پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله محسن اراکی

حوزه/ دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: ولایت تعلیم دهنده اطاعت حقیقی از خداوند و جامعه ساز است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محسن اراکی عصر امروز  در مراسم شکرگزاری خادم المعتکفین ستاد مرکز اعتکاف قم که در کارگاه ساخت ضریح امامین عسکریین علیهماالسلام برگزار شد، گفت: خدا را شاکریم که گروهی تلاش دارند این سنت نبوی در جامعه ترویج شده و در این امر مهم مشارکت نمایند.

وی ادامه داد: در قرآن کریم زمانیکه خداوند می خواهد درباره اعتکاف سخن بگوید، نام مبارک حضرت ابراهیم علیه السلام را با حضرت اسماعیل علیه السلام می آورد؛ در این آیه خداوند از بنیانگذاری امت توحیدی سخن می گوید؛ یعنی آینده توحیدی توسط این نسل انجام خواهد شد.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی مُسلِم سازی را از نتایج اعتکاف بر شمرد و گفت: در این مراسم عبادی، انسان تمام وجود خود را در راه خدا قرار می دهد و می توان گفت که اعتکاف برای تشکیل امت مسلمه نقش آفرین است.

وی به برگزاری این مراسم در کارگاه ساخت ضریح امامین عسکریین علیهماالسلام  اشاره کرد و بیان کرد: امامین عسکرین علیهماالسلام در دوره ای زندگی کردند که دوره شروع امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه است که بنیان امامت ایشان در دوران این دو امام همام بنا شد؛ حقیقت و ماهیت امت اسلامی امت ائمه معصوم علیهم السلام است.

آیت الله اراکی افزود: همانطور که ائمه معصومین علیهم السلام با وجود نبی مکرم اسلام(ص) اتحاد خاصی دارند، اتحادی هم میان شیعیان و پیروان اهل بیت علیهم السلام و این بزرگواران وجود دارد. در جامعه الهی، شیعی و ولایی، پیروی و اطاعت محض از معصومین علیهم السلام باید باشد.

وی با بیان این که این امت مطیع محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله در اعتکاف بار می آید گفت: یکی از مهمترین ویژگی های اعتکاف این است که یک هسته افراد مطیع و تسلیم امر خدا تشکیل می شود.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: معتکفین نمایندگان جامعه هستند و از این رو در این دوره نباید ارتباطشان را جامعه قطع باشد؛ از این روست که در هر مسجدی امکان اعتکاف وجود ندارد. زمانی که مردم در مساجدی که معتکفین در آن هستند، حضور می یابند، روحیه و معنویت به دست می آورند و این آیین عبادی به این شکل در جامعه ترویج می شود.

وی ولایت آل الله را توفیق بزرگ الهی دانست و گفت: ولایت است که تعلیم دهنده اطاعت حقیقی از خداوند و جامعه ساز است. در ادامه این ولایت، فضایی در جامعه حاکم شده که این جامعه را جامعه ای اوج گرفته در مسیر بندگی خداوند قرار داده است.

آیت الله اراکی تصریح کرد: اعتکاف نشان دهنده این است که ما به جامعه با تقوا رسیده ایم  و اگر هم عده ای از مسیر بندگی خدا خارج شوند، این اجتماعات تقوایی، آنها را به مسیر باز می گرداند.

وی هجوم زائران به اماکن مقدسه چون مکه و مدینه و عتبات عالیات را از نشانه های جامعه  متقی برشمرد و تصریح کرد: این مسئله، پدیده اجتماعی تازه ای است که بعد از انقلاب اسلامی شکل گرفته است.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha