پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 349737
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶
شیخ انصاری

حوزه / تنها شیطان است که از آغاز تولد آدمی تا لحظه آخر عمر، دشمن سر سخت انسان می باشد و با امید بسیار سراغ همه می رود و هرچه افراد، ایمان قوی تری داشته باشند، شیطان در مقابله با آنها جدیت بیشتری دارد و راهی که کتاب حیات برای ما قرار داده است پناه بردن به خداوند باری تعالی است.

خداوند در قرآن مي فرمايد:

وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ  اعراف/200

واگر از طرف شیطان وسوسه شدی به خدا پناه ببر

حکایت؛

یکی از شاگردان شیخ انصاری(ره) می گوید: زمانی که در نجف اشرف و نزد حضرت استاد (ره) به تحصیل مشغول بودم، شبی شیطان را در خواب دیدم که طنابهای متعددی در دست داشت، پرسیدم: این بندها برای چیست؟ پاسخ داد: اینها را به گردن مردم می اندازم و آنها را به سمت خویش می کشم و به دام می اندازم، هرکدام از این طنابها برای یک شخص است، زنجیری را دیدم که خیلی ضخیم بود،گفتم این طناب ضخیم برای کیست؟ شیطان گفت: برای شیخ انصاری (ره) اتفاقا روز گذشته این زنجیر را به گردن شیخ مرتضی انداختم و او را از اتاقش تا وسط کوچه کشیدم، ولی علی رغم زحمات زیادم، شیخ خودش را از بند رها کرد و برگشت.

وقتی از خواب بیدار شدم، در تعبیر آن به فکر فرو رفتم. پیش خودم گفتم بهتر است که از خود استاد تعبیرش را بپرسم، از این رو به حضور ایشان رسیدم، خواب خود را که برای ایشان تعریف کردم فرمودند: شیطان راست گفته است، زیرا آن ملعون می خواست مرا فریب دهد که به لطف خدا از دامش گریختم.

دیروز، من پول نداشتم، اتفاقاً چیزی در منزل لازم داشتیم، با خود گفتم یک ریال از پولی که در منزل به امانت نزدم موجود است و هنوز وقت مصرفش نرسیده است، به عنوان قرض برمی دارم و روزهای بعد ادا خواهم کرد. یک ریال برداشته و از منزل خارج شدم، همین که خواستم پول را خرج کنم، با خودم گفتم از کجا معلوم که بتوانم این قرض را ادا کنم؟ و در همین اندیشه و تردید بودم که تصمیم خود را گرفتم و به خداوند متعال پناه بردم، چیزی نخریدم و به خانه برگشتم و پول را سرجای خود گذاشتم.

جالب، قسمت آخر این رویای صادقه است که آن شخص گفت : از شیطان پرسیدم طناب من کدام است ؟ نگاهى به من کرد و گفت : تو نیازی به طناب ندارى!1

کعبه دل مسکن شیطان مکن                       پاک کن این خانه که جای خداست2

1. با اقتباس و ویراست از کتاب قلب قرآن

2. پروین اعتصامی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمد IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    در اعتراض به برگزاري كنسرت صادقي به امر جناي سبط انصاري با برگزار كنندگان اين كنسرت مقابله خواهيم كرد. اگر انصاري براي تبليغات خوب است پس حتي الامكان حرف فرزندش را هم بگيريد.