پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله مقتدایی

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه های علمیه گفت: مسئولیت خطیر و بالایی به عهده اساتید است و ایشان در قبال طلاب جوان مسئولند؛ چراکه شخصیت فکری، علمی و عملی آنان نزد اساتید تحقق پیدا کرده و شکل می گیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مرتضی مقتدایی پیش از ظهر امروز در اجلاسیه اساتید مدارس علمیه استان قم اظهار داشت: برگزاری این جلسات و نشست ها، همدلی و هماهنگی را به دنبال داشته و نقش مؤثری در پیشرفت برنامه ها دارد.

وی با اشاره به این که طلاب علوم دینی با ایده ها و تفکرات گوناگون وارد حوزه های علمیه می شوند، ابراز داشت: اولیاء این طلاب، انتظار تربیت مرجع تقلید، مفسر قرآن، مبلغ برتر و ... داشته و شما اساتید باید به این جهات توجه داشته باشید.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: امروز طلاب تحت تربیت شما اساتید قرار می گیرند؛ پس باید توجه داشته باشید که روحیات معنوی آنان همراه با علوم دینی آنها رشد کرده و أفول نکند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تزکیه را مقدم بر تعلیم دانست و گفت: خداوند متعال در سوره های بقره، آل عمران و جمعه تزکیه را مقدم بر تعلیم عنوان کرده که نشان دهنده ضرورت تزکیه است.

*عالم بدون تزکیه برای جامعه مضر است

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: شخصی که تزکیه داشته؛ ولی علمیت ندارد، وجودش مفید است؛ اما انسانی که علمیت داشته؛ ولی تزکیه ندارد، برای جامعه دارای ضرر است.

آیت الله مقتدایی خطاب به اساتید بیان داشت: شما مسئولیت خطیر و بالایی دارید و در قبال طلاب جوان مسئولید؛ چراکه شخصیت فکری، علمی و عملی آنان نزد شما تحقق پیدا کرده و شکل می گیرد.

وی اظهار داشت: تواضع یکی از خصوصیات مهمی است که باید در طلاب ایجاد کرد؛ البته خود استاد باید مهذب بوده و طلاب از او فرا گیرند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: ما بزرگان بسیاری داشته و داریم که از تواضع و اخلاق بالایی برخوردار هستند و در همین حوزه های علمیه تربیت یافته اند.

نائب رئیس جامعه مدرسین ابراز داشت: احترام و تواضع اساتید نسبت به یکدیگر سبب می شود که طلاب نیز از شما این ویژگی ها را آموخته و فرا گیرند.

*قدردان این نعمت الهی باشید

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر قدردانی از نعمت های الهی، خاطرنشان ساخت: شما به عنوان اساتید حوزه علمیه قم اگر توانستید با تأسی از روش اسلامی، تهذیب را بر تعلیم مقدم داشته و طلاب را در علم و عمل رشد دهید، کار بسیار ارزشمندی انجام داده و در ثواب اعمال شاگردان خود نیز شریک هستید.

آیت الله مقتدایی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع): تصریح کرد: در این روایت آمده: «علیّ بن ابراهیم، عن أحمد بن محمّد البرقی، عن علی بن الحکم، عن علیّ بن أبی حمزة، عن أبی بصیر قال: سمعت أبا عبداللّه‏یقول: من علّم خیراً مثل أجر من عمل به قلت: فان علّمه غیره یجری ذلک له؟ قال: ان علّمه الناس کلّهم جری له، قلت: فان مات؟ قال: و أن مات/ ابو بصیر گوید شنیدم که امام صادق (علیه السّلام) می‏فرمود: کسی که به دیگری چیزی آموزد برای اوست مثل پاداش کسی که به آن عمل کند. عرض کردم: اگر باز به دیگری آموزد همین پاداش برای او هست؟ فرمود: اگر به همه مردم بیاموزد همان ثواب درباره او جاری است، گفتم: اگر چه معلم بمیرد، فرمود: اگر چه بمیرد».

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha