پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 349052
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
اعتکاف

حوزه/ ستاد اعتکاف استان قم و جامعة المصطفی العالمیه تفاهم نامه ای را برای ترویج مراسم معنوی و عرفانی اعتکاف در سراسر جهان امضاء کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این تفاهم به منظور بهره‌مندی از تجربیات دو طرف برای ترویج سنت حسنه اعتکاف در سراسر جهان، شامگاه شنبه در حاشیه حضور  حجت الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی رئیس جامعة المصطفی العالمیه در جمع معتکفان مسجد امام حسن عسکری(ع) و دیدار با مسئولان ستاد مرکزی اعتکاف قم صورت گرفت.

این تفاهم در هشت بند مورد تاکید قرار گرفته که اولین موضوع آن تشویق و ترغیب طلاب و دانشجویان برای نوشتن پایان‌نامه با موضوع اعتکاف در سطوح سه و چهار حوزوی و دوره‌های ارشد و دکتری است.

ترجمه برخی کتاب‌های اعتکاف به زبان‌های رایج دنیا و ایجاد رشته فقه تخصصی در سطح کارشناسی ارشد و دکتری با گرایش فقه عبادی یا اعتکاف از دیگر بندهای این تفاهم است.

همچنین مقرر شد قفسه کتاب‌های مرتبط با اعتکاف در هزار مدرسه و  مسجد تحت پوشش جامعة المصطفی العالمیه در کشورهای مختلف ایجاد شود که از این تعداد 50 مورد در داخل کشور خواهد بود.

از دیگر مفاد این تفاهم می‌توان به تثبیت مسئله اعتکاف در ماه مبارک رمضان علاوه بر برقراری اعتکاف در ماه رجب و توجیه ستادهای اعتکافی برای ایجاد موج معنوی نام برد.

تهیه بسته‌های آموزشی و معرفتی اعتکاف برای دو هزار نفر از مبلغان جامعة المصطفی که برنامه‌های اردویی دارند، یکی دیگر از موضوعات مورد تفاهم رئیس جامعة المصطفی و مسئولان ستاد اعتکاف استان قم است.

همچنین قرار شد هر سال یک کتاب برگزیده با موضوع اعتکاف انتخاب و توسط جامعة المصطفی ترجمه شود و در اختیار طلاب این مرکز علمی و آموزشی قرار گیرد تا محتوای آن برای همه مردم اعم از اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان و... قابل بهره‌برداری باشد.

با توجه به اینکه سالانه بین 500 تا هزار نفر از طلاب و مبلغان جامعة المصطفی از این مرکز دانش آموخته می‌شوند و برای تبلیغ دین به کشورهای خود باز می‌گردند، قرار شد دوره‌های آموزشی کوتاه مدت برای آشنایی با احکام و مسائل اعتکاف ویژه این مبلغان برگزار شود.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه و مسئولان ستاد مرکزی اعتکاف قم ابراز امیدواری کردند که با این تفاهم، حرکت معرفتی و امواج عرفانی اعتکاف در سراسر جهان گسترش یابد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha