جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جمعیت

حوزه/ رهبری به طور خاص بر این موضوع تاکید کرده اندکه باید برای افزایش جمعیت ، فرهنگ سازی صورت گیرد و در این رابطه قطعاً نخبگان، رسانه ها و نهادهای کشور ، مسئولیت سنگینی برعهده دارند.

خبرگزاری«حوزه»، اشاره؛ چند سالی است که به طور خاص مقام معظم رهبری بر لزوم تلاش همگانی در راستای کثرت جمعیت تاکید می فرمایند و به مناسبت های مختلف، اذهان عمومی را نسبت به ضرورت این مساله آشنا می سازند.

در راستای لبیک به فرمایشات حکیمانه و دوراندیشانه معظم له، موسسه اندیشه مسطور با حضور و مشارکت جمعی از حوزویان خوش فکر و دغدغه مند، اقدام به برگزاری دوره آموزشی کارشناسی جمعیت در راستای تبلیغ این مطالبه به حق رهبری معظم و مراجع عظام تقلید نموده است. به بهانه این اقدام، با تنی چند از طلاب و فضلای شرکت کننده و نیز برخی از مسئولان برگزاری این دوره گپ و گفتی انجام داده ایم که در ادامه ملاحظه می کنید؛

*حوزه باید فعالانه وارد عمل شود

حجت الاسلام مهدی بت شکن که هم اینک در درس خارج حوزه شرکت می کند، با اشاره به این که برگزاری دوره های کاربردی برای آگاهی بخشی طلاب نسبت به الزامات و بایسته های افزایش جمعیت، حرکت ارزشمند و بایسته ای در زمانه فعلی به شمار می رود، اظهار داشت: در برهه کنونی به شدت لازم است در حوزه های علمیه، دوره های آموزشی بهتر و بیشتری در این باره برگزار شده و در این قالب مباحث تخصصی و علمی مطرح شود.

آیت مهربانی ، طلبه پایه هشتم حوزه نیز این گونه به بیان نظر خویش پرداخت: یکی از ضروریاتی که اقتضا می کند حوزه علمیه به مساله جمعیت توجه لازم را داشته، تاکید خاص مقام معظم رهبری است که فرمودند برای ترغیب مردم در جهت افزایش جمعیت نیاز جدی به فعالیت حوزویان و به خصوص ورود علما احساس می شود.

*خطر کاهش جمعیت را جدی بگیریم

وی اضافه کرد: مسلم است که خطر کاهش جمعیت کشور در آینده یک خطر کاملاً جدی است و حال آن که دین مبین اسلام درباره افزایش جمعیت، روایات و تاکیدات فراوانی دارد لذا هر چه بیشتر در این عرصه ورود کرده و به مردم آگاهی بدهیم، باز هم لازم است.

*طلبه آفریقایی در خانواده سی و چند نفره!

سید الهیبه حیدره، طلبه گامبیایی ساکن شهر مقدس قم است که در مقطع سال پنجم جامعه المصطفی العالمیه مشغول به تحصیل می باشد. صحبت های او نیز در این رابطه شنیدنی است: بنده در خانواده ای آفریقایی به دنیا آمدم که جمعیت ما بیش از 30 نفر بوده ، اما با سادگی هر چه تمام تر زندگی کردیم و امروز در خدمت شما هستیم!

وی افزود: در حال حاضر نیز به مدت 5 سال است که در رشته ادیان و مذاهب در ایران مشغول تحصیل هستم.

*ایرانیان به فکر افزایش جمعیت باشند

این طلبه آفریقایی یادآور شد: با این که کشور ما دارای کمترین امکانات ممکن است اما به نسبت جمعیتش از کشور ایران بسیار بیشتر است و به نظر من ایران اسلامی نیز باید در مسیر افزایش جمعیت گام بردارد تا بتواند همچنان از حیث نیروی انسانی قدرت برتر در جهان اسلام باشد.

*چشم اُمید رهبری به تلاش حوزویان است

حجت الاسلام علی اکبر راشدی، از فضلای مشغول به تحصیل در درس خارج فقه و اصول با اشاره به مطالبات و منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات علما و مراجع تقلید درباره مساله جمعیت خاطرنشان کرد: شکی نیست که امروز چشم امید رهبری و مراجع در این خصوص به ما طلبه هاست که باید همت کنیم و به خصوص در عرصه تبلیغ مردم را با ضرورت رشد جمعیت آشنا سازیم.

*یک حرکت ابتکاری و تاثیرگذار طلبگی

وی افزود: بنده خودم عصرهای پنجشنبه به همراه چند تن از دوستان که یک گروه از طلاب مازندرانی هستیم به صورت چهره به چهره و مسجدی و به خصوص ایام مناسبتی بر روی مساله جمعیت کار می کنیم و مردم را آگاهی می دهیم.

این مبلغ حوزوی گفت: به هر حال آنچه مسلم است این که دشمن نمی خواهد ما افزایش جمعیتی داشته باشیم و لذا آن ها برای کاهش جمعیت شیعه برنامه ها و طرح های بسیار جدی دارند.

*چرا جمعیت شیعه باید افزایش یابد؟

حجت الاسلام محمد حسین رضایی، روحانی افغانی نیز با تاکید بر لزوم توسعه جمعیتی در کشورهای مسلمان و به خصوص با جمعیت شیعی ابراز داشت: در اکثریت کشورها، شیعه در اقلیت است و لازم است جمعیت ما بیشتر شود و نباید فریب سیاست ها و حرف های غربی را بخوریم که ما را به سمت و سوی کاهش و تثبیت جمعیت سوق می دهند.

*نیاز به فرهنگ سازی و تلاش نخبگانی داریم

حجت الاسلام مجید فولادی، مدرس دوره آموزشی ویژه جمعیت که خود در مرکز تخصصی تبلیغ حوزه نیز تدریس می کند با بیان این که همه ما به سهم خود باید به طور جدی بکوشیم که مطالبات و خواسته های مقام معظم رهبری درباره مساله جمعیت، عملیاتی شود، گفت: رهبری به طور خاص بر این موضوع تاکید کرده اندکه باید برای افزایش جمعیت ، فرهنگ سازی صورت گیرد و در این رابطه قطعاً نخبگان، رسانه ها و نهادهای کشور ، مسئولیت سنگینی برعهده دارند.

وی اضافه کرد: در همین راستا نیاز به دو فعالیت عمده احساس می شود؛ نخست بحث اقناع نخبگانی است که در این رابطه باید به خوبی کار کرد و مساله دیگر ناظر به لزوم برداشته شدن گره های اقتصادی و تربیتی در جامعه از زندگی مردم است تا خود مردم به سمت این فضا حرکت کنند.

*لزوم استفاده حداکثری از توان رسانه ای و فرهنگی

این محقق و پژوهشگر حوزوی با اشاره به این که دشمن با انبوه رسانه های خود می کوشد که مردم و نخبگان را به سمت کاهش جمعیت سوق داده و اقناع کند، ابراز داشت: در برابر این هجمه ها نیز ما باید از همه ابزارهای رسانه ای و فرهنگی که در اختیار داریم، نهایت استفاده را ببریم که از جمله همین فعالیت ها ، برگزاری دوره آموزشی ویژه جمعیت برای حوزویان از سوی موسسه اندیشه مسطور می باشد.

*دغدغه ای برای برگزاری یک دوره آموزشی ضروری

در پایان این گزارش، پای صحبت های مسئول همین موسسه نشستیم ، آن جا که حجت الاسلام محمد حسین ندیمی که خود متولی برگزاری این دوره بود با بیان این که موسسه اندیشه مسطور به طور تخصصی دو سال است که بر روی موضوع افزایش جمعیت کار می کند، گفت: ثبت نام دوره آموزشی جمعیت ویژه عزیزان حوزوی را ما از اوایل دی ماه و حتی به نوعی قبل ازآن آغاز کردیم و حقیقتاً هم فکر نمی کردیم که طلاب و فضلای محترم تا به این حد از این دوره تخصصی، استقبال به عمل آورند.

*استقبال قابل توجه حوزویان مایه دلگرمی بود

وی افزود: حدود 1500 نفر در این دوره ثبت نام کردند که بیش از  700 نفر آن ها در کلاس ها که در سالن همایش های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار می شد، شرکت نمودند.

وی یادآور شد: در مجموع با حضور اساتید مجرب و صاحب نظر 10 جلسه یک ساعت و نیمه در این دوره برگزار می شد و ما گرچه با هزینه بسیار پایینی کار را شروع کردیم اما حقیقتاً استقبال طلاب و فضلا مایه دلگرمی ما شد.

حجت الاسلام ندیمی با اشاره به برگزاری آزمون پایان دوره در اسفندماه 93 بیان داشت: کسانی که نمره لازم را در آزمون به دست آورده باشند می بایست یک سی دی سخنرانی خود در رابطه با موضوع جمعیت را برای ما بیاورند تا گواهی قبولی دوره را به آن ها بدهیم.

وی افزود: قرار بر این شده که خانم خزعلی که خود یکی از اساتید دوره بودند به همراه همکارانشان در شورای زنان ریاست جمهوی این سی دی ها را گوش داده و ارزیابی کنند.

*تداوم دوره های آموزشی ویژه شهرک پردیسان و مهدیه

مسئول موسسه اندیشه مسطور در ادامه صحبت های خود گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که هزار طلبه را در رابطه با تبلیغ مساله جمعیت و افزایش آن آموزش دهید و ما به دنبال آن هستیم که همچنین در شهرک پردیسان و شهرک مهدیه چنین دوره هایی را برگزاری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما همچنین گروه های استانی متشکل از طلاب و فضلای حوزه را تشکیل داده ایم تا یک موج فرهنگی و تبلیغی را در بحث جمعیت در کل کشور ایجاد کنیم و البته استان قم در این خصوص محوریت کار را برعهده دارد و ما با این گروه ها ارتباط داریم و از آن ها در حد توان خود حمایت به عمل می آوریم.

وی افزود: در واقع ما تبلیغات و کارهای فرهنگی و آموزش طلاب استانی را از طریق همین گروه ها انجام می دهیم.

*گلایه از کم کاری برخی مسئولان

حجت الاسلام ندیمی همچنین با گلایه از برخی مسئولان که نسبت به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص جمعیت، کم توجهی یا بی توجهی دارند، اظهار داشت: یکی دیگر از فعالیت های ما این است که با هماهنگی های به عمل آمده با استانداری ها قرار شده تا برنامه آموزش ضمن خدمت ویژه کارمندان و کارکنان دولت را برگزار کنیم.

وی در خاتمه گفت: همچنین بنا داریم حق الزحمه حداقلی را برای عزیزان حوزوی که دوره ها را به خوبی گذرانده و مشغول به فعالیت تبلیغی شده اند را تهیه کنیم تا به این وسیله انگیزه ای برای فعالیت هر چه بیشتر آن ها فراهم شود که در این خصوص بسیار تمایل داریم که با نهادهای تبلیغی همکاری نزدیکی داشته و از ظرفیت آنان حداکثر استفاده را ببریم.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha