چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 347563
۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳
عباسی خراسانی

حوزه/ استاد حوزه گفت:ائمه(ع) معصومند ولی حضرت زهرا(سلام الله علیها) حقیقت عصمت است؛ معصوم متعدد است اما عصمت یکی است؛ برای همین می‌باشد که ایشان ام ابیها و ام ائمه است.

 حجت الاسلام و المسلمین هادی عباسی خراسانی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با تبریک سال‌روز ولادت ام ابیها ام ائمه(علیهم السلام) فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بر وجود مقدس حضرت بیقة الله امام مهدی موعود موجود (عج الله تعالی فرجه) و مراجع عظام و مقام معظم رهبری و همة پیروان راستین حضرت، گفت: ولادت فرزند ایشان حضرت روح الله(رحمه الله) معمار و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران هم مبارک باشد.

وی افزود: ایام ولادت و وفات و شهادت ائمه و معصومین(علیهم السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) بهانه‌ای است برای اقتدای به سیرة آن بزرگواران و استفادة از اخلاقیات و دستور‌های آن بزرگواران.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به کرامات معنوی و روحانی صدیقه طاهره(س) اظهارکرد: حضرت زهرا (سلام الله علیها) اسوة همة عالمیان و سیدة همة زنان عالم و هستی می‌باشد.

وی افزود: قال المهدي (ع) : «في إبنَةِ رسُولِ اللهِ (ص) لِي أسوَهٌ حَسَنَهٌ» (بحار الانوار، ج53، ص178، باب31)؛ دختر رسول خدا(ص) براي من الگويي نيكو است؛ پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: فاطمة سیدة نساء العالمین

(کنز العمال : ج 12 ، ص 110 ، ح 34233 ، والدر المنثور : ج 2 ، ص 23 ) و حجت بر تمامی حجت‌های الهی یعنی ائمه(سلام الله علیهم اجمعین) می‌باشد.

این استاد حوزه گفت: امام حسن عسگری(علیه السلام) فرمودند: نحن حجج الله على الخلائق، وأمنا فاطمة حجة الله علينا؛ ما حجت خداوند بر خلائق هستیم و مادرمان فاطمه(سلام الله علیها) حجت خدا بر ماست.

نویسنده کتاب الهی نامه بیان کرد: ائمه معصومند ولی حضرت زهرا(سلام الله علیها) حقیقت عصمت است؛ معصوم متعدد است اما عصمت یکی است؛ برای همین است که ایشان ام ابیها و ام ائمه است.

وی افزود: حضرت صدیقه کبری منشا و مصدر وجودی همة امامان است. برای همین حجت بر حجت‌های الهی و الگوی آن‌ها است؛ چنان‌چه تصریح روایات است. امام حسن عسگری(علیه السلام) فرمودند حضرت زهرا (سلام الله علیها) حجت بر همة ما است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی بیان کرد: پس او یکی است و همه بر محور فاطمه (سلام الله علیها) می‌چرخند؛ چون ایشان مظهر اسم شریف فاطر باری‌تعالی است.

وی گفت: یکی از فرمایشات حضرت این است که انسان باید توجه به خدا داشته‌باشد؛ جبرئیل نازل شد و از طرف خداوند پیام آورد: خداوند بر زهرا(س) سلام داده و می فرماید هر چه می خواهد طلب نماید. اما زهرا(س) چه می خواهد؟ پدر جان بگو: لذت خدمت به خداوند مرا از هر در خواستی بی نیاز کرده، من جز لقاء خدا در دار السلام چیزی نمی خواهم(سید حسین شیخ الاسلامی،مسند فاطمه زهرا(س)، ص51 و 50.).

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: ذات باری تعالی آیات الهی برای انسان نازل کرده‌است و خواستة انسان و دعای انسان را پذیرفته‌است. قرآن آیات نازل است و دعا قرآن صاعد و آیاتی است که بالا می‌رود و انسان سالک هم سالک بین این دو آیات است. یعنی قوس صعود و قوس نزول.

وی گفت: حضرت زهرا(سلام الله علیها) در بیان این لطیفه و نکته فرمودند: مَنْ أصعَدَ الي اللهِ خالِصَ عبادَتهِ اهبطَ اللهُ لَهُ افضَلَ مصلَحَةِ؛ هر كس عبادات و كارهاي خود را خالصانه براي پروردگار خويش انجام دهد، خداوند بهترين مصلحت ها و بركات خويش را براي او تقدير نموده و نازل مي كند(بحار الانوار، ج 67، ص 249).

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: انسان موظف است عبادت خداوند بکند، و بهترین عبادت‌ها برای او ثبت و ضبط بشود که نتیجة عبادت جز رضایت و یقین چیز دیگری نیست؛ واعبد ربک حتی یأتیک الیقین یعنی انسان باید با نماز که ستون دین است و با انجام واجبات و ترک محرمان بهترین سالک الی الله باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی گفت: حضرت زهرا(سلام الله علیها) دربخشی از خطبة فدکیه فرمود: خداوند متعال ایمان را وسیلة پاکی شما از شرک و نماز را برای دوری از کبر و غرور شما قرار داده است.»

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین منقبت حضرت(سلام الله علیها) نازل شدن جبرائیل بر وجود مقدس حضرت زهرا (سلام الله علیها) است؛ امام خمینی(رحمه الله) در میان مناقب حضرت (سلام الله علیها) ، منقبت نزول جبرائیل را جز بهترین مناقب دانسته‌اند؛ ایشان فرموده‌اند که مسئلة نزول جبرئیل مسئله‌ای ساده نیست و جبرئیل بر هرکسی نازل نمی‌شود؛ بلکه باید بین مقام جبرائیل که روح اعظم بوده و روح آن‌ کسی که جبرئیل می‌خواهد بر او نازل شود، تناسبی وجود داشته‌باشد.

وی افزود: این تناسب بین جبرئیل و انبیای درجة اول مثل رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و حضرت موسی و عیسی و ابراهیم(علیهم السلام) و امثال این‌ها بوده‌است و بین همه این تناسب وجود نداشته‌است؛ بعد از این‌ها دیگر وارد نشده که جبرئیل بر کسی نازل شود، حتی ائمة اطهار(علیهم السلام) و البته تنها بر حضرت زهرا (سلام الله علیها) است که 75 روز به طور مکرر نازل می‌شده‌ و مسائل آینده را برای حضرت بیان می‌کرده و حضرت علی (علیه السلام) هم ثبت کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خاطرنشان کرد: این‌که مرد از دامن زن به معراج می‌رود از این جهت است؛ امید است که تمام زنان عالم که دامن آن‌ها معراج مردان و انسان است با اقتدای به حضرت و الگوگیری از عبادت حضرت، بی‌توجهی به دنیا، عفت و پاکدامنی حضرت و تربیت فرزندان و دفاع از همسر و ولایت و ولی و ایثار در زندگی؛ وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْكيناً وَ يَتيماً وَ أَسيرا ، انشاالله اقتدای به حضرت کنند.

این استاد حوزه گفت: کوثر یعنی خیر کثیر و کثرتی که عامل برکت است. و معنی تبریک گفتن به یکدیگر هم در حقیقت بیان کوثر قرآنی است که وجود مقدس حضرت زهرا (سلام الله علیها) باشد که خیر کثیر است و از هرگونه بدی پلیدی زشتی و شر به دور است.

وی در این خصوص که چرا جامعة اسلامی قدر ایشان را آن‌طور که شایسته است نمی‌داند؟ بیان کرد: انسان معصوم هرچه مقامش بالاتر باشد، دسترسی به معرفت و شناخت باطنی او کم‌تر است؛ امام صادق (علیه السلام) در تفسیر سورة قدر فرمودند: إنا أنزلنا فی لیلة القدر؛ منظور از «اللیلة»، فاطمه (سلام الله علیها) و منظور از «القدر»، خداوند است؛ پس هرکس فاطمه را به واقع بشناسد، شب قدر را درک کرده‌است؛ از آن‌جهت فاطمه، فاطمه نامیده‌شد که مردم از معرفت واقعی نسب به او عاجز هستند و به دورند .

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی بیان کرد: علت و انگیزه‌ای که حضرت شاید قبرشان پنهان باشد، علاوه بر مسائل اجتماعی که کارهای ناشایست مردم باعث این‌کار شده، به لحاظ بعد معرفتی حضرت(سلام الله علیها) بوده‌. ایشان در مرتبه‌ای هستندکه شناختش برای هرکسی میسر نیست و جز معصوم کسی نشان حقیقی حضرت را نمی‌داند.

وی گفت: وجود مقدس حضرت زهرا (سلام الله علیها) در عین این‌که مقام معرفتی‌شان قابل شناخت نیست؛ اما مقام اسوه بودن، ناسوتی؛ ملکی و دنیایی حضرت قابل اقتداست. انتخاب‌های متعدد حضرت، حامی ولایت بودن، همسر شایسته بودن، مادر بودن، تربیت فرزندان، حضور در اجتماع با حفظ عفت و پاکدامنی، ایثار حضرت، ساده‌زیستی، تسبیح حضرت زهرا(سلام الله علیها) و ... بخش‌هایی از زندگی دنیایی حضرت هستند که باید از آن‌ها پیروی کرد.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: تسبیح حضرت (سلام الله علیها) تا قیام قیامت به تعبیر امام حقایق امام صادق(علیه السلام) بالاتر از هزار رکعت نماز بوده و به تصریح فقهای اسلام بهترین تعقیب نماز که ستون عبادت است، تعقیب ایشان است.

وی در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم که در شب ولادت حضرت زهرا(سلام الله علیها،) تسبیح ایشان نهادینه زندگی‌های همة پیروان شود و همة مادران با تسبیحشان فرزندان شایستة تسبیح‌گو و تسبیح‌خوان پرورش دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha