پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت‌الله سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی در پیام تصویری به همایش رویت هلال و تقویم در مجتمع یاوران مهدی(عج) گفتند: قرآن مجید به مساله اختلاف ماه اشاره کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،در این پیام آمده است: دین اسلام دین جهانی است  این دین باید به گونه ای باشد که تمام افراد بتوانند به وظایفی که در آن است عمل کنند؛ یکی از وظایف این است که در زمانی که هلال را می بینند روزه بگیرند؛ اسلام یک تقویم جهانی را معرفی کرده است که تمام افراد بشر از آن بهره مند شوند.

قرآن صرفا به مسایل فنی نجومی تکیه نکرده است که گروهی محدود از آن بهره مند شوند؛ بحث رویت هلال در مبحث روزه مدخلیت دارد و از اهمیت بسیاری نیز برخوردار است.

اینگونه همایش ها بسیار مفید است و باید به شبهات و سوالات مردم به خوبی پاسخ داده شود؛ امروزه باید علما این مسایل و مشکلات را در اطراف هلال برطرف کنند؛ باید هم مشکلات ما در حج و غیر حج حل شود و از طرفی وحدت امت اسلامی نیز حفظ شود.

امروز از دو نظر درباره هلال باید بحث کرد که آیا هلال برای همه حجت است یا خیر؟ یعنی اگر در مغرب هلال دیده شد برای مشرق هم حجت است یا خیر؟ مسایلی چون وحدت افق بسیار مهم است زیرا با سیاست وعبادات ما در ارتباط است؛ نباید منتظر باشیم که غربیان این مشکلات را حل کنند بلکه خودمان باید از طریق بیان و گفتگو حل شود.

مساله دوم مساله رویت هلال با عیون مجرده یا مجرده است؛ یعنی چشم مسلح و غیر مسلح در این زمینه بسیار مهم است؛ مساله شرط افق مشترک از زمان شیخ طوسی مورد بحث بوده است زیرا این مساله در احادیث ما ریشه دارد.

مساله دیگر آن است که آیا دیدن با تلسکوپ حجت است یا خیر هم در این زمینه موضوع بحث است؛ همه ما به دنبال این هستیم که یک روز واحد در جهان اسلام عید باشد چه در یک روز خاص.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha