چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام فرحانی

حوزه/ بخش عمده ای از آسیب شناسی نظام آموزشی سطح 1 حوزه های علمیه انجام شده که انشاءالله سال تحصیلی جدید را به صورت آزمایشی بر اساس نظام جدید در 3 مقطع سیکل، دیپلم و دانشگاه با برنامه و متون آموزشی متناسب با این مقاطع آغاز خواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، به موضوع انتشار آرشیو سوالات امتحانی حوزه های علمیه پرداخت و گفت: یکی از برنامه هایی که برای تقویت، رشد و تسهیل خدمات علمی به حوزویان در دستور کار معاونت آموزش قرار داشت، انتشار گام به گام آرشیو سؤالات امتحانی سال های گذشته حوزه بوده که بحمدالله پس از تأیید مدیر حوزه های علمیه، به زودی آن را در سایت این معاونت منتشر خواهیم کرد.

وی با بیان این مطلب که سیاست حوزه بر طرح سوالات فهم محور در امتحانات است؛ نه حافظه محور، اظهار داشت: با انتشار این سوالات، طلاب با آن بیشتر آشنا شده و در تقویت امتحانات حوزوی بسیار مؤثر است.

*جلوی سوء استفاده ها را می گیریم

معاون آموزش حوزه های علمیه ابراز داشت: یکی از اهداف انتشار این سوالات، حذف بازار فروش جزوه در برخی از کتاب فروشی هاست تا جلوی سوء استفاده ها گرفته شود.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی با اشاره به اینکه به دنبال تقویت حیثیت علمی حوزه هستیم، خاطرنشان ساخت: انشاءالله به زودی در همین ایام آرشیو سوالات به شکل فایل های pdf با قابلیت دانلود رایگان در سایت معاونت آموزش قرار داده خواهد شد.

*برگزاری آزمون ورودی حوزه های علمیه در 49 مرکز

وی در بخش دیگر از این مصاحبه به تشریح آزمون ورودی حوزه های علمیه پرداخت و گفت: این آزمون در تاریخ 28/1/1394 در مقاطع سیکل، دیپلم و دانشگاه در 49 مرکز برگزار شد.

*استقبال 23 هزار جوان و نوجوان برای ورود به حوزه

معاون آموزش حوزه های علمیه ادامه داد: سیاست کلی بر تقویت کیفیت پذیرش بوده و قریب به 23 هزار نفر در این آزمون شرکت کرده که 20هزار و 665  نفر با ثبت نام قبلی و مابقی بدون ثبت نام در مراکز آزمون حاضر شدند.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی تصریح کرد: ظرفیت پذیرش حوزه های علمیه، 18 هزار نفر بوده و این عزیزان پس گذراندن مراحل مصاحبه، تحقیق و ... در حوزه جذب خواهند شد.

*تحول در نظام آموزشی حوزه

وی در بخش دیگر از این مصاحبه به تشریح برنامه های جدید معاونت آموزش حوزه های علمیه پرداخت و گفت: "آسیب شناسی نظام فعلی و رفع آن"، "تکمیل برنامه سفیران هدایت و امکان ادامه تحصیل طلاب سفیران" و "پیگیری نظام جامع آموزشی حوزه"، 3 اقدام اساسی است که در حال پیگیری آن هستیم.

*اجرای آزمایشی نظام جدید آموزشی سطح 1 حوزه در سال تحصیلی 95-94

معاون آموزش حوزه های علمیه ادامه داد: تا به امروز بخش عمده ای از آسیب شناسی نظام آموزشی سطح 1 حوزه های علمیه انجام شده که انشاءالله سال تحصیلی جدید را به صورت آزمایشی بر اساس نظام جدید در 3 مقطع سیکل، دیپلم و دانشگاه با برنامه و متون آموزشی متناسب با این مقاطع آغاز خواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی با اشاره به آسیب شناسی سطح 2 و 3 حوزه های علمیه، تصریح کرد: آسیب شناسی این دو سطح انجام و به شورای عالی حوزه های علمیه ارائه شده که بر اساس آن، شورا کمیته ای را مأمور کرد تا این آسیب شناسی ها نهایی شود که در پایان بر اساس آن، برنامه آموزشی جدید را به این نهاد تقدیم خواهیم کرد.

*قابل توجه طلاب سفیران هدایت

وی در ادامه به تکمیل برنامه های سفیران هدایت نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که در دوره کوتاه مدت سفیران هدایت با آن مواجه بودیم، ادامه تحصیل طلاب سفیران بود که بر اساس برنامه ریزی جدید، طلاب سفیران می توانند به بلند مدت و طلاب بلند مدت به سفیران هدایت منتقل شوند.

معاون آموزش حوزه های علمیه در پایان به نظام جامع آموزش حوزه های علمیه نیز پرداخت و اظهار داشت: پیگیری های مناسبی برای نظام جامع آموزش صورت پذیرفته که بر اساس آن، برنامه و متون جدیدی به نظام آموزشی حوزه های علمیه اضافه و شاهد تحول مناسبی خواهیم بود.

18 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد؛

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی در ادامه  به برگزاری آزمون رشته های تخصصی کشور اشاره کرد و گفت: این آزمون در 18 اردیبهشت  در 7 رشته تخصصی سطح دو و 23 رشته تخصصی سطح سه با 114 گرایش در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

*مراکز برگزاری آزمون رشته های تخصصی

وی ادامه داد: آمل، اصفهان، اهواز، البرز، بناب، تهران، تبریز، مشهد، چهارمحال بختیاری، شیراز، قم، قزوین و یزد، مراکزی هستند که آزمون رشته های تخصصی در آن برگزار خواهد شد.

معاون آموزش حوزه های علمیه با اشاره به اهداف گسترش تحصیل طلاب در رشته های تخصصی، اظهار داشت: لبیک به مطالبات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید در راستای تقویت کارآیی طلاب در دفاع از حریم دین و خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی از جمله اهداف گسترش رشته های تخصصی بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی یادآور شد: امروز مراجع طراز اول عظام تقلید و بزرگانی همچون مکارم شیرازی، وحید خراسانی، جوادی، سبحانی، مظاهری و ... مراکز تخصصی فعال دارند و طلاب زیادی در آن مشغول به تحصیل می باشند.

*استقبال مناسب برای شرکت در آزمون رشته های تخصصی

وی ابراز داشت: زمان ثبت نام برای شرکت در این آزمون تا تاریخ 25 فروردین بوده که تا 4 اردیبهشت تمدید شد  و استقبال مناسبی صورت پذیرفته است.

معاون آموزش حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: زمان دریافت کارت ورود به جلسه 14 تا 18 اردیبهشت بوده و طلاب می توانند از طریق سایت و حضوری کارت را دریافت نمایند.

*اعلام نتایج امتحانات؛ 25 روز پس از آزمون

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی افزود: نتایج امتحان 25 روز پس از آزمون اعلام و مراحل بعدی جهت مصاحبه و ... اعلام خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha