پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
عماد

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: مرکز استعدادهای برتر حوزه های علمیه با ماموریت شناسایی استعدادهای برتر، حمایت از آنها برای تبدیل شدن به نخبه، پشتیبانی از نخبگان و تولید دانش دینی مورد نیاز تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عماد صبح امروز در جمع خبرنگاران که در سالن جلسات انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزارشد  اظهارداشت: خداوند انسان ها را با ظرفیت ها و سلایق و تمایلات جدا و متمایز از هم خلق کرده است؛ هیچ موجودی از موجودات و مخلوقات خدا، دارای یک ظرفیت خاص است و در جهت های متفاوت نیز خلق شده اند.

وی افزود: مهمترین کاری که در زمینه استفاده از این ظرفیت ها می توان انجام داد شناسایی تمایلات، نوع نگاه و استعداد متفاوت آنهاست و در میان هر گروه شناسایی میزان ظرفیت هرکدام بنا به امکانات و ظرفیت است.

رئیس مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: سال ها در کشور ما بحث استعداد برتر مطرح شده است و قرار بود که این افراد به کمک ما به نخبگی برسند و جامعه نیز از توان آنها برای حل مسایل استفاده کند؛ به دنبال آن حمایت از استعدادهای برتر در حوزه های علمیه به شکل جدی مطرح شد.

حجت الاسلام والمسلمین عماد تصریح کرد: حوزه های علمیه در سیره تاریخی خود همیشه به این مساله توجه داشته اند؛ در سیره اساتید ما نیز اینگونه بوده است که اساتید شاگردان خود را طبقه بندی می کردند و شهر به شهری که می رفتند آنها را به اساتید دیگر معرفی می کردند و ویژگی های او را نیز به آن استاد بیان می کردند.

وی گفت: در دارالعلم بغداد که سید مرتضی آن را به بهترین شکل مدیریت کردند، طبقه بندی شاگردان توسط ایشان صورت گرفت و شاگردان ایشان نیز در این عرصه جزو نوابغ دوران بودند؛ شیخ طوسی و قاضی بن براج با هم درس بودند، ولی طبقه علمی آنها شناخته شده بود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: مرکز استعدادهای برتر حوزه های علمیه با ماموریت شناسایی استعدادهای برتر، حمایت از آنها برای تبدیل شدن به نخبه، پشتیبانی از نخبگان و تولید دانش دینی مورد نیاز تشکیل شد.

رئیس مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: این مرکز درابتدا، توسط  هیئت امنای 6نفره اداره می شد  و در ادامه یک هیئت امنای دائمی در این مرکز  تشکیل شد.

حجت الاسلام والمسلمین عماد تصریح کرد: این مرکز تا کنون توانسته است که سازوکار کوچک و چابکی را برای این کار تعیین کند و مجموعه دستورالعمل ها و مقررات، سامانه و سیر کار در شناسایی، تدوین دستور العمل ها و شناسایی نخبگان را در مرحله اول انجام دهد.

وی گفت: مراسمی که فردا برگزار می شود نخستین هم اندیشی استعدادهای برتر حوزه های علمیه است که بیش از 250نفر استعدادهای برتر(تا سقف سنی 34سال) در آن حضور می یابند؛ این نشست دارای دو بخش عمومی و اختصاصی است؛ بخش اختصاصی از ساعت 17 امروز آغاز می شود.

وی افزود: چهار گروه مقدمات، سطح 1، سطح2، سطح 3 و سطح 4 در این نشست حضور دارند که نکات کلیدی در خصوص راه آینده و دیدگاه های نخبگان در این جلسه طرح می شود.

رئیس مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: اجلاسیه سراسری فردا ساعت 9 صبح شروع می شود و ساعت 11:30 نیز به پایان می رسد؛ میهمانان این جلسه جمعی از هیئت امنای نخبگان حوزه و کشور، اعضای جامعه مدرسین و شورای عالی و فعالانی که در امر شناسایی استعدادهای برتر کمک کردند می باشند.

حجت الاسلام والمسلمین عماد تصریح کرد: آیت الله العظمی سبحانی، مدیر حوزه های علمیه، مدیر بنیاد ملی نخبگان، و مدیر استعدادهای حوزه از سخنرانان مراسم هستند که این مراسم در سالن همایش های مدرسه علمیه دارالشفا برگزار می شود.

وی گفت: 60 طلبه از سطح مقدمات، 70نفر سطح 3 و 4 و 120نفر نیز استعدادهای برتر شناسایی شده سطح یک حوزه های علمیه در این همایش حضور می یابند.

حجت الاسلام والمسلمین عماد بیان کرد: در استعدادهای برتر فرایندی انتخاب شده است؛ دو راه برای شناسایی داریم که اولین آنها گزارش های تحصیلی، معدل مقطع محاسبه می شود؛ این امتیاز، امتیاز اول ورودی است؛ برای جلوگیری از تضییع حق طلاب این اختیار به مدیران مدارس داده ایم که بر اساس مشاهده عینی، طلاب دیگر که استعدادهای قوی دارند، می توانند به این جمع اضافه شوند؛ چرخه بعدی این است که مشاهده کنیم که این ارزشیابی آیا خلاقیت و روحیه نخبگی دارد یا خیر؟ این امر در قالب مصاحبه های حضوری و... انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از عرصه هایی پر ارزش، عرصه آموزش است که در این زمینه استعدادها مشخص می شود؛ گروهی از طلاب در عرصه مدیریتی، تهذیبی، پژوهشی و فرهنگی و تبلیغی شناسایی می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین عماد گفت: 249طلبه در مرحله نخست به عنوان استعدادبرتر انتخاب شده اند که هر سال یک تعداد پرونده به مرکز وارد می شود و مورد بررسی قرار می گیرد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: استان های اصفهان 29 نخبه، تهران 36 نفر و استان قم با 156 نفر منطقه بابل 17 نفر را به مرکز استعدادهای برتر معرفی کردند.

وی در افزود: نظام حمایت نخبگانی در حوزه کاملا تعریف شده و ارتقایی است و برنامه مدونی برای ارتقای طلاب در نظر گرفته شده است که سطح طلاب را بالا ببریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha