پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 348565
۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹
طلای سفید

حوزه/ طلاي سفيد اگر همان پلاتين یا همان آلياژ مخصوص غير از طلا باشد، جايز است؛ ولي اگر همان طلاي زرد باشد كه امروزه با رنگ آميزي مخصوصي آن را سفيد مي كنند، حرام است.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، در بخش دیگری از سلسله یادداشت های حجت الاسلام فولادی با موضوع پوشش اسلامی احکام مربوط به این بحث را منتشر می‌کند.

يكي از ملاك هاي پوشش در لباس و كفش، تميز بودن، خوب بودن و جديد بودن آن است. پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند: كفش خوب و لباس پاكيزه بپوشيد.

اميرمؤمنان علی (عليه السلام) می فرماید: اگر به ادامه زندگي علاقه مند هستيد، كفش خوب و لباس راحت و سبُك بپوشيد.

از نظر طبي نیز اثبات شده که كفش و لباس در سلامتي و نشاط انسان مؤثر است.

گرچه نظر اسلام بر پوشيدن كفش و لباس خوب است، اما رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايند: اگر زنان و مردان امت من از پوشيدن كفش هاي وصله دار و تعمير شده دريغ نكنند، خدا هم بر آنان آسان مي گيرد. يعني اين كه مسلمان علاوه بر رعايت نظافت در پوشش و انتخاب جنس خوب، بايد ساده زيست بوده و تجمل گرا نباشد.

در خصوص رنگ كفش و لباس هم اسلام نظر داده و گفته: كفش زرد موجب سرور و شادماني می باشد و بهترين لباس از نوع رنگ سفيد است.

اميرمؤمنان علی (عليه السلام) در مورد جنس لباس مي فرمايد: لباس پنبه اي بپوشيد كه لباس رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) و لباس ما اهل بيت علیهم السلام است.

در مورد زمان پوشيدن لباس خوب و آراستن فرمودند: روز جمعه (كه عيد مسلمانان است) خود را بياراييد، پاكيزه ترين لباس خود را بپوشيد و با بهترين عطر خود را خوشبو كنيد.

در مورد نوع كفش امام صادق (عليه السلام) فرمودند: كفش باريك و نوك دراز نپوشيد چرا كه كفش فرعون است و اولين بار او چنين كفشي پوشيد.

از نظر طبي هم ثابت شده كفش تنگ، عوارض سوئي دارد. همچنين آن حضرت از كفشي كه پا و ساق پا را تا زانو بپوشاند، نهي فرمودند. (مثل چكمه)

يكي ديگر از موارد نهي در پوشش، استفاده از لباس شهرت است. لباس شهرت به لباسي گفته مي شود كه انسان را در جامعه انگشت نما كند. پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند: هر كس در دنيا لباس شهرت بپوشد، خداوند متعال در آخرت لباس ذلت بر او بپوشاند.

امام صادق (عليه السلام) می فرماید: براي خواري مرد همين بس كه لباس انگشت نما و بدنام كننده بپوشد.

انسان مسلمان كرامت دارد و نبايد كاري كند كه در جامعه مسلمين او را به يكديگر نشان دهند. استفاده از موي زنانه براي مردان، لباس بلند، رنگ هاي زننده، مدل هاي انحرافي، همگي از مصاديق لباس شهرت است.

لباس غصبی

يكي از پوشش هاي حرام از نظر اسلام، پوشيدن لباس غصبي است؛ يعني لباسي كه متعلق به ديگران است و بدون رضايت و اجازه صاحب او پوشيده شود كه حتي نماز خواندن با چنين لباسي موجب باطل شدن نماز خواهد شد.

از موارد لباس غصبي، لباسي است كه با پول غصبي تهيه شده باشد، يا پولي كه خمس و زكات آن پرداخت نشده باشد.

لباس طلاباف یا ابریشمی

استفاده از لباس هاي طلا باف يا ابريشم خالص نيز براي مردان حرام و نماز خواندن در چنين لباس هايي باطل است؛ حتي اگر قسمتي از اين لباس طلا يا حرير و ابريشم باشد.

هر نوع پوششي كه از طلا باشد، براي مرد جايز نبوده و نماز خواندن با آن باطل است؛ حتي اگر قاب عينك يا بند ساعت باشد. همچنين اگر مرد قصد زينت با طلا هم نداشته باشد، يعني به طور موقتي از طلا استفاده كند يا براي امتحان كردن نوع طلا يا بر سر سفره عقد از انگشتر طلا استفاده كند، همگي حرام است.

آنچه حرام است، طلاي زرد می باشد. طلاي سفيد هم سه نوع بوده كه دو نوع آن حرام و يك نوع آن جايز است. طلاي سفيد اگر همان پلاتين یا همان آلياژ مخصوص غير از طلا باشد، جايز است؛ ولي اگر همان طلاي زرد باشد كه امروزه با رنگ آميزي مخصوصي آن را سفيد مي كنند، حرام است. گاهي اوقات نيز مقداري سرب با طلاي 24 عيار مخلوط مي كنند طلا محكم شود و با این کار رنگ آن سفيد مي شود اين هم در حقيقت همان طلاي زرد است و استفاده از آن براي مردان جايز نيست.

برخي پوشش ها چون تقليد از سبك غير اسلامي و غربي بوده، جايز نيست؛ مثل استفاده از كروات يا پاپيون‌هايي كه مردان استفاده مي كنند و در استفتائاتي كه از مراجع شده، فرموده اند: استفاده از اين گونه لباس ها كه ترويج فرهنگ غير مسلمينِ مهاجم به مسلمانان است، اشكال دارد. (1)

استفتاء از مراجع تقليد:

سؤال: پوشيدن لباس آستين كوتاه، تنگ،‌ چسبان و بدن نما توسط مردان در محيط هايي كه زنان هم هستند چه حكمي دارد؟.

جواب: پوشيدن هر نوع لباسي كه موجب فتنه و فساد باشد، اشكال دارد و اگر به قصد گناه باشد، حرام است و سزاوار مؤمنين نيست كه از چنين لباس هايي استفاده كنند.

پاورقی:

(1) - آيت الله العظمی خامنه اي، اجوبة الاستفتائات، ج2 ، ص 105

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha