شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حوزه خواهران

حوزه/ با حضور دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، مراسم رونمایی از سامانه زنان اسوه تاریخ اسلام(پایگاه اسوه) در ساختمان مرکز فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام سید مهدی حسینی، گزارشی از فعالیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران به ویژه در بخش آموزش به آیت‌الله مقتدایی ارائه داد.

مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در امور آموزشی با تأکید بر ضرورت حضور طلاب در فضای مجازی برای تبلیغ دین یادآور شد: حوزه‌های علمیه خواهران در قدم نخست به دنبال بیان معارف اسلام برای جامعه و در قدم دوم بیان این معارف برای جهانیان هستند. حتی در صورت امکان به دنبال آموزش زبان‌های خارجی به طلاب هستیم.

وی ادامه داد: امروز به سبب گستردگی وسایل ارتباطی همانند اینترنت و گوشی‌های هوشمند بیش از پیش ضرورت حضور در فضای مجازی برای تبلیغ دین احساس می‌شود.

مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در امور آموزشی همچنین درباره آموزش مجازی بانوان طلبه اظهار کرد: اکنون بیش از 5 هزار طلبه خواهر از آموزش مجازی بهره می‌برند که 1800 نفر از سطح سه و بقیه از سطح دو هستند.

گفتنی است، سامانه زنان اسوه تاریخ اسلام(پایگاه اسوه) در فاز نخست به بیان زندگینامه حضرت خدیجه(س) می‌پردازد.

در نخستین قدم از طرح تولید اینفوگرافی از زندگانی بانوان بزرگ تاریخ اسلام که الگوی زنان در طول تاریخ بود‌ه‌اند و سرنوشت تأثیرگذاری در جهان اسلام داشته‌اند. زندگانی حضرت خدیجه(س) به عنوان همسر فداکار و یار با وفای پیامبر اسلام(ص) به عنوان بانویی که نام ایشان در تارک تاریخ اسلام می‌درخشد، طراحی و تنظیم شده است.

بر اساس این گزارش: اطلاعات این اینفوگرافی که در قالب یک سایت اطلاع‌رسانی و به صورت تحت وب در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار دارد، محصول یک کار پژوهشی و حاصل تلاش دو تن از پژوهشگران حوزه علمیه خواهران است که این کار با اساس قراردادن نرم افزار شیدای امین (مأخذشناسی زندگانی حضرت خدیجه(س)) و با مراجعه به منابع معتبر دیگر که در ذیل تمامی مطالب عنوان شده، سامان یافته است.

مخاطب علاقه‌مند با مراجعه به این سایت، با یک دوره زندگی این بانوی بزرگوار از تولد تا وفات، همچنین حوادث مهم و نقاط عطف زندگی ایشان که با تاریخ شکوهمند اسلام گره خورده است، آشنا می‌شود.

همچنین باید اضافه کرد، مأخذشناسی زندگانی حضرت خديجه(س) یک کار علمی تحقيقی بزرگ و گرانسنگ و حاصل تلاش سه ساله گروهی از محققان در مدرسه علمیه حضرت خديجه(س) شهر تهران است که در قالب نرم افزار شیدای امین عرضه شده است.

در اين نرم افزار پژوهشی تلاش شده است تا مطالب موجود در برخی کتب تاريخی قرون اوليه صدر اسلام تا عصر حاضر، در يک مجموعه گردآوری و در دسترس پژوهشگران قرار گيرد تا محققان و پژوهشگران با رجوع به اين اطلاعات به تجزيه و تحليل داده‌ها بپردازند.

در جريان کتاب‌شناسی این اثر، حدود 1100جلد کتاب مورد بررسی قرار گرفته است که از ميان آن‌ها مطالب مربوط به حضرت خدیجه (س) از میان 386 جلد کتاب با 208 عنوان، استخراج و فیش برداری شده که در نرم افزار حاضر ارائه شده است.

شاید بتوان گفت این نرم‌افزار نخستین و کامل‌ترین مرجع تحقیقی و علمی است که درباره زندگانی این بانوی گرانقدر تاریخ اسلام فراهم شده است.

گزینش، استخراج و فیش‌برداری  مطالب 386 جلد کتاب با 208 عنوان، بررسی 1100 جلد کتاب از نیمه اول قرن دوم هجری تا دوران معاصر، بررسی بیش از 10 هزار فیش تحقیقاتی، دسترسی به فیش‌های پژوهشگران و بیان شناسنامه منابع مورد استفاده به همراه 6 هزار تصویر از متن منابع از جمله ویژگی‌های این نرم افزار است.

همچنین دسترسی به فیش‌های پژوهشگران، دسترسی به عناوین، نمایه‌ها و کلید واژه‌های مربوط به هر عنوان از طریق درخت‌واره، جست‌وجوی ساده و پیشرفته، دسترسی به پنجره‌های برگزيده از سوی محقق، عرضه فهرست‌‏ها و نمايه‌های مختلف جهت تسهيل در امر تحقيق، دستيابی به آخرين عمليات‌های انجام شده را می‌توان از امکانات نرم افزار شیدای امین برشمرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha