جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه/ شیخ صهیب حبلی گفت: ماه رجب از ماه های حرام است و اعراب پیش از اسلام نیز حرمت این ماه را نگاه می داشتند و از کشتار در این ماه پرهیز می کردند، اما آل سعود چگونه حرمت این ماه را نگاه داشتند؟ توان نتیجه گرفت که آل سعود بدتر از اعراب جاهلی اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، خطبای جمعه لبنان در خطبه های نماز جمعه این هفته بر ضرورت حفظ نهادهای قانونی و تمرکز بر انتخابات ریاست جمهوری تاکید کردند و به مردم لبنان هشدار دادند که به شرایط کنونی دل خوش نکنند و کاملت مراقب باشند.

آیت الله قبلان: ضرورت انتخاب رئیس جمهور

آیت الله عبدالامیر قبلان نایب رئیس مجلس شیعی لبنان در خطبه های نماز جمعه این هفته از مردم لبنان خواست در راه حفظ کشور و نهادها همبستگی داشته باشند و از ارتش در دفاع از حاکمیت ثبات لبنان حمایت کنند.

وی از مسؤولان لبنان نیز خواست انصاف داشته باشند و از اتفاقاتی که پیرامون آنها جریان دارد عبرت بگیرند و به ملیت و اخلاق و تعالیم دین بازگردند و رئیس جمهوری برای کشور انتخاب کنند که بتواند کشور را اداره کند و نهادهای دولتی را حفظ کند و امور مردم را سامان بخشد.

شیخ قبلان اظهار امیدواری کرد سیاسیون لبنان در زنده کردن نهادهای قانونی کشور سهیم شوند و در مسیر فعال شدن این مؤسسات مانع تراشی نکنند و از پارلمان لبنان حمایت کنند تا درهای آن برای تصویب قوانین در جهت منافع لبنان باز باشد.

وی افزود: تعطیل عملیات قانون گذاری در لبنان به هیچ وجه جایز نیست و باید فعالیت مؤسسات قانونی در جهت تامین منافع کشور ادامه داشته باشد.

سید علی فضل الله: مردم لبنان مراقب باشند

حجت الاسلام و المسلمین سید علی فضل الله در خطبه های نماز جمعه این هفته گفت: لبنان غرق مشکلات امنیتی و اجتماعی و خلا مدیریت کشور است و رئیس جمهور و نهاد قانون گذار ندارد و از کابینه ای که بتواند به وظیفه خود در مدیریت کشور و برقراری امنیت عمل کند بی بهره ایم و آرزوی ما این است که همه گروه های لبنان بر سر انتخاب رئیس جمهور به توافق برسند و تشکیل دولت بیش از پیش به تاخیر نیفتد.

وی افزود: خواسته ما از مردم لبنان این است که دل به ثبات نسبی این مرحله خوش نکنند؛ چرا که این مرحله آبستن فتنه های زیادی است و ممکن است پیامدهای بدی برای لبنان داشته باشد پس همه باید مراقب و هوشیار باشند.

شیخ ماهر حمود: کشتار ارامنه ربطی به مسلمانان ندارد

شیخ ماهر حمود در خطبه های نماز جمعه این هفته گفت: مساله مهم در صدمین سالگرد نسل کشی ارامنه این است که ما توجه داشته باشیم اسلام در این زمینه متهم نیست چون هم موافقان و هم مخالفان وقوع این نسل کشی بر این باورند که در آن زمان حزب اتحاد و توسعه ملی طورانی بر عثمانی حاکم بوده و در نهایت امر همین حزب بود که آتاتورک را بر سر کار آورد و تمام شعائر و نشانه های اسلام را در ترکیه از بین برد و سیاست های این حزب باعث شد زبان این کشور از عربی به زبان بیگانه و حتی زبان اذان از عربی به ترکی تبدیل شود و حتی پوشیدن لباس دینی و عمامه و حجاب و هرگونه لباس مربوط به اسلام ممنوع شود.

وی افزود: همه می دانند که سلطان در این دوره حاکم عثمانی نبوده و این اقدامات اتراک نیز مورد حمایت یهودیانی بوده که کینه امپراتوری عثمانی را در دل داشته اند.

شیخ حمود تاکید کرد: برای ما جایز نیست که از اشتباه یک مسلمان یا غیر مسلمان دفاع کنیم، چون ما ماموریم که به عدالت گواهی دهیم حتی اگر علیه ما و نزدیکان ما باشد.

وی خاطر نشان کرد برخی بر این باورند که سیاست امروز ترکیه سیاستی اسلامی است و از آن دفاع می کنند، اما اینها باید بدانند که اردوغان بود که با حمایت از تروریست ها در تخریب سوریه شرکت کرد و اکنون پس از گذشت چهار سال از این قضیه دیگر در این مساله جای تردیدی وجود ندارد.

شیخ احمد قبلان: ضرورت انتخاب رئیس جمهور

شیخ احمد قبلان نیز در خطبه های نماز جمعه بر ضرورت گفتگو و ترک تفرقه و فتنه تاکید کرد و خواستار تشکیل دولتی شد که ارزش های انسانی و مشارکت ادیان را تثبیت کند و فتنه ها را دور کند و دست مزدورن را قطع کند و تکفیری ها و مجموعه های تفرقه افکن را براند که این کار نیازمند دولتی جدی و وزرای بی طرف و مستقل و رهبران سیاسی اخلاقی و انسانی است که بتوانند با فساد مبارزه کنند و امنیت را برقرار کنند؛ چرا که در غیر این صورت حکومت طایفی و سست اراده موجب افزایش بحران ها خواهد شد.

وی از سیاسیون خواست قبل از آنکه فرصت از دست برود مسیر سیاسی خود را اصلاح کنند و همه گروه ها برای تثبیت هیبت کشور و فعال سازی نهادهای دولتی تلاش کنند و با مراجعه به حساب ها و وجدان خود دست از دشمنی و لجاجت سیاسی بردارند که این دشمنی ها در صورت استمرار می تواند موجب افزایش بحران های لبنان بشود.

شیخ حبلی: عربستان نوکر اسرائیل است

حجت الاسلام والمسلمین شیخ صهیب حبلی در خطبه های نماز جمعه این هفته در مسجد سیدنا ابراهیم در صیدا گفت: عربستان پس از تجاوز هوایی به یمن به مرحله بیچارگی و درماندگی رسیده و با وجود اینکه پایان تجاوز را اعلام کرده بود، بار دیگر حملات خود را از سر گرفته که این حالت دلیل روشنی است بر ناتوانی عربستان در رسیدن به اهداف خود در یمن.

وی افزود: ما در ماه رجب به سر می بریم که از ماه های حرام است و اعراب پیش از اسلام نیز حرمت این ماه را نگاه می داشتند و از کشتار در این ماه پرهیز می کردند، اما آل سعود چگونه حرمت این ماه را نگاه داشتند؟ پس می توان نتیجه گرفت که عرب جاهلیت نیز از برخی مسلمانان این روزگار بهتر بوده اند.

شیخ حبلی در ادامه با اشاره به سخنان سید حسین نصر الله از جریان مقابل حزب الله در لبنان خواست به پیروزی تجاوز عربستان به یمن دل خوش نکنند و به راه حل سیاسی باز گردند و دل به توهمات خوش نکنند؛ چرا که در نهایت عربستان از تجاز خود بازگشت و این بازگشت ضربه ای سخت بر کمر کسانی بود که دل به این تجاوز خوش کرده بودند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha