جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
روش شناسی

حوزه/ هشتاد و دومین شماره از فصلنامه «روش شناسي علوم انساني» از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه انتشار یافت.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، فصلنامه علوم انساني داراي رتبه علمي - پژوهشي (علوم انساني) به زبان فارسي – انگليسي منتشر می شود.

«نقد روش پنهان نگاري در كاربست آن براي فلسفه فارابي» به قلم مرتضي بحراني یکی از مقالات این شماره می باشد.

در چکیده این نوشتار می خوانیم: هرگونه بررسي و پژوهش نيازمند روش است. اين ايده اگر چه، ايده اي جديد است، اما گويي در گذشته نيز كاربرد داشته است. پژوهشگران معاصر در بررسي و فهم فلسفه اسلامي كلاسيك تلاش كرده اند روش فلاسفه مسلمان در تأليف آثارشان را نيز به بحث بگذارند. در اين مقاله تلاش شده است تا يكي از آراي لئو اشتراوس در باب روش فارابي در نگارش آثارش به نقد كشيده شود. اشتراوس در پي بررسي هاي خود در باب فلسفه سياسي اسلامي به اين نتيجه رسيده بود كه فيلسوفان مسلمان و به طور خاص فارابي به چند دليل  نوشته هاي خود را به صورت رمزي و محفلي تاليف كرده اند؛ روشي كه از افلاطون به ارث برده اند و پس از فارابي به ابن ميمون نيز سرايت كرده است و بدون دريافت و فهم اين روش، نمي توان فهم درستي از فلسفه كلاسيك داشت. اين درحالي است كه اين ادعا هم به لحاظ منطق دروني و هم با توجه به شرايط تاريخي عصر فارابي و قصد وي از تاليف اثر، ادعايي مخدوش است.

عناوین دیگر مقالات ارائه شده شامل: جستاري در مباني معرفتي «علم العمران» اثری از غلامرضا خديوي، «درآمدي بر نظريه مديريت تحول در علوم انساني (با تاكيد بر نقش محوري عوامل جامعه شناختي)» نوشته مسعود آذربايجاني و سيد محمد حسين كاظميني، «تعارض دو نگرش در فلسفه تكنولوژي و پژواك آن در فضاي فكري ايران» به قلم رهبر محمود زاده، «نظام نوآوري در علوم انساني» اثری از آرش موسوي می باشد.

«روش تجربي از ديدگاه فيلسوفان مسلمان»، عنوان نوشتاری از عسكر ديرباز و نرجس يزداني می باشد. در چکیده آن آمده است: منطق ارسطويي حس را، به عنوان نقطه شروع هر علم، تنها در همان زمان مشاهده يقين آور مي داند. علم حسي در ديگر زمان ها و درباره موارد مشابه سكوت اختيار مي كند. جزم و يقين نيز در محدوده قياس و روش قياسي منحصر مي شود و ديگر روش ها براي كسب اعتبار در نهايت بايد به روش قياسي بازگردانده شوند. علم حسي نيز براي توسعه دامنه يقين خود، در مسير كسب اعتبار، روي به سوي قياس دارد و در اين مسير بايد از پل استقرا، قاعده الاتفاقي و ... عبور كند تا به جايگاه رفيع تجربه دست يابد و از دولت سر قانون عليت و فروع آن، به عنوان روشي كارآمد و معتبر در علوم طبيعي به كار گرفته شود. از ديدگاه فلسفه اسلامي، تنها در اين صورت است كه علوم طبيعي مي توانند به عنوان علومي متقن و قابل تكيه بر خود ببالند و تاج علوم حقيقي را بر سر نهند. اين مقاله تلاش مي كند تا مسير رسيدن حس به غايت روش شناسي ارسطويي، يعني يقين، را ترسيم كند.

هشتاد و دومین شماره از فصلنامه «روش شناسي علوم انساني» به صاحب امتیازی: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.

علاقه مندان جهت ارتباط با نشریه به نشانی: قم، پرديسان، بلوار دانشگاه، جنب دانشگاه آزاد اسلامي، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مراجعه کرده و یا با تلفن: 32111361 (025) تماس بگیرند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha