پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اوقات فراغت

حوزه/ مشاور و کارشناس امورتربیتی حوزه گفت: باید سعی کرد طلاب را در همان سالهای اولیه وارد فضای علمی خاص حوزه کرد و سن علمیت طلاب جوان را کاهش دهیم تا اصلا این ابزارها مشکلات خود را بروز ندهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام طوسی  عصر امروز در نشست هم اندیشی اساتید حوزه علمیه قم گفت: ابزار روز امروز در جمع ما وارد شده است و ما نیز منفعل شده ایم و این نرم افزارها و برنامه های موبایل امروز وضعیت وخیمی در بین مردم ایجاد کرده است.

وی افزود: آسیب پذیری در این حوزه بسیار زیاد است؛ باید بپذیریم که وقتی کودکان و نوجوانان وارد مدارس می روند پیش از رفتن به مدرسه توسط این ابزارها تغییر ذهن داده اند.

این  محقق حوزه بیان کرد: طلاب پس از گذر از یک دوران خاص، وقتی وارد بحث های علمی کلان در حوزه می شوند، دیگر فرصت این گونه ابزارها را ندارند و این ابزار بیشتر جوانان را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با اشاره به برخی از مزایا و معایب تخصص گرایی در حوزه، گفت: این تخصص گرایی نباید باعث شود که در حوزه از عرصه فقه و اصول و جنبه جامعیت حوزویان کاسته شود؛ وقتی مراکز تخصصی توسعه یافت باید سعی کرد که جنبه های جامعیت طلاب نیزرعایت شود.

این کارشناس دینی  اظهارکرد: اساتید حوزه باید عالم دین باشند و نباید صرفا خود را ممهز به یک رشته تخصصی بدانند؛ وقتی طلاب را به وظیفه اصلی خود در مقابل دین آشنا کنیم و برنامه ای برای جامع کردن اندیشه و نگاه و روح و علم آنها داشته باشیم می توانیم به بهترین شکل به نتیجه برسیم.

حجت الاسلام طوسی خاطرنشان کرد: هدر رفتن فرصت ها کمترین ضربه و آسیب مشکلات این گونه ابزار است؛ باید سعی کرد طلاب را در همان سالهای اولیه وارد فضای علمی خاص حوزه کرد و سن علمیت طلاب جوان را کاهش دهیم تا اصلا این ابزارها مشکلات خود را بروز ندهد

شیوه تربیتی در حوزه ها باید متناسب با نحو رشد جوانان امروز باشد

 در ادامه این نشست حجت الاسلام صانعی نیز گفت: در حال حاضر بیشترین استفاده جوانان و طلاب جوان از تلفن همراه بیشتر درحوزه سرگرمی است.

وی افزود: سوال این است که اگر قرار است که از این ابزار استفاده تبلیغی داشته باشیم چگونه باید نقش آفرینی خود را به منصه ظهور بگذاریم؛ افرادبسیاری وارد این فضا می شوند حال باید این افرادی که در این فضا هستند را حفظ کرد.

حجت الاسلام صانعی، بیان کرد: در گاهی اوقات می بینیم که برخی از این فضاها به خصوص در فضاهای پاسخ به شبهات قصد جاسوسی و نگاه سنجی دارند و باید به این مسایل نیز توجه کرد.

این مشاور حوزه خاطرنشان کرد: طلاب جوان با توجه به شکل خاص تربیتی که داشته اند باید به مثابه نگاه و رشد یافتگی خود با آنها برخورد کرد؛ زیرا اگر با آنها به خوبی رفتار نشود نمی توانیم به نتیجه دلخواه برسیم.

وی گفت: طلابی که در سالهای اخیر وارد حوزه شده اند با فضای سنتی در فضای آموزشی و حتی نوع ابزار و بازی های دوران کودکی همخوانی ندارند و از کودکی با این ابزارها رشد کرده اند پس باید به شکلی با آنها برخورد کرد که بهترین شکل رفتار و تعامل را با این ابزارها داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha