پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
علیدوست

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بدون شک هر انسانی ولو به طور موقت در مواقعی نیازمند خلوت کردن با خدا است لذا اعتکاف تجسم قطع همه وابستگی‌ها و دل‌بستگی‌ها به دنیا است.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان اینکه بدون شک هر انسانی ولو به طور موقت در مواقعی نیازمند خلوت کردن با خدا است گفت: اعتکاف تجسم قطع همه وابستگی‌ها و دل‌بستگی‌ها به دنیا است.

وی بیان کرد: اصل و اساس اعتکاف مربوط به صدر اسلام است ولی از پدیده‌های مبارکی است که پس از انقلاب اسلامی در کشورها عمومی گردیده و شکل خاص آن در فقه شیعه بیان شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: رسانه‌ها و مسئولین باید در راستای نهادینه کردن این پدیده مبارک و عمومی کردن آن به صورت معقول بکوشند، ولی نباید از برخی از آسیب‌هایی که ممکن است دچار شود، غفلت کنند.

وی با بیان اینکه اساس اعتکاف بر خلوت کردن است و نباید اعتکاف را چنان از برنامه‌های عمومی و اجتماعی پر کنیم که روح اعتکاف حاکم نشود گفت: به هیچ وجه نباید مسئله را جنایی و سیاسی کرد و بایست گذاشت همه متدینین فارغ از گرایش‌های سیاسی به این پدیده بپردازند.

حجت الاسلام و المسلمین علیدوست با اشاره به اینکه آسیب‌های این پدیده مبارک باید شناخته شود تصریح کرد: باید مسائل شرعی را رعایت کرد و طوری نشود که به خاطر این کار مستحب کارهای غیر شرعی انجام شود.

وی با بیان اینکه فرد معتکف باید حالات خود را در طول سال نیز داشته باشد و اگر این‌گونه نباشد ارزش خود را از دست می‌دهد گفت: اگر کسب و کار فرد برخوردار از لقمه حلال نباشد و فرد معتکف بعد از این ایام به محیطی برگردد که همسو با فضای اعتکاف نباشد این حالات روحی ادامه نمی‌یابد.

انتهای پیام/313/30

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha