پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: رژیم ستم شاهی همین نقشی داشت که امروز عربستان برای آمریکا بازی می کرد؛ امروز به عزت رسیده ایم؛ ولی باز نیز نباید از کیدهای دشمن غافل شویم.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مصباح یزدی ظهر امروز در دیدار با سرگروه های جهادی کشور گفت: در عصری زیست می کنیم که یک پدیده کم نظیر، بلکه بی نظیر در تاریخ این کشور روی داد؛ زیرا انقلاب اسلامی حادثه ای شگرف در جهان است.

ایشان افزود: دوران نوجوانی بنده مصادف با تحولات و انقلاب های متعدد در کشورهای جهان بود و قالب این کشورها نیز در زیر سیطره کشورهای استعمارگر مثل انگلستان بودند؛ پس از انقلاب صنعتی، انگلستان به سبب پیشرفت نیروی دریایی و صنایع نظامی توانست در گوشه وکنار دنیا کشورها را به بند بکشد و به بهانه های مختلف از ذخایر این کشورها بهره ببرد.

وی بیان کرد: آنها به بهانه آباد کردن کشورها، کارهایی کردند و نظام بروکراتیک خود را در این کشورها حاکم کرده و مستشاران خود را در این کشورها جای نهادند و از اسرار نهان آنها آگاه شدند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: هدف آنها این بود که کالاهای خود را به این کشورها بفروشند و این کشورهای استعمارشده که قدرت خرید نداشتند و حتی توان استفاده این وسایل را نیز نداشتند؛ به همین جهت افرادی را برای آموزش استفاده از این تجهیزات آموزش دادند.

آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: پس از آزادی، این کشورها اکثر در دامان کمونیست ها افتادند و به این ترتیب دنیا دو قطبی شد که یکی کشورهای کمونیستی و دیگری، کشورهای غربی؛ این قطب بندی با سقوط اتحاد جماهیر شوروی از بین رفت؛ به طور کلی، طبقه های روشنفکر این کشورها چنین ذهنیتی یافتند که برای پیشرفت باید از این راهکارها استفاده کنیم و استقلال به دست بیاوریم؛ ارزش هایی مثل دموکراسی مطرح شد که هدف آن رسیدن آنها به منافع خودشان بود.

ایشان افزود: در این میان یک پدیده عظیمی رخ داد که یک سری مشابهت ها و یک سری فرق هایی با این انقلاب ها داشت که همانا انقلاب اسلامی ایران بود؛ قریب به پنجاه سال پیش کلید این جریان خود و جریان نهضت امام نیز آغاز شد.

وی بیان کرد: در برخی از کشورها، انقلاب ها به شکل خاصی برگزار می شود؛ مثلا در گواتمالا یکی از رهبران مذهبی آن یک روحانی بود، ولی در این زمینه باید بازشناسی کرد که این انقلاب چه تفاوت هایی ازاین حیث با آنها دارد.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: باید مطالعه کرد که ورود روحانیت به متن کار یکی از عوارض این انقلاب است یا اینکه ماهیت این انقلاب با انقلاب های دیگر فرق دارد.

آیت الله مصباح بیان کرد: احتمال می رود که اکثریت روشنفکران دانشگاهی ما تصور می کنند که تفاوتی در این انقلاب با انقلاب های دیگر وجود ندارد؛ خیال می کنم که بسیاری از مشکلاتی که پس از انقلاب داریم به این مساله بر می گردد.

ایشان افزود: شباهت‌هایی که بین انقلاب اسلامی با انقلاب های دیگر دارد از نظر عرضی است و از نظر ماهیتی انقلاب اسلامی کاملا با این انقلاب ها تفاوت دارد؛ این گزینه، یعنی فرق اساسی این انقلاب با انقلاب دیگر باید مورد واکاوی و بیان دلایل باشد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: وقتی جوانی برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) به سوریه می رود و جنازه اش هم پیدا نمی شود و خانمی هم می گوید دولت حق ندارد یک ریال از بیت المال برای پیدا شدن پیکر شوهر من هزینه کند، فرق این انقلاب با انقلاب های دیگر مشخص می شود.

استاد حوزه علمیه قم  تصریح کرد: نوجوان سیزده ساله ای که برای انقلاب دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی به جبهه ها رفت آرزویش شهادت است و به خاطر گرسنگی و فقر به جنگ نرفته بود.

آیت الله مصباح  یزدی بیان کرد: این روحیه باعث شد که دشمنان چاره ای جز تحریم ندیدند؛ زیرا با هیچ قیمتی نمی شود با این ملت جنگید؛ کسانی که می گویند این انقلاب با انقلاب های دیگر فرق دارد به این خاطر است که می گویند برخی از انسانها تمام این دنیا را این بدن و زندگی در آن می دانند؛ ولی برخی دیگر زندگی اصلی را بی نهایت می دانند و ما باید به دنبال سعادت بی نهایت در آخرت باشیم.

ایشان گفت: تسلیم در مقابل رفع این تحریم ها یک فکر است و یک فکر دیگر آن است که اصل کار چیز دیگری است، یعنی اینکه در عالم حکم خدا جاری باشد نه حکم طاغوت؛ در این بین دو دسته اولیالله و اولیا  طاغوت وجود دارد که برای خروج از اولیاطاغوت باید به دنبال حکم خدا باشیم.

رهبر انقلاب ما در کل عالم بی نظیر است

آیت الله مصباح یزدی افزود: باید مراقب آسیب هایی که ممکن است،بدنه اصلی انقلاب را در بر بگیرد باشیم؛ رهبر انقلاب ما در کل عالم بی نظیر است، ولی با این رهبر نیز نباید از آسیب هایی که ممکن است بدنه انقلاب را بیمار کند، غافل شویم.

این استاد حوزه بیان کرد: رژیم طاغوت همین نقشی داشت که امروز عربستان برای آمریکا بازی می کرد؛ امروز به عزت رسیده ایم ولی باز نیز نباید از کیدهای دشمن غافل شویم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha