جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
1

حوزه/ در دیدار «مبارز قربان‌لی»، رئیس کمیته امور دینی آذربایجان و هیئت همراه، راه‌‌های همکاری جامعه‌المصطفی و کمیته امور دینی آذربایجان بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،  حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در این دیدار ، با ابراز امیدواری در زمینه تقویت روابط علمی و فرهنگی ایران و آذربایجان، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود سختی‌های فراوانی که در سه دهه گذشته تحمل کرده، در همه شاخص‌های توسعه در زمینه علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... گام‌های بزرگی برداشته و رو به رشد است.

وی با اشاره به جریان‌های اصلی علمی در کشور گفت: جریان علمی کشور، شامل دانشگاه و حوزه علمیه می‌شود که روابط بسیار نزدیکی با هم داشته و از تجربیات هم استفاده می‌کنند.

رئیس المصطفی، با اشاره به آماری از فعالیت‌های علمی دانشگاه‌های ایران، برخی از نکات مدنظر مسئولان را در توسعه علمی کشور برشمرد و اظهار داشت: توسعه علمی ایران، کاملاً برنامه‌ریز‌ی‌شده و هر سال به سمت قله‌ای که طراحی گشته، حرکت می‌کنیم. از سوی دیگر، شورای عالی انقلاب فرهنگی بر همه جریانات کشور نظارت دارد و آن را مدیریت می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تأکید بر اهتمام ایران در زمینه فناوری‌های پیشرفته، ابراز نمود: پیشرفت‌های ایران در زمینه علوم جدید، موجب شگفتی کشورهای دیگر شده، زیرا ایران توانسته علی رغم وجود تحریم و مشکلات بسیار، به این جایگاه والا دست یابد.

رئیس جامعه‌المصطفی، فعال‌سازی بخش خصوصی را در حوزه دانش، یکی دیگر از اصول توسعه علمی المصطفی دانست و درباره حوزه‌های علمیه خاطرنشان ساخت: همه حوزه‌های علمیه مستقل از حکومت‌اند و زیر نظر علما فعالیت می‌کنند. همچنین از نظر تنوع رشته‌ای و مسائلی از این دست، رشد زیادی داشته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان این که ایران در عرصه‌های گوناگون، بدون اتکا به قدرت‌های بزرگ و با تکیه بر اراده ملی، گام‌های بزرگی برداشته و این می‌تواند الگوی کشورهای دیگر باشد، گفت: کشورهای منطقه باید توجه داشته باشند که لازم است خارج از سیطره قدرت‌های جهان با هم گفت‌وگو داشته باشیم و توانایی‌هایمان را کنار هم قرار دهیم تا منطقه ما بسیار قدرتمند شود.

وی با طرح پرسشی مبنی بر این که «پیش از سیاستمداران، دانشمندان باید پاسخ دهند که کشورهای اسلامی علی رغم ظرفیت‌های فراوان، چرا این قدر از هم دور هستند؟»، تصریح کرد: کشورهای اسلامی چه فرقی با اروپاییان دارند که در سال‌های اخیر توانسته‌اند در قالب اتحادیه، با هم همکاری کنند؟! مبنای کشورها باید بر تعامل استوار گردد تا سیاست مشترک پایه‌گذاری نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی، با اشاره با وجود منابع عظیم انرژی و سرمایه‌های بی‌کران انسانی در خاورمیانه، تصریح کرد: راه رسیدن به سطوح بالای تعامل و پیشرفت، گفت‌وگو با یکدیگر و تعامل پیش‌رونده است.

وی، با بیان این که جامعه‌المصطفی معتقد است که اسلام، دین گفت‌وگو و تعامل می‌باشد، اظهار داشت: در پرتو چنین اسلامی، کشورها می‌توانند به وحدت برسند. بخشی از مشکلات دنیای اسلام، افراط‌گرایی برخی و توجیه آدم‌کشی با تمسک به دین است که از برخی از کشورها ناشی می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آمریکا و رژیم صهیونیستی نگاه تندروانه دینی را تقویت می‌کنند و هزینه‌های زیادی برای ترویج آن صرف می‌نمایند که از اصول دینی فاصله دارد.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی، ایران اسلامی را موافق عدالت و مبارزه با ستم برشمرد و دلیل مخالفت ایران را با رژیم صهیونیستی، همین بینش دانست و گفت: از سوی دیگر، معتقدیم که اسلام، دین رحمت است و از این رو، اعمال گروه‌‌هایی مانند داعش و القاعده را مردود می‌دانیم که زیر پر و بال برخی قدرت‌های بزرگی هستند.

کشور های فاقد انتخابات مورد حمایت رژیم صهیونیستی است

وی، با اشاره به سیاست‌های دوگانه برخی کشورهای غربی، تصریح نمود: از سویی، از رژیم صهیونیستی، که بمب هسته‌ای دارد، حمایت می‌کنند، ولی می‌خواهند جلو تحقیقات علمی ایران را بگیرند. از سوی دیگر، از کشوری که هیچ انتخاباتی برگزار نمی‌کند یا زن در آن جایگاهی نداشته و سرچشمه تفکرات تروریستی در جهان اسلام است، زیر قدرت خویش می‌گیرند، ولی با ایران که همه امور با تکیه بر انتخابات مردمی انجام می‌شود، مخالفت می‌کنند و دشمنی می‌ورزند.

رئیس المصطفی، بهترین راه تقویت روابط ایران و آذربایجان را ارتباط بهتر و قوی‌تر مراکز علمی و دینی دانست و تصریح کرد: حوزه کاری ما در جامعه‌المصطفی، علوم اسلامی، انسانی، اجتماعی، ادیان و مباحث فلسفی است. افزون بر این، دانش‌پژوهان خویش را ترغیب می‌کنیم که به سمت رشته‌هایی مانند اقتصاد، مدیریت و... هم بروند. همچنین مبنای نظام تربیتی جامعه‌المصطفی، تربیت منطقی و عقلانی و بر مبنای اعتدال اسلامی است و دانش‌آموختگان ما مروج اسلام رحمانی و عقلانی هستند.

وی، با اشاره به توافق‌های پیشین با برخی مراکز دینی و علمی آذربایجان به منظور همکاری‌های علمی، خواهان محقق شدن توافقات مزبور شد و اظهار داشت: آماده‌ایم با شما همکاری نماییم و آمادگی‌مان را برای هر گونه همکاری، در زمینه ارتباط علمی، برگزاری نشست‌ها و همایش‌های فرهنگی و علمی مشترک، چاپ و نشر آثار مورد توافق دو طرف اعلام می‌داریم.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی گفت: ما در کنار مردم مسلمان و عزیز آذربایجان هستیم و رنج‌های شما را رنج خویش برمی‌شماریم و هر گونه اشغال را در هر جای عالم محکوم می‌کنیم. ما آذربایجانِ متحد، رها‌شده از اشغال و در حال رشد و ترقی را آرزو‌مندیم و ایران خود را در خدمت شما می‌داند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha