سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
وحید

حضرت آیت الله وحید خراسانی گفتند: هر شخصی به آن چه کرده است رهین است و متاسفانه همه ما در خواب به سر می‎بریم و از این رهن و دین آگاه نیستیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید امروز چهارشنبه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم در تفسیر آیه «وَ إِذَا قِیلَ لهَمُ اتَّقُوا مَا بَینَ أَیْدِیکُمْ وَ مَا خَلْفَکمْ لَعَلَّکمْ تُرْحَمُونَ» ، با اشاره به آثار اعمال انسان در ذلت و سعادت او اظهارداشتند:روز قیامت روز عظیم و کبری است و انسان پس از مرگ وارد محیط برزخ می شود که محیط وحشت، وحدت و غربت است؛ انسان در این محیط به حدی می رسد که مادران که حاضرند جان خود را برای فرزندانشان بدهند آنها را فراموش می کنند.

ایشان افزودند: روز قیامت اگر چه روز سخت و جانکاهی است، ولی این محیط، محیط رحمت الهی نیز می باشد؛ البته باید گفت که رحمت الهی نیز شامل دو نوع رحمت مطلقه و خاصه است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: در بسم الله الرحمن الرحیم، سه اسم خداوند لحاظ شده است که اولی الله، دومی رحمن و سومی رحیم است که رحمت عامه در اینجا لا به شرط است و عام است.

حضرت آیت الله وحید خراسانی یادآورشدند: رحمت عامه الهی «وسعت کل شی» است و همه جنبندگان را در بر می گیرد؛ مثل انسان هایی که از یک نطفه نجس پدید آمدند و جان و اعضا و  نعم یافتند.

ایشان گفتند: رحمت خاصه خداوند «به شرط» است و این شرط در سوره یاسین بیان شده است؛ خداوند بیان فرموده است که انسان با رعایت تقوای پیش و پس یعنی «ایدیهم» و «خلفهم» شامل رحمت خاصه می شوند؛ رحمت عامه خداوند به حدی عظیم است که هنوز بشر نتوانسته  آن را در حد فهم راز پیاز مو درک کند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: رحمت خاصه، اکسیر اعظم است که یک قطره اش انسان را متحیر میکند؛ امام صادق(ع) به جابربن حیان این اصل رایاد دادند و جابر به این حقیقت رسید که از تار موی انسان اکسیر اعظم را مهیا کند منظور این است که رحمت خاصه مشروط به رعایت جوانبی خاص است.

ایشان گفتند: هرچه ما از حقیقت روز قیامت می دانیم محدود به شنیده ها و خوانده های ما از قرآن و احادیث است؛ زیرا حضرت عقل کل نیز از روز وقوع قیامت خبری نداده اند و خبر ندارند و این آگاهی تنها نزد خداوند متعال است.

این مرجع تقلید بیان کردند: خداوند بزرگی که همه عالم در نزد او حقیر و عدم است روز قیامت را به منصه رسیدن عذاب عظیم و کبیر بیان کردند که پس از شی عظیم که زلزله عظیم قیامت است روز موعود فرا می رسد.

ایشان ادامه دادند: بلکه همه انسانها تا دین خود را ادا نکنند آن رهن آزاد نمیشود؛ هر شخصی به آن چه کرده است رهین است و متاسفانه همه ما در خواب به سر میبریم و از این رهن و دین آگاه نیستیم.

معظم له بیان کردند: روز قیامت روزی است که دست و زبان و پا و چشم ما علیه ما شهادت میدهند و شهادت دیگر جزیی و مقطعی نیست؛ بلکه کل کارهایی که با اراده ما توسط این اعضا انجام شده است توسط این اعضا بیان میشود و آنها انسان را رسوا می کنند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha