جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عبدالکریم عابدینی قزوین

حوزه/ فعالان عرصه قرآن باید به عنوان افسران جنگ نرم برای اجرای عدالت، قسط، معنویت، اقامه نماز، عزت و اعتلای نظام و جایگاه رهبری در این نظام کوشش کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در دیدار مربیان و مدیران موسسات قرآنی استان قزوین با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) بیان کرد: هر کس قرآن را قرائت کند و در پیشگاه خداوند احساس خضوع پیدا نکند، به رقت قلب دست نیابد و در درون خود احساس حزن نکند این فرد بهره ای از قرائت قرآن نبرده است.

وی افزود: احساس حزن، حزن دنیایی برآمده از امور بی ارزش نیست بلکه حزن دوری از خداوند و به فکر معاد و جهان آخرت بودن و نوعی حزن معنوی است.

امام جمعه قزوین خشوع قلب را از اسباب و نیازمندی های یک قاری قرآن عنوان کرد و گفت: وقتی که قلب انسان در برابر عظمت الهی به حالت خشوع دست پیدا می کند دیگر شیطان نمی تواند وارد این قلب شود.

در کنار آموزش، التزام عملی به آیات قرآن داشته باشیم

  حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: اگر انسان بتواند خودش را از اسباب و علل دنیوی آزاد کرده و در زندگی خود با قرآن همراه شود روح، درون و اسرار وجودی او با قرآن انس پیدا می کند و شیرینی لذت خلوت کردن با خداوند را چشیده و به مقامات خاص و کرامات الهی که ویژه بندگان صالح خداست دست پیدا می کند.

امام جمعه قزوین، با اشاره به این نکته که قرآن کریم منبع کرامت الهی است اظهارکرد: در هر آیه از قرآن، خداوند متعال برای قاری یک مقامی تعریف کرده که اگر مطابق با آن حرکت کرده و نسبت به آن التزام عملی پیدا کند و خود را با آن مقام مطابقت دهد قاری به یک قرآن ناطق که ائمه اطهار (ع) بهترین مصداق های آن هستند تبدیل می شود.

تدبر، باعث ورود قرآن به زندگی می شود

وی، تدبر و تفکر را از نشانه های متقین بر شمرد و گفت: انسان های متقین کسانی هستند که وقتی به آیات حاوی وعده و وعید های  الهی می رسند چون نمی توانند از کنار آن به سادگی عبور کنند توقف کرده و به تفکر و تدبر در آنها می پردازند.

وی افزود: تدبر و تفکر در آیات قرآن، باعث ورود مفاهیم قرآنی به تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی می شود و باید به سمتی حرکت کنیم که قرآن در تمام عرصه های زندگی به صورت کاربردی وارد شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: در یادگیری، آموزش و استفاده از قرآن باید حدود قرآن را رعایت کنیم و در این راه هر چه قدر که توانستیم به آموخته های قرآنی خود جامعه عمل بپوشانیم باید شکرگذار خداوند باشیم.

ولایت فقیه، استمرار ولایت اهل بیت(ع) است

امام جمعه قزوین با تاکید بر این که پیروی از قرآن و اهل بیت(ع) باید در کنار هم باشد عنوان کرد: مطابق حدیث ثقلین، قرآن و اهل بیت(ع) یادگار گران بهای پیامبر اکرم(ص) است و باید همیشه در کنار هم مورد توجه و رجوع قرار گیرد و ذکر سخن «قرآن ما را کفایت می کند» یا «ائمه اطهار(ع) ما را بس است» از طرف برخی اشخاص سخن صحیحی  نیست.

مفسر قرآن تصریح کرد: ولایت فقیه، استمرار ولایت اهل بیت(ع) است و جامعه قرآنی باید در دفاع و التزام عملی به آن تلاش کنند.

در حمایت از رهبری و در برابر قدرت طلبان وارد مبارزه شویم

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: متاسفانه در داخل کشور کسانی که تا دیروز با امام راحل(ره) بودند امروز با راه اندازی  و حمایت از هر فتنه ای در جامعه رخنه کرده و در جهت زیاده خواهی و قدرت طلبی به نام امام خمینی (ره) فعالیت می کنند.

وی افزود: این افراد در راس همه امور مصلحت خودشان را در نظر می گیرند و باید توجه کنیم که در دفاع از جایگاه رهبری و ولایت همچون قوم بنی اسرائیل نباشیم که در هر حرکتی رهبر خود را در خط مقدم خود قرار دهیم.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: یک افسر و سرباز خوب کسی است که برای حمایت و پشتیبانی از رهبر خود پیش قدم می شود و مقدم تر از او حرکت می کند و لذا ما هم باید با بصیرت و آمادگی، زودتر از دیگران عرصه را ببینیم و وارد میدان شویم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: فعالان عرصه قرآن باید به عنوان افسران جنگ نرم برای اجرای عدالت، قسط، معنویت، اقامه نماز، عزت و اعتلای نظام و جایگاه  رهبری در این نظام کوشش کنند.

دفاع از ملت مستضعف، وظیفه انسانی و دینی است

مفسر قرآن اظهار کرد: مطابق آیه 75 سوره نساء« وَما لَكُم لا تُقاتِلونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَالمُستَضعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَالنِّساءِ وَالوِلدانِ الَّذينَ يَقولونَ رَبَّنا أَخرِجنا مِن هذِهِ القَريَةِ الظّالِمِ أَهلُها وَاجعَل لَنا مِن لَدُنكَ وَلِيًّا وَاجعَل لَنا مِن لَدُنكَ نَصيرًا: چرا در راه خدا، و در راه مردان و زنان و کودکانی که (به دست ستمگران) تضعیف شده‌اند، پیکار نمی‌کنید؟! همان افراد (ستمدیده‌ای) که می‌گویند: «پروردگارا! ما را از این شهر (مکه)، که اهلش ستمگرند، بیرون ببر! و از طرف خود، برای ما سرپرستی قرار ده! و از جانب خود، یار و یاوری برای ما تعیین فرما!» حمایت از ملت مستضعف در هر نقطه از جهان وظیفه انسانی و دینی ماست که باید با نگاهی فراتر از دین و مذهب به آن پرداخت و در شرایط حاضر قاری قرآنی که از اوضاع ملت یمن و سایر انسان های مستضعف و مظلوم آشفته و دل نگران نشود این فرد یک قاری قرآن واقعی نیست.

وی افزود: حمایت های رهبر معظم انقلاب از مستضعفان جهان نمونه ای عینی از تحقق اطاعت و عمل به آیات قرآن کریم است و اگر آموزش، قرائت و حفظ قرآن، ما را در حمایت از مردم غزه، یمن، بحرین و سایر ملت های مستضعف به حرکت در آورد معلوم می شود که از قرآن خوب تاثیر پذیرفته ایم.

فعالیت های قرآنی موجب امنیت روانی و اجتماعی می شود

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: موجی که بوسیله جامعه قرآنی قزوین در آموزش معارف قرآنی به راه افتاده بسیار ارزشمند و با برکت است اما موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که کانون ها و اعضای این جامعه باید با انسجام و همکاری بیشتری به فعالیت های خود ادامه دهند.

امام جمعه قزوین خاطر نشان کرد: وجود و مشاهده جامعه فعالان قرآنی موجب بالا رفتن امنیت روانی و اجتماعی شهر و استان شده و دیدن این مجموعه باعث احساس آرامش خاطر دوست داران معارف دینی و قرآنی می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha