پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
17

حوزه/ آیت الله حاج میرزا حسن ابوترابی، همواره از امام خمینی(ره) و بعد از ایشان از مقام معظم رهبری حمایت کرده و به طور کلی در راه ترویج ولایت گام برمی داشت.

به گزارش«حوزه» از یزد، به مناسبت ارتحال عالم ربانی، آیت الله حاج میرزا حسن ابوترابی، اولین امام جمعه بهاباد، مجلس گرامیداشتی از سوی دفتر امام جمعه و فرمانداری در مسجد جامع شهرستان بهاباد برگزار شد.

حجت الاسلام محمد حسین دهقانی تفتی ، یکی از اساتید حوزه علمیه تفت در این مراسم در سخنانی به مقام علمی  این عالم ربانی اشاره کرد و افزود: آیت الله حاج میرزا حسن ابوترابی کسی بود که بیشترین وقت خود را صرف روضه خوانی حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام می کرد؛ وی کسی بود که همیشه و در همه جا از امام خمینی(ره) و بعد از ایشان از مقام معظم رهبری  حمایت کرده و به طور کلی در راه ترویج ولایت گام برمی داشت.

 وی در ادامه  به مسئله علم و عالم اشاره کرد و گفت : دو راه انسان را جاودانه و ماندگار می کند، یا شهید راه خدا شده یا در مسیر علم جاودانه شود که هر دو آنها جهاد است .

به گفته حجت الاسلام دهقانی ، انسان با علم جاودانه می شود و عالمی که جان خود را در راه علم می دهد جاودانه است.

 وی در همین زمینه تصریح کرد: آیت الله ابوترابی هم از جمله عالمان جاودانه است که در زمینه مسایل فقهی، سیاسی و دینی  دست به قلم بود و در ران نشر معارف دینی تلاش نمود.

وی آیت الله ابوترابی را یک روحانی  متدین  ومتشرع  به اخلاق الهی، قدسی و ملکوتی، در عرصه نظری و عملی عنوان کرد و گفت: این عالم بصیر و ربانی در عرصه عمل یک عالم به تمام معنای کامل بودند.

خاطرنشان می شود : آیت الله میرزا حسن ابوترابی فرزند ملا ابوتراب و از نوادگان آخوند ملا ابوتراب زارچی (از علمای سابق یزد) در سال ۱۳۱۰هجری شمسی در محله علیا در شهر یزد به دنیا آمد و دروس سطح را نزد اساتیدی همچون حضرات آیات شهید محراب صدوقی، فرساد اردکانی، سید علیرضا مدرسی و کازرونی در یزد گذراند و از فیوضات اخلاقی آیت الله حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی هم  بهره مند شد.

این عالم ربانی، دروس سطح را در قم نزد اساتیدی چون حضرات آیات مشکینی، سلطانی، امام موسی صدر و دروس  خارج فقه و اصول را از حضرات آیات عظام بروجردی، امام خمینی، محقق داماد و حاج شیخ مرتضی حائری آموخت و از فیوضات معنوی حضرات آیات حاج آقا حسین قمی، حاج آقا رضا بهاءالدینی و فکور یزدی هم بهره مند شد.

وی با دعوت آیت الله شهید صدوقی به یزد بازگشت و چند سال امامت جمعه شهرستان بهاباد یزد را بر عهده داشت. آیت الله ابوترابی سرانجام به دعوت معلم اخلاق،‌ آیت الله سید روح الله خاتمی به یزد آمد و علاوه بر تدریس فقه، تفسیر و اخلاق، مدیریت حوزه علمیه یزد را بر عهده گرفت. از مشغله های اصلی ایشان پاسخ به سئوالات مذهبی و احکام دینی بود و برنامه پاسخ به سئوالات مذهبی ایشان در رادیو یزد از پیشینه ای ۲۸ ساله برخوردار بوده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha