چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
نورالله ولی نژاد

حوزه/ در محرم و رمضان گذشته، حدود 900 مبلغ به مساجد استان گلستان اعزام شدند، البته نیاز استان به مبلغ در مناسبت ها، 1150 روحانی می باشد/ راه اندازی صبحانه فرهنگی به صورت پیامکی از دیگر برنامه ها بوده است.

حجت الاسلام نورالله ولی نژاد در گفتگو با خبرنگار گروه استان ها خبرگزاری «حوزه»، به تشریح فعالیت های اداره کل تبلیغات اسلامی استان گلستان پرداخت و اظهار داشت: این اداره کل از دو معاونت، چندین اداره و واحدهای گوناگون تشکیل شده که برنامه های متفاوتی را دنبال می کنند.

وی ادامه داد: معاونت اداری مالی، یکی از معاونت های اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان است که برنامه های پشتیبانی، عمرانی و خدماتی را عهده دار می باشد. احداث خانه عالم در روستاها از جمله فعالیت های این معاونت می باشد.

*ساخت 146 خانه عالم

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان افزود: ظرف مدت 4 سال، قریب به 146 خانه عالم ساخته شده و برخی در حال تکمیل است که انشاءالله تعداد خانه های عالم را به 320 واحد خواهیم رساند.

وی، معاونت فرهنگی را یکی دیگر از معاونت های این اداره کل برشمرد و گفت: این معاونت از واحدهایی همچون آموزش، پژوهش، فرق و مذاهب، اعزام مبلغ و استقرار روحانی، تشکل های دینی، کانون ها و انجمن ها، امور مساجد و بانوان تشکیل شده است.

*راه اندازی اداره تبلیغات اسلامی در 14 شهر

حجت الاسلام ولی نژاد، ادارات دارالقرآن، طرح و برنامه و روابط عمومی را از دیگر بخش های اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان برشمرد و خاطرنشان ساخت: در 14 شهر استان، اداره تبلیغات اسلامی راه اندازی شده که مشغول به فعالیت های فرهنگی می باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان با اشاره به حضور 108 روحانی مستقر در روستاهای این استان، تصریح کرد: همچنین قریب به 60 روحانی طرح هجرت نیز در این روستاها مشغول به فعالیت می باشند.

*نیاز320 روستای استان به روحانی مستقر

این کارشناس فرهنگی با بیان این مطلب که استان گلستان متشکل از 1005 روستاست، اذعان داشت: در بررسی های به عمل آمده، 320 روستای استان می توانند روحانی مستقر داشته باشند.

حجت الاسلام ولی نژاد به برنامه های اعزام مبلغ نیز اشاره کرد و گفت: در ماه محرم و رمضان گذشته، حدود 900 مبلغ به مساجد استان اعزام شدند؛ البته نیاز استان به مبلغ در مناسبت ها، 1150 روحانی می باشد.

وی اظهار داشت: 1000 مسجد در استان مربوط به تشیع است و درصد بالایی از  این مساجد روحانی داشته؛ اما با نقطه مطلوب فاصله داریم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان با اشاره به اینکه 2250 هیأت مذهبی ثبت شده در این استان مشغول به فعالیت های فرهنگی هستند، ابراز داشت: همچنین 500 مکان مذهبی همچون فاطمیه، مهدیه، زینبیه و امامزاده در استان وجود دارد.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به حضور روحانیون در هیئات مذهبی استان، خاطرنشان ساخت: روزگاری ما در هیئات مذهبی کمتر از 15 درصد روحانی داشتیم، اما در 3 سال گذشته، این آمار به 45 درصد رسیده است.

*ارتقاء سطح علمی روحانیون

حجت الاسلام ولی نژاد یکی از برنامه های اداره کل تبلیغات اسلامی استان گلستان را ارتقاء سطح علمی و دانشی روحانیون عنوان کرد و افزود: ارسال نشریات، برگزاری آموزش های دوره ای و جلسات توجیهی زیاد، از جمله برنامه های ما برای رشد روحانیون استان بوده که دستاوردهای خوبی داشته است.

وی به فعالیت های حوزه بانوان اشاره و تصریح کرد: در حوزه بانوان فرهیخته در سال 1393 فعالیت های خوبی آغاز شده است؛ به این نحو که در تمام شهرهای استان تیمی با نام بانوان فرهیخته راه اندازی شده که جلسات خوبی را در موضوعات گوناگون برگزار می کنند.

*برگزاری گفتمان های دینی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان در ادامه یکی دیگر از برنامه های این اداره کل را برگزاری گفتمان دینی اعلام کرد و ابراز داشت: سازمان تبلیغات طراح این برنامه بوده و علی رغم محدودیت منابع، به خوبی آن را در سطح مدارس، مساجد و گروه های مرجع و تأثیرگذار برگزار کرده ایم.

*تعامل با اهل سنت

وی در پاسخ به این سوال که آیا با اهل سنت استان گلستان تعاملی دارید یا خیر؟ ابراز داشت: نهاد اهل سنت، نهادی مستقل است؛ اما واحدی به نام ادیان و مذاهب در این اداره کل راه اندازی شده که مأموریت آن پیگیری برنامه ها در این حوزه است. همچنین برنامه های مشترکی را با همکاری مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور برگزار می کنیم.

حجت الاسلام ولی نژاد در ادامه به فعالیت های اداره دارالقرآن اشاره کرد و گفت: 135 خانه قرآن، 32 مؤسسه قرآنی، 230 حافظ، 150 قاری و700 مربی قرآن از دستاوردهای این اداره بوده و تحت نظر آن به فعالیت می پردازند.

*حضور 2600 مداح در استان

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان با اشاره به اینکه بیش از 2600 مداح در این استان مشغول به فعالیت هستند، خاطرنشان ساخت: تا امروز دوره های آموزشی خوبی را برای مداحان برگزار کرده ایم، تا مداحی قوی و با علمیت بالا داشته باشیم.

*حذف خرافات از برنامه های مذهبی

این کارشناس فرهنگی با اشاره به وجود برخی از خرافات در برنامه های مذهبی، تصریح کرد: با برنامه هایی که در این زمینه به اجرا رساندیم، بخشی از خرافات 100 درصد و بخشی دیگر 30 تا 70 درصد کاهش و مراسمات هدفمند شده است.

*تشکیل اتاق فکر تحقق شعار سال

حجت الاسلام ولی نژاد به برنامه های اداره کل تبلیغات اسلامی استان گلستان در سال 1393 با توجه به شعار «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» اشاره کرد و اظهار داشت: در ابتدای سال، اتاق فکری را با حضور 15 نفر از اعضای هیئات علمی دانشگاه های استان اعم از روحانی و غیر روحانی تشکیل داده و برای فعالیت های فرهنگی، آسیب شناسی و راهکارها را جمع آوری کردیم.

*راه اندازی صبحانه فرهنگی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان ادامه داد: راه اندازی صبحانه فرهنگی به صورت پیامکی از دیگر برنامه های ما بوده که همه روزه پیامک های متنوع با موضوعات گوناگون برای مدیران و مسئولین استانی ارسال شده است.

وی، برگزاری کنگره ملی شعر اهل بیت(ع) را از دیگر برنامه های اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان اعلام کرد و گفت: این کنگره با مشارکت دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و نهاد اهل سنت در استان گلستان برگزار گردید.

حجت الاسلام ولی نژاد بیان داشت: برگزاری گردهمایی، نشست ها و همایش های مختلف در موضوعات گوناگون از دیگر برنامه ها در راستای تحقق شعار سال 1393 بوده است.

حجت الاسلام ولی نژاد ابراز داشت: تغذیه شهرهای استان از نیروهای متخصص قرآنی، از دیگر اتفاقاتی بوده که سعی داشتیم آن را رقم بزنیم که به حول قوه الهی به این مهم دست پیدا کردیم.

*کمبود روحانی

وی در ادامه به موضوع تربیت و اعزام مبلغ در حوزه علمیه قم اشاره کرد و گفت: امروز ما با کمبود روحانی در روستاها و مراکز مورد نیاز مواجه هستیم که حوزه های علمیه باید به فریاد ما برسند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان خاطرنشان ساخت: حوزه، تولیدکننده و ما مصرف کننده هستیم و تولید تابع مصرف و عرضه و تقاضا تعیین کننده است.

*ضرورت هجرت روحانیون

این فعال فرهنگی تصریح کرد: روحانیون نباید در قم بمانند، بلکه باید به بلاد خود برگشته و به امر تبلیغ بپردازند؛ چراکه اعتماد میان مردم و روحانیت وجود داشته و این عزیزان باید در دسترس باشند.

حجت الاسلام ولی نژاد در پایان با تأکید بر اهتمام به نیازهای روز جامعه در حوزه های علمیه، ابراز داشت: نیازسنجی اصلی است که باید در حوزه های علمیه به آن پرداخته و بر اساس آن، به تربیت طلاب پرداخت. همچنین پژوهش محور بودن امر تبلیغ بسیار مهم است که باید به آن توجه کرد.

گفتگو: محمدرسول صفری

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha