پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
استادی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: شیخ صدوق و پدر بزرگوارشان قابل مقایسه با برخی از رجالی که در طول سال برای آنان همایش و بزرگداشت گرفته می شوند، نیستند بلکه این دو بزرگوار بسیار تأثیرگذار بوده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله رضا استادی پیش از ظهر امروز در مراسم بزرگداشت صدوقین(علی بن بابویه قمی و شیخ صدوق) برگزاری این بزرگداشت را ضروری دانست و گفت: همانند شیخ صدوق و پدر بزرگوار ایشان علی بن بابویه قمی، حق بسیار بزرگی بر مکتب تشیع و حوزه های علمیه دارند که باید به آنان توجه شده و برنامه های بیشتری برگزار شود.

وی ادامه داد: این بزرگواران قابل مقایسه با برخی از رجالی که در طول سال برای آنان همایش و بزرگداشت گرفته می شوند، نیستند بلکه بسیار تأثیرگذار بوده اند.

*دولت در قبال معرفی بزرگان مسئول است

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: سال های گذشته خیابان و مدرسه ای به نام شیخ صدوق در قم  نام گذاری شده که کافی نیست؛ بلکه به غیر از سازمان اوقاف و امور خیریه، وظیفه دولت و جمهوری اسلامی است که این بزرگواران را به جامعه شناسانده و از آنان تقدیر کند.

این استاد حوزه ابراز داشت: شرح زندگی علی بن بابویه و شیخ صدوق در کتاب های زیادی آمده است که باید مطالعه کرد.

آیت الله استادی با اشاره به شخصیت والای شیخ صدوق، خاطرنشان ساخت: ایشان در جوانی پدر بزرگوار خود علی بن بابویه قمی را از دست داده و بلافاصله بعد از وفات پدر به عنوان شیخ بزرگ حدیث در قم معرفی شده است.

*برخی از ویژگی های آثار شیخ صدوق

وی با اشاره به ویژگی های برتر آثار شیخ صدوق، تصریح کرد: ادبیات یکی از خصیصه های بارز آثار ایشان بوده است؛ چراکه این محدث، عالمی ورزیده در باب ادبیات بوده است و این خصیصه در آثارش پیداست.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این مطلب که شیخ صدوق جامعیت در کلام، فقه و حدیث داشته است، اظهار داشت: قریب به 300 کتاب از سوی این محدث به رشته تحریر در آمده که متأسفانه در حال حاضر 20 کتاب در دست ماست.

این استاد حوزه ابراز داشت: ایشان از حافظه بسیار بالایی برخوردار بوده و از حیث کتابت و تألیف بسیار مسلط بوده است.

*شیخ صدوق شخصیتی روشنفکر بوده است

آیت الله استادی با بیان این مطلب که تألیفات شیخ صدوق ابتکاری و به بیان امروزی، روشنفکری بوده است، خاطرنشان ساخت: کتاب های ایشان همانند کتب استاد شهید مطهری(ره) به روز بوده و برخی پاسخ به شبهات می باشد.

وی تصریح کرد: اخلاص و قصد قربت از ویژگی های دیگر آثار شیخ صدوق است که باعث ماندگاری آن شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه شیخ صدوق از حافظه و معلومات بالایی برخوردار بوده است، اذعان داشت: کتاب ثواب الاعمال و عقاب الاعمال این محدث بزرگ، نشان از گستردگی معلومات ایشان است که امروز در دستان ماست.

*برخی از آثار شیخ صدوق

این استاد حوزه اظهار داشت: معانی الاخبار، توحید صدوق، مصادقه الاخوان، عیون اخبار الرضا، فضائل الشیعه، صفات الشیعه، دین الامامیه، مغنی، هدایه، مدینه العلم و .... از تألیفات شیخ صدوق می باشد.

*مهمترین اثر شیخ صدوق کدام کتاب است؟

آیت الله استادی کتاب «من لا یحضره الفقیه» را مهمترین آثار شیخ صدوق دانست و گفت: در این کتاب 6 هزار روایت بیان شده که جمع آوری این روایات در آن زمان بدون امکانات امروزی از موضوعاتی است که بسیار قابل توجه است.

وی با اشاره به عظمت و جایگاه پدر شیخ صدوق، علی بن بابویه قمی ابراز داشت: ایشان از بزرگان شیعه بوده و کتب ایشان در غنای شیعه بسیار تأثیرگذار می باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: عظمت علی بن بابویه قمی به کتاب شرایع ایشان است که بسیار قابل استفاده است.

این استاد حوزه در پایان خاطرنشان ساخت: این پدر و پسر سهم وافری در تحکیم مبانی تشیع و ترویج مذهب داشته اند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha