جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عبادت

حوزه/ عبوديت با راحت طلبي و تن پروري همخوانی ندارد و انسان باید در همه حال خود را نیازمند خدای متعال بداند و اين احساس همواره با او باشد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام موحدي در جلسه تفسير تربيتي در مدرسه علميه حضرت زينب (س) به تفسيرِ عبوديت  پرداخت و در بيان راهكاري براي رسيدن به اين مهم، گفت: نفس انسان به دنبال راحتي و سكون در عالم ماده است و براي رسيدن به عبوديت بايد اين راحتي را از او سلب كنيم.

استاد تفسير و علوم قرآني دانشگاه فردوسي ادامه داد: طبق فرمايش نبي مكرم اسلام (ص)، عبوديت با راحت طلبي و شكم بارگي جمع نمي شود، لذا بيشتر دستورات و عبادات در پي سلب راحت طلبي از انسان است .

وي ادامه داد: خداوند در سوره مزمل مي فرمايد: « يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ. قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا...» يعني چون در روز كار مهمي بر دوش توست بايد در شب بيدار بماني تا انرژي معنوي دريافت نموده و نيرو به دست آوري.

حجت الاسلام موحدي، توان بيداري در شب را ثمره صفاي روح دانست و خاطر نشان كرد: خواب زياد نشانه بي محتوايي انسان است و كسي كه شوق ديدار امام زمانش را دارد، نمي تواند راحت بخوابد.

وي يادآور شد: براي زدودن خواب، به انگيزه نياز داريم مواردي همچون ترس، بشارت و... خواب را از انسان مي گيرد زيرا خواب تحت حاكميت عوارض روحي ماست و كساني كه خواب كمي دارند، خوف و نگراني يا ذوق و شوقشان زياد است .

این استاد حوزه و دانشگاه،  كليد عبوديت  را ترك راحتي خواند و گفت: عبوديت آن است كه انسان خود را در همه حال نیازمند خدای متعال بداند و اين احساس همواره با او باشد؛ پيامبر اكرم (ص)  مي فرمايند "خدا را عبادت كن گويا او را مي بيني و او را احساس مي كني و اگر نتوانستي يقين پيدا كني حداقل اين باور را داشته باش كه خدا تو را مي بيند".

لازم به ذكر است، سيزدهمين جلسه از سلسله جلسات تفسير تربيتي در مدرسه علميه حضرت زينب (س) با حضور مدير مدرسه، طلاب و مسئولين اين مدرسه برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha