چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
45

حوزه/کتاب قانون اهم و مهم وگستره آن درتزاحم احکام وتزاحم حقوق اثر حجت الاسلام محمد عشایری منفرد درگروه علمی فقه واصول(پایان نامه) در شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر شایسته تحسین انتخاب شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» مهم‌ترین یافته‌های این رساله، مشخص شدن شرایط باب تزاحم و تمایز دقیق آن از ابواب مشابه، بازتبیین دقیق قانون اهم و مهم، مشخص شدن قلمرو قانون اهم و مهم و کاربردسنجی آن در تزاحم احکام تکلیفی، تزاحم احکام وضعی، تزاحم حقوق مالی و تزاحم حقوق غیر مالی است.  

 قانون اهم و مهم، سازوکاری است برای برون‌رفت از تزاحم احکام. جُستارهای فقهی - اصولی نشان می‌دهد که این قانون با چهار تردید روبه‌رو است:

اول. برخی اصولیان در مباحث اصولیِ مرتبط به باب تزاحم، با کاسته‌اند.

دوم و سوم. در تزاحم احکام وضعی و تزاحم حق الله با حق الناس نیز کارامدی این قانون با تردیدهایی مواجه است.

 چهارم. برخی فقیهان در تزاحم حقوق، این قانون را ناکارامد یافته و به جای آن از قانون عدل و انصاف سخن رانده‌اند.

 این تردیدها، این مشکل را پدید آورده است که قلمرو قانون اهم و مهم واضح نیست.

 رسالۀ حاضر می‌کوشد از طریق تحلیل اصولی باب تزاحم و بازتبیین فقهی ­- اصولی قانون اهم و مهم، این ابهام را از این قانون بزداید. در نتیجه، مشخص خواهد شد که قانون اهم و مهم در کدام نوع از تنافی‌های فقهی کاربرد دارد و در کدام یک از آنها باید به سازوکار دیگری پناه برد. بدین منظور، ابتدا باید چیستی قانون اهم و مهم، ظرف اجرا و ادله و مبانی آن تبیین ‌شود؛ سپس مشخص ‌شود کدام یک از تردیدهای یادشده، قلمرو این قانون را محدود می‌کنند و کدام یک، نه. برای همین، پس از بخش اول رساله که به کلیات و مفاهیم پرداخته، در بخش دوم و سوم، جایگاه قانون اهم و مهم در تزاحم احکام و حقوق بررسی شده است.

  مهم‌ترین یافته‌های این رساله، مشخص شدن شرایط باب تزاحم و تمایز دقیق آن از ابواب مشابه، بازتبیین دقیق قانون اهم و مهم، مشخص شدن قلمرو قانون اهم و مهم و کاربردسنجی آن در تزاحم احکام تکلیفی، تزاحم احکام وضعی، تزاحم حقوق مالی و تزاحم حقوق غیر مالی است.  
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha