شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اعرافی

حوزه/ رئیس جامعة المصطفی گفت: طاغوت‌های جهانی، تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا نور امید و معرفتی را که با انقلاب اسلامی در جهان نور افشانی می‌کند، خاموش نمایند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،  حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با حضور در شبستان آیت الله العظمی گلپایگانی(ره)، مسجد امام حسن عسکری(علیه السلام) و جمع معتکفین تصریح کرد: اعتکاف یکی از امواج معنوی انقلاب اسلامی است، که خیزش‌های معنوی و نهضت‌های عرفانی را در دنیای معاصر ایجاد نموده است.

وی در ادامه ضمن تشریح اوضاع شهر مقدس قم قبل از پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی، ابراز داشت: کسانی که قبل از انقلاب اسلامی در شهر مقدس قم، زندگی می کردند، اکنون عظمت معنوی اعتکاف در این شهر را به خوبی درک می‌کنند. این انقلاب و امواج معنوی و عرفانی  آن با خون‌های زیادی به دست آمده است.

عضو شوری عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این که انقلاب اسلامی، عظمت مردم و حوزه علمیه قم؛ تمام معادلات بین المللی را دستخوش تغییر نموده است، خاطرنشان کرد: در شرایط سخت تشکیل امواج انقلاب اسلامی، کسی باور نمی‌کرد که به برکت خیزش‌های انقلابی در ایران، حرکت معنویت خواهی در جهان انتشار یابد. همواره باید قدردان انقلاب اسلامی و خون‌های پاک شهدای اسلام باشیم.

*اعتکاف شکوفه‌ای از باغ با صفای انقلاب اسلامی

رئیس جامعة المصطفی با بیان این که اعتکاف شکوفه‌ای از باغ با صفای انقلاب اسلامی است، یادآور شد: جامعة المصطفی به عنوان پیام‌رسان معارف ناب الهی، تلاش دارد تا سنت و سیره معنوی و پاک اعتکاف را برای نور افشانی در عرصه‌های مختلف جهانی تبیین نماید.

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله)، تصریح کرد: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در حدیثی گوهربار عبادت را به سه نوع؛  "عبادت به خاطر ترس از جهنم"؛ "عبادت از سر شوق بهشت" و "عبادت شاکرانه" تقسیم نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی افزود: در روایتی دیگر نقل شده که پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) ضمن اذعان به دو نوع عبادت نخست؛ عبادت سوم را "عبادت با انگیزه محبت و عشق به خدا" عنوان نموده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با تأمل در این حدیث پی‌خواهیم برد هر فعالیتی که در این دنیا انجام می‌گیرد، یا به  خاطر ممانعت از خطر و رهایی از ترس است، یا برای رسیدن به نعمت و پاداش و یا این که انسان کار را برای حب به خود کار، انجام می‌دهد.

وی ضمن تأکید بر اهتمام هرچه بیشتر به دعا در ایام اعتکاف، اظهار داشت: با تعمق در دعای کمیل و دعای ابو حمزه ثمالی، پی خواهیم برد، که آغازین فرازهای این دعاها با موضوعاتی چون؛ شوق به بهشت و خوف از جهنم، آغاز می گردد و در ادامه انسان را به فضایی فارغ از بهشت و جهنم رهنمون می‌سازد، تا انسان با آزادی از قید و بند بهشت و جهنم؛ با عبادت شاکرانه درگاه الهی، خود را به عالم بالا متصل نماید.

رئیس جامعة المصطفی با تأکید بر این که در ایام اعتکاف، انسان باید خود از قید بهشت و جهنم رها سازد، تصریح کرد: انسان باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های این فضای روحانی و معنوی، با عبادت شاکرانه سپاسگزار ولی نعمت خویش بوده، در درجات عبادت پرواز نماید.

امام جمعه قم در ادامه سخنان خود نقل دوم روایت نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) از عبادات سه‌گانه را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: در عبادت عاشقانه، انسان مرحله‌ای بالاتر از عبادت شاکرانه را تجربه نموده و خود را از اسارت آینده و گذشته رهایی می‌سازد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که عبادت عارفانه و عاشقانه انسان را به عالی‌ترین درجه عبادت می‌رساند، خاطرنشان کرد: عبادت عارفانه و عاشقانه انسان را از تمام قیود مکانی و زمانی رهایی داده و تمام نگاه آدمی را محو تماشای جمال و جلال الهی می سازد.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی سپری نمودن پله‌های ترقی ماه رجب و در نتیجه درک صحیح ماه رمضان را از مهمترین عرصه‌های رسیدن انسان به عبادت عاشقانه عنوان کرد و ابراز داشت: اگر انسان بتواند با از خود گذشتگی، خویشتن، خویش را از اسارات زمانه رهایی سازد؛ در این صورت به عشقی مثال زدنی دست خواهد یافت. خداوند متعال در این عبادت لذتی قرار داده که آن را در هیچ لذتی نمی‌توان یافت.

*پایه های اعتقادی و عرفانی در جوانی شکل می گیرد

 رئیس جامعة المصطفی در ادامه سخنان خود، ضمن تأکید بر استفاده از بیانات اساتید اخلاق، با بیان این که انسان باید در جوانی پایه توفیقات عبادی و عرفانی را کسب نماید، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت‌های شهر مقدس قم برای سیر و سلوک در درجات عبادت استفاده نماییم. حضور در شهر مقدس قم و زیستن در کنار عالمان و فرزانگان بزرگ علم و اخلاق، فرصتی است تا انسان با بهره‌گیری از آن، جان خود را تطهیر نماید.

عضو شوری عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که ندای آسمانی و معنوی، روحیات انسان را زیر و رو می‌کند، افزود: گاهی یک کلام عالم اخلاق که از دل پاک بر می‌خیزد، سرنوشت زندگی انسان را تغییر می‌دهد.

امام جمعه قم با اشاره به این که اعتکاف بیش از دیگر موارد در تعالی و سیر معنوی انسان تأثیرگذار است، اظهار داشت: نباید حال و هوای درونی انسان در لحظه وداع با لحظه آغازین اعتکاف یکی باشد. باید همواره تلاش نماییم، تا با پاک نمودن دل، درجات طرقی را یکی پس از دیگری طی نماییم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، کلام امام خمینی(ره) در رابطه با محراب محل جنگ انسان با شیاطین و طاغوت‌های زمانه است، را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد:  طاغوت‌های جهانی، تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا  نور امید و معرفتی را که با انقلاب اسلامی در جهان نور افشانی می‌کند، خاموش نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین اعرافی در پایان سخنان خود با تأکید بر این که در همه عالم گوش شنوا برای فریادهای اسلام و معارف ناب الهی باز بوده و رسالت امروز ما فراتر از تاریخ است، اظهار داشت: بیش از هفت میلیارد بشر کره خاکی باید پیام اسلام و معارف ناب الهی را بشنوند. این عبادات و اعتکاف‌ها از بهترین ظرفیت‌ها در این عرصه برخوردارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha