جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 348728
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
محمد جواد صاحبی

حوزه/ رئیس انجمن ادیان و مذاهب گفت: یکی از ظرفیت های ایجاد اتحاد و تقریب، حوزه های علمیه هستند که مراجع عظام تقلید، علما و بزرگان نقش بسزایی در آن دارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر محمدجواد صاحبی پیش از ظهر امروز در "سلسله نشست های علمی اتحاد جهان اسلام؛ ضرورت ها و بایسته ها" در سالن همایش دفتر تبلیغات اسلامی به تشریح مسئله اختلاف پرداخت و گفت: مسئله اختلاف در اندیشه و عقاید، امری طبیعی بوده و انسان در میان تمام موجودات به واسطه برخورداری از گوهر عقل، منطق، اراده و انتخاب، با همراهان خود در اندیشه و عقاید اختلاف پیدا می کند که مسئله ای طبیعی است.

وی ادامه داد: این اختلاف همواره بوده؛ هست و در آینده هم خواهد بود.

*باید اختلافات را مدیریت کرد

این کارشناس عرصه ادیان و مذاهب با بیان این مطلب که عدم اختلاف، أمری غیرممکن و محال است، اظهار داشت: باید این اختلافات را به نحوی مدیریت کرد که به نزاع، جنگ و درگیری منتهی نشود.

این پژوهشگر و محقق با اشاره به اینکه بشر همیشه نمی تواند غرائز و احساسات خود را کنترل کند، ابراز داشت: این مخلوق خدای متعال، گاهی عنان احساسات از دست داده و کار به ستیز می کشد؛ که البته این اختلافات و درگیری ها، منحصر به مسلمانان هم نیست؛ بلکه در همه ادیان و ... این جنگ ها بوده است.

*اروپای گذشته شاهد ستیزهای فراوانی بوده است

دکتر صاحبی با بیان این مطلب که اختلاف تنها در میان مسلمانان وجود ندارد، یادآور شد: ما امروز شاهد اروپایی آرام هستیم؛ اما در گذشته اختلافات و ستیزهای مذهبی بسیاری در آن وجود داشت.

وی خاطرنشان ساخت: گاهی برخی از افراد به اطراف خود نگریسته و اختلاف را فقط در محیط خود می دانند که امری غیرواقعی است.

این کارشناس عرصه ادیان و مذاهب افزود: نزاع و درگیری فقط مربوط به شیعه و سنی؛ آنهم در مسئله امامت نیست؛ بلکه در مذاهب دیگر هم جنگ ها و منازعات بزرگی اتفاق افتاده است.

*تکفیر؛ مشکلی بزرگ برای جهان اسلام

این محقق و پژوهشگر با بیان این مطلب که امروز اختلاف دنیای اسلام فقط در میان شیعه و سنی نیست، تصریح کرد:  امروز تکفیر یکی از مشکلات بزرگ دنیای اسلام است که تشیع در آن سهم و حضوری ندارد.

رئیس انجمن ادیان و مذاهب با بیان این مطلب که اهل بیت(ع) اهل مدارا بوده و ما نیز باید سیره آنان را دنبال کنیم، اظهار داشت: علمای ما نیز از دیرباز این اختلافات را مدیریت کرده و به دنبال مدارا بودند؛ البته برخی از وقایع تاریخی نیز از سوی برخی از علما اتفاق افتاد که به اقتضای زمان انجام شده است.

*اتحاد و تقریب؛ دو مقوله ای جدا

وی با بیان تعریفی از اتحاد و تقریب، ابراز داشت: این دو موضوع در تعریف باهم متفاوت اند؛ چراکه اتحاد به مقابله اسلام با دشمنان و تقریب، رسیدن به مشترکات علمی و دینی گفته می شود.

این کارشناس عرصه ادیان و مذاهب با تأکید بر توجه به امکانات و زمینه های اتحاد و تقریب، خاطرنشان ساخت: امروز زمینه های جهانی و ملی وجود دارد که می توان از آن بهره بسیاری برد.

*امروز 15 گروه در مجموعه سلفی وجود دارد

این محقق و پژوهشگر با اشاره به اینکه وهابیت، القاعده، طالبان و ... گروه های کوچکی از سلفی ها هستند، تصریح کرد: امروز قریب به 15 گروه در مجموعه سلفی وجود دارد که مشکل جهان اسلام هستند.

*نوسلفی ها؛ فرصتی برای اتحاد و تقریب

دکتر صاحبی در ادامه وجود نو سلفی ها را فرصتی برای اتحاد و تقریب عنوان کرد و گفت: ما مشترکات زیادی با این گروه داشته و می توانستیم دستاوردهای خوبی داشته باشیم؛ چراکه قائل به این بودند که باید اختلاف را از میان امت اسلامی برداشت و شیعه را مذهب پنجم اسلام می دانستند؛ ولی در عمل نتوانستیم به اهداف خود دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به تلاش ها و تفکرات تقریبی حضرت آیت الله بروجردی(ره)، اظهار داشت: ما از گذشته تا به امروز علمای بزرگی را داشته ایم که تقریب را مورد توجه قرار داده و بر آن تأکید داشتند؛ البته متأسفانه برخی نیز در مقابل وجود دارند که به اختلافات برخی از گذشتگان دامن زده و آتش را شعله ور کرده و امکان ها و زمینه ها را از بین می برند.

رئیس انجمن ادیان و مذاهب یادآور شد: امروز هم می توان از افکار نو سلفی ها استفاده کرد؛ چراکه هنوز گروه هایی از سلفی های معتدل وجود دارند که می توان با آنان تعامل داشت و انعطاف پذیر هستند.

*حاکمیت در تحقق اتحاد و تقریب دخیل است

این محقق و پژوهشگر ابراز داشت: امروز باید از امکانات سیاسی برای اتحاد و تقریب بهره گرفت که حاکمیت در آن دخیل است.

دکتر صاحبی تأکید کرد: امروز اگر دست به دست هم داده و تعامل جدیدی با دنیای اسلام ایجاد کنند، بسیار به اهداف خود نزدیک خواهیم شد.

وی خاطرنشان ساخت: یکی دیگر از ظرفیت های ایجاد اتحاد و تقریب، حوزه های علمیه هستند که مراجع عظام تقلید، علما و بزرگان نقش بسزایی در آن دارند.

این کارشناس عرصه ادیان و مذاهب تصریح کرد: امکان و ظرفیت دیگر ایجاد اتحاد، فرهنگ بومی و ملی ماست که به خوبی می توان از آن استفاده کرد.

این محقق و پژوهشگر بیان داشت: مثلا امروز اهل سنت استان گلستان با شیعیان تعامل خوبی دارند و می توان به این اتحاد دست یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha