شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حسین منیری

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) نقده گفت: انس و الفت با آیات الهی بستر ساز رشد فکری و دوری از رذایل اخلاقی است.

حجت‌الاسلام حسين منيري در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در اروميه، با اشاره به نقش تزكيه نفس در دفع رذايل اخلاقي، اظهار داشت: كار كردن در مورد مسايل اخلاقي و تزكيه نفس از موارد بسيار مهمي است كه در دين اسلام به آن سفارش شده است و این نشان از تاثیر آن در دفع رذایل اخلاقی مثل حسادت، کبر، غرور، کینه و خشم و غیره دارد.

وي راز و نياز، تقرب به خداوند متعال و انبيا و اولياي الهي را بهترين راه تزكيه نفس عنوان كرد و افزود: تقرب و نزدیکی به درگاه الهی و ائمه معصومین(ع) راه رهایی از رذايل به سوی فضایل اخلاقي و زينت بخش انسان به صفات پسنديده است.

مدير مدرسه علميه امام صادق(ع) نقده در ادامه اذعان داشت: هراندازه که انسان محبت و مودت اهل بیت(ع) را در قلب خود بیشتر تقویت و تحکم بخشد به همان اندازه دغدغه جلب توجه مردم و خودنمايي در قلبش کمتر میشود، و صفات پسندیده و فضایل اخلاقی و رفتاری را در خود پرورش می دهد از سویی دیگر رذایل زمانی به قلب انسان رخنه میکند که فرد دنیا گرا شده و حب و علاقه به دنيا را در قلبش بپروراند.

وي در ادامه خاطرنشان کرد: افزايش توجه انسان به پروردگار خویش، انبیا و ائمه اطهار(ع) قطعا با تهذیب نفس به دست میآید و دستور علمای بزرگ این است که قبل از آموختن علم باید تهذیب نفس کرد و این نشان از اهمیت بسیار بالای تقوا و تهذیب نفس است.

حجتالاسلام منيري، ماه شعبان را ماه دوری از گناهان دانست و اذعان داشت: ایامی مانند ماه رجب، شعبان و رمضان که ثواب عبادت در آنها بیش از حد وارد شده است و همچنین بنا به فرموده علما ماه رجب ماه تزکیه دل از گناهان و آلودگيها است و بیشتر اذکار آن در قالب استغفار و توبه از گناهان است، انسان باید با استفاده از این اذکار، روزه گرفتن و نیایش با خداوند، درون خود را از رذایل پاک کند.

مدير حوزه علميه امام صادق(ع) نقده بیان داشت: ماه شعبان، به اعتقاد علمای اخلاق ماه تخلیه است؛ یعنی اگر در ماه رجب كسي قلب خود را از رذایل تخلیه کند در ماه شعبان میتواند خود را به فضایل اخلاقی آراسته و اذکار این ماه در راستای واصل شدن به فضایل اخلاقی انجام دهد.

وي تعاليم الهي و آسماني را عامل سعادت و آرامش روح و روان انسانها دانست و گفت: همه این دستورات به این علت است که انسان به وسیله تزکیه نفس که از مسایل اصولی و اساسی دین اسلام و از اهداف عالیه بعثت انبیا الهی است، بتواند در دستیابی به آرامش درونی و مانوس شدن با حضرت حق و ائمه معصومین(ع) موفق شود و به جای کینه و نفرت و آلوده شدن به معصیت به مردم عشق بورزد.

حجتالاسلام منيري با بيان اينكه برنامه تمامی حوزه های علمیه دو بعدی است، تصريح كرد: دو بعد تزکیه نفس و تحصیل علم در حوزهههاي علميه توام اجرا ميشوند و زمینه تهذیب نفس طلاب در مدارس علميه بايد فراهم شود، چون شیطان دامهای بسياري در مسیر زندگی بشر قرار داده که راه رهایی از وسوسه های شیطانی تقویت تقوا و تزکیه نفس است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha