پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام عماد

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه از تدوین طرح پشتیبان علمی برای نخبگان حوزه خبرداد و گفت: جزییات آن در شوراها در حال نهایی شدن است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عماد، صبح امروز در نخستین نشست هم اندیشی استعدادهای برتر و ممتازین حوزه های علمیه کشور، در مدرسه عالی دارالشفا گفت: استقرار نهاد نخبگانی کشور در جمهوری اسلامی ایران این دغدغه را در حوزه های علمیه نیز زنده کرد که نخبگان حوزه نیز باید در یک سامانه مشخص شناسایی و ارتقا یابند.

وی افزود: زمینه بهره برداری نظام از این ظرفیت باید در این نهادها انجام شود که این ایده در معاونت پژوهش حوزه مطرح شد و توسط شورای عالی حوزه های علمیه به تصویب رسید.

معاون پژوهش حوزه تصریح کرد: در این مسیر از تجارب بنیاد نخبگان کشور نیز استفاده کردیم و این تجارب مورد استفاده قرار گرفت و پس از تنظیم اساسنامه در پنج عرصه به جذب نخبگان اقدام کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین عماد بیان کرد: عرصه آموزش، پژوهش، تبلیغ و فرهنگ، تهذیب و مدیریت، زمینه های جذب نخبگان در حوزه بود که این ارزیابی ها برای جذب نخبگان به شکل مستمر در تمام سطوح حوزه های علمیه انجام می شود.

وی گفت: پس از اینکه مجموعه مقررات و قوانین تدوین شد، شناسایی نیز در این عرصه انجام شد و مدیریت های استانی حوزه های علمیه کشور در 31 استان و 3منطقه ویژه این کار را انجام دادند.

وی افزود: پس از اختبار علمی که در قالب یک گفتگوی عالمانه توسط اساتید متبحر انجام شد، نتیجه پرونده های رسیدگی شده به کمیسیون دائمی هیئت امنا وارد شد و در 19 جلسه فرایند مراحل شناسایی و ریز مرحله های آن را کنترل کرد و پس از نهایی سازی آنها نتیجه کار را به هیئت امنا گزارش کرد.

معاون پژوهش حوزه تصریح کرد: این روند شناسایی هر ساله انجام می شود و پس از شناسایی، خیل استعدادهای برتر حوزه نیز طبقه بندی و حمایت می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین عماد بیان کرد: حمایت از طلاب و نخبگان حوزه کاملا ارتقایی است؛ زیرا این استعدادها یک فرصت و ظرفیت عالی در حوزه های علمیه هستند که باید با تعلیم و آموزش روش ها و گسترش ظرفیت های ذهنی و روحی آنها، ایشان را در این عرصه توانمند ساخت تا آینده حوزه های ما را تامین کنند.

وی گفت: طرح پشتیبان علمی برای نخبگان حوزه طراحی شده است و جزییات آن در شوراها در حال نهایی شدن است که هر 12نفر از طلاب مستعد توسط اساتید خبره به آموزش و تهذیب و تبلیغ و تخصص مرتبط با آن استعدادها، تحت آموزش و پشتیبانی قرار گیرند.

وی افزود: فاصله ممتازان ویژه با استعدادهای برتر گاهی به چند صدم درصد می رسد که باید این روند ادامه یابد؛ سیر علمی و عملی طلاب نیز باید با قوت ادامه پیدا کند و آنها باید این مسیر را به خوبی طی کنند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه  خاطرنشان کرد: حوزه قرار نیست یک نهاد نخبگانی موازی با بنیاد نخبگان از نظر بودجه ای تعریف کند؛ به همین خاطر باید در جلسات متعدد زمینه بهره وری از این ظرفیت ها را ایجاد کنیم.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha