جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
12

حوزه/ با حضور حجت الاسلام والمسلمین شاملی چهارمین دوره شیعه شناسی در دانشگاه پالرمو در ایالت سیسیل ایتالیا برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، بر اساس هماهنگی های به عمل آمده و تفاهم نامه های امضا شده میان رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، جامعه المصطفی العالمیه و دانشگاه پالرمو در ایالت سیسیل کشور ایتالیا در سال تحصیلی 1394/2015، چهارمین دوره کلاس های شیعه شناسی، زبان و ادبیات فارسی در دانشکده شرق شناسی این دانشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین عباسعلی شاملی دانش آموخته حوزه علمیه قم و از اعضای هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه به دعوت رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در رم و به درخواست دانشکده شرق شناسی دانشگاه پالرمو در جنوب کشور ایتالیا در تابستان امسال به ارائه این دروس پرداخت.

* تبیین جایگاه امامت و ولایت برای دانشجویان ایتالیا

تجزیه و تحلیل کلامی جایگاه و اهمیت امامت، ولایت، خلافت و چگونگی شکل گیری جریانات شیعه و تمرکز بر تبیین نظام باورهای شیعه امامی موضوعاتی بودند که امسال در این دانشکده از سوی استاد شاملی مورد کاوش و گفتگو قرار گرفت. این درس برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشکده شرق شناسی ارائه شد.

همچنین تدریس زبان و ادبیات فارسی برای دانشجویان زبان های خارجی این دانشگاه در سطوح کارشناسی و ارشد با استفاده از بسته های آموزشی زبان فارسی جامعه المصطفی العالمیه در یک دوره فشرده عرضه گردید.

این درس ها مورد استقبال و توجه شایان دانشجویان قرار گرفت و بنا شد به دلیل استقبال و درخواست دانشجویان، دوره زبان و ادبیات فارسی هر ساله به صورت یک دوره دوره کامل یک ماه و نیمه و دوره شیعه شناسی به صورت سه واحد در هر سال تحصیلی طی ماه های "مارس" تا "می" ارائه گردد.

مشارکت در سمینار بین المللی اسلام شناسی در فضای نوین جهانی به صورت های مجازی و حضوری که با حضور بیش از 200 اسلام شناس از سرتاسر دنیا در ماه سپتامبر 2016 در این دانشگاه برگزار خواهد شد، از جمله محورهای مهم همکاری ایران و ایتالیا است.

رایزنی برای تثبیت کرسی شیعه شناسی در ایالت سیسیل

آقای قربانعلی پورمرجان رایزن فرهنگی اسلامی ایران که در روز 12 ماه می(22اردیبهشت) برای مذاکره با مقامات دانشگاه پالرمو به این شهر آمده بود ضمن گفتگو برای تثبیت این کرسی ها، ظرفیت های دیگر همکاری علمی و فرهنگی را مورد بازشناسی و کاوش قرار داد. آمادگی برای همکاری های علمی در حوزه های پژوهشی پیشینه حضور و نقش اسلام و مسلمانان در ایالت سیسیل، جایگاه و نقش حضور بیش از یک قرن حکومت فاطمیون در این ایالت، بازتاب و انعکاس اسلام و آموزه های اسلامی در کتاب های درسی این ایالت، مبادله های علمی و فرهنگی در حوزه ترجمه آثار اسلامی از زبان های فارسی و عربی به زبان ایتالیایی از جمله محورهای مهم و قابل توجهی هستند که رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا به دنبال ارائه درس های شیعه شناسی و زبان و ادبیات فارسی با دانشکده شرق شناسی و زبان های خارجی این دانشگاه در میان گذاشته و به دنبال جلب موافقت و امضای قرارداد میان دانشگاه پالرمو و دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران به ویژه جامعه المصطفی العالمیه است.

ظرفیت همکاری های علمی و فرهنگی

تبادل استاد و دانشجو در سطوح ارشد و دکتری، راه اندازی فرصت های مطالعاتی، حمایت از پایان نامه های دکتری و ارشد دانشگاه پالرمو در حوزه های اسلام شناسی، شیعه شناسی، ایران شناسی، زبان و ادبیات فارسی، برگزاری تورهای علمی و فرهنگی میان دو کشور برای استادان و دانشجویان دکتری و ارشد، برگزاری سمینارها و کنفرانس های بین المللی با همکاری دو کشور از جمله ظرفیت های مهمی هستند که می توانند در مبادلات علمی و فرهنگی مورد توجه کارگزاران علمی و فرهنگی دو کشور باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha