پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 347223
۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
فهم حدیث

حوزه/ کتاب آسیب شناسی فهم حدیث به قلم حجت الاسلام سید علی دلبری در گروه علمی: حدیث، درایه و رجال در شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر تحسین شده انتخاب شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، مؤلف در اين كتاب کوشیده است با بهره گیری از روش ‏هاى تحقيقی نو، آسیب‌ های موجود در فهم حديث را شناسایی و آن ها را بزداید. بدین منظور، گاه به گونۀ علمى، گاه با استفاده از اسناد و مدارك معتبر تاریخی و گاه با توصيف و تشريح و تحليل داده‌ های موجود، در این مسیر گام برداشته است.

وی بر این امر اذعان دارد که برای دست ‌يابي به آموزه‌ هاي ديني، بعد از قرآن، باید به سراغ سنت ائمۀ معصومین علیهم السلام رفت؛ اما اندک تغييری در حديث، رسيدن به مقصود اصلي معصوم را ناممکن مي‌سازد و اختلاف ديدگاه را در این زمینه پدید می‌آورد. بنابراین، آسیب ‌شناسی فهم حديث از اهميت بسزايي برخوردار است. به همين دلیل، کتاب حاضر ضمن تأكيد بر جايگاه والاي حديث، برخی آسيب ‌هاي رایج در فهم روایات را شناسایی کرده است.

اين اثر دارای هفت فصل است که در هر فصل بعد از بيان آسیب‌ ها و تأثیرات نامطلوبشان، راه علاج هر یک ذكر شده است.

نویسنده با تفکيک ميان عوامل آسيب ‌زا و آسيب ‌ها، به تبيين بيش از پنجاه آسیب همراه نمونه ‌های متعدد آن پرداخته است. وی برای آسیب‌ های بيروني، نمونه ‌هایی از قبیل: تعارض و اختلاف روايات، نقل به معنا، تقطيع نادرست و... را آورده است.

مؤلف در آسیب‌های دروني به مصداق هایی چون: تقيه، نسخ، اختلاف مراتب روايات و ... پرداخته و سرانجام آسیب‌ های حديث ‌پژوه در فهم حديث را در ضمن: پيروي از هوا و هوس، جمود، تعصب و ... برشمرده است.

کتاب یاد شده از سوی انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی به چاپ رسیده است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha