پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام سید مجتبی بدری- مدیر مدرسه امام القائم(عج) تهران

حوزه/ ارتقای علمی نظام آموزشی حوزه‌ نیازمندِ تقویتِ مؤلفه‌های گوناگونی همچون برنامه آموزشی مدون و دقیق، بازنگری در متون درسی، اختصاص بودجه های مناسب پژوهش های علمی و تربیت اساتید متعهد و متخصص است.

حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی بدری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان این که حوزه های علمیه به عنوان میراث دار علم و تقوای معصومین(ع)، وظیفه سنگینی در تبیین و گسترش معارف اسلام دارند، گفت: حوزه های علمیه ادامه دهنده مسیر ائمه اطهار(ع) و نهضت علمی امام محمدباقر(ع) هستند.

وی با تأکید بر اینکه همه زمینه‌های تولید و توسعه علم باید فراهم باشد، افزود: امام باقر(ع) همیشه ایده و اندیشه­ی تازه ارائه داده و به تولید علم می‌پرداختند. بر همین اساس طلاب نیز باید از این سیره رفتاری امام باقر(ع) الگوبرداری کرده و خلاقیت علمی داشته باشند، بنابراین هر اندازه که طلاب در زمینه خلاقیت و ارتقاء سطح علمی از یکدیگر سبقت بگیرند، ناامیدی دشمنان اسلام را در پی خواهد داشت.

مدیر مدرسه علمیه امام القائم(عج) با بیان اینکه ورود به حوزه با هدف رسیدن به مراتب بالای علمی، معنوی و اجتهاد در دین است، اظهار داشت: طلبه باید بداند که ورود به حوزه های علمیه برای یادگیری چند اصطلاح لفظی و حفظ برخی تعاریف فقهی و اصولی، با هدف گرفتن مدرک نیست. زیرا اگر کسی به این منظور وارد حوزه شده باشد، قطعاً زیان می کند.

وی با تاکید بر ضرورت ارتقاء نظام آموزشی حوزه، تصریح کرد: ارتقای علمی نظام آموزشی حوزه‌های علمیه نیازمندِ تقویتِ مؤلفه‌های گوناگونی همچون برنامه آموزشی مدون و دقیق برای طلاب، بازنگری در متون درسی، اختصاص بودجه های مناسب جهت انجام پژوهش های علمی و تربیت اساتید متعهد و متخصص است.

استاد حوزه علمیه تهران با اشاره به نقش اساتید در تربیت علمی و معنوی طلاب، گفت: در طول تاریخ حوزه شیعه سنّت حسنه، این بوده که اساتید، از دروس پایین به تدریس علوم پرداخته و به سطوح عالیه می رسیدند و با تایید مراجع معظم به تربیت طلاب همت می گماردند.

وی ادامه داد: طلبه به استاد خود به عنوان یک الگو نگاه می‌کند تا مانند او رفتارش را در چارچوب اعتقاداتش قرار دهد و اگر ببیند استاد دقیقاً به آنچه که گفته عمل می‌کند او نیز در اعتقاداتش پابرجا می‌ماند و سعی می‌کند رفتارش را منطبق با اعتقاداتش نماید. اما اگر ببیند استاد خلاف گفته‌هایش رفتار می‌کند، این متعلّم ضمن اینکه در اعتقادات خود دچار تردید می‌شود، در مقام عمل نیز انطباق عمل با عقیده برایش مهم نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین بدری در پایان با بیان این که "طلبه دارای دو بال تقوا و دانش است"، گفت: یک طلبه باید به تقویت همزمان این دو اصل توجه نماید، چرا که غفلت از یکی و توجه به دیگری، او را در رسیدن به هدفش یاری نخواهد کرد، و لذا لازم است طلاب عزیز با تدبر و عقلانیت برای رسیدن به هدف عالی و مقدس طلبگی برنامه‌ریزی و تلاش کنند، چون کارشناس دین بودن وظایف سنگینی را متوجه طلاب می‌کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha