُورُ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ اجْتَمَعَتْ بِهَا الْأُلْفَةُ وَ صَلَحَتْ عَلَیْهَا الرَّعِیَّةُ وَ لَا تُحْدِثَنَّ سُنَّةً تَضُرُّ بِشَیْ‏ءٍ مِنْ مَاضِی تِلْكَ السُّنَنِ فَیَكُونَ الْأَجْرُ لِمَنْ سَنَّهَا وَ الْوِزْرُ عَلَیْكَ بِمَا نَقَضْتَ مِنْهَا؛ و آداب پسندیده ‏اى را كه بزرگان این امّت به آن عمل كردند، و ملّت اسلام با آن پیوند خورده، و رعیّت با آن اصلاح شدند، بر هم مزن، و آدابى كه به سنّت‏هاى خوب گذشته زیان وارد مى ‏كند، پدید نیاور.» بنابراین اگر سنتی واجد مولفه های عقلانی و مثبت باشد، نه تنها نباید با آن مخالفت کرد، بلکه به فرمایش حضرت علی(ع) باید از احداث عواملی که به آن آسیب می رساند نیز دوری کرد. از همین رو، ماهیت اعیاد نوروز، اگر شاد کردن دل مومنان، صله رحم و... باشد، قطعا از نظر اسلام مورد تائید است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha