جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
1

حوزه / رئیس جامعه المصطفی گفت: ریشه معضلات تحمیلی بر جهان اسلام را می‌توان در دو موضوع، طمع کشورهای استعماری غربی نسبت به مناطق اسلامی و تأثیرات نظام‌های آموزشی حاکم بر برخی از کشورها جستجو نمود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در دیدار سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان  که در ساختمان مرکزی المصطفی برگزارشد، تصریح کرد: جامعه المصطفی به عنوان مجموعه‌ای علمی، با تأکید بر صیانت از وحدت اسلامی، رشد و تعالی کشورهای اسلامی در عرصه‌های مختلف آموزشی و پژوهش را وظیفه خود می‌داند.

وی با تأکید بر این که جمهوری اسلامی ایران و افغانستان منافع مشترک زیادی را دنبال می‌کنند، گفت: جامعه المصطفی ضمن تأکید بر اعتلای منافع و مصالح کشورهای اسلامی، همواره این مهم را از مهمترین اصول فعالیتی دانش‌پژوهان و دانش آموختگان خود فرض نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در ادامه با ارائه گزارشی اجمالی از فعالیت‌های آموزشی و پژوهش جامعه المصطفی، اذعان داشت: در مجموعه ملیت‌های حاضر در جامعه المصطفی، برادران افغانستانی از نظر کمی و کیفی و به لحاظ گستره جامعه علمی محصلان، دانش‌پژوهان و اساتید حرف اول را می‌زند.

وی به برخی از تمایزات طلاب افغانستانی با دیگر دانش‌پژوهان جامعه المصطفی اشاره نمود و یادآور شد: با توجه به راه‌اندازی بیش از 150 رشته تحصیلی در جامعه المصطفی، ؛ طلاب افغانستانی تنها ملیتی هستند، که در همه رشته‌ها حضوری فعال دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی رتبه بالای علمی طلاب و دانش پژوهان افغانستانی را از دیگر تمایزات این عزیزان عنوان کرد و ابراز داشت: اکثر طلاب و دانش‌پژوهان افغانستانی با رویکردی قوی در حوزه‌های علوم اسلامی،  نگارش و تحقیق‌های عمیقی را به جوامع اسلامی عرضه داشته‌اند.

رئیس جامعه المصطفی هنرمندی برادران افغانستانی در عرصه‌ شعر و ادب فارسی را ستودنی دانست و افزود: آنان  با همتی مثال زدنی، به سمت فتح رتبه‌های بالای علمی در حال حرکت هستند.

وی با بیان این که راه اندازی انجمن ها، مؤسسات متعدد، برگزاری همایش ها و ورود به عرصه‌های مختلف تحقیق، تدریس، مقاله نویسی و... از مهمترین ویژگی‌های طلاب افغانستانی المصطفی است، تصریح کرد: مجموعه چند هزار نفری دانش آموختگان افغانستانی، ظرفیت بسیار عظیم و پویایی است که نباید به آن تنها نگاه سنتی داشت. عرصه‌های مختلف تحقیقاتی، آموزشی و حضور در مراکز آموزش و پرورش و عرصه‌های دیگر اسلامی، از مهمترین بسترهای فعالیتی به شمار می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با تأکید بر این که دانش آموختگان جامعه المصطفی با رویکردی اعتدالی، تمام همت خود را در راستای حفظ و تقویت وحدت اسلامی به کارگیری می‌کنند؛ خاطرنشان کرد: اخلاق‌مداری، علمیت و برخورداری از توانمندی‌های اجتماعی و فرهنگی، این مجموعه فاخر را به مجموعه همیار و کمک‌رسان جوامع اسلامی تبدیل نموده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جامعه المصطفی با میزبانی از تشنگان معارف ناب اسلامی، قدم‌های بزرگ و افتخار آمیزی در مسیر پویایی و بالندگی جوامع بشری برداشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اوضاع کنونی حاکم بر جهان اسلام اشاره نمود و تصریح کرد: ریشه معضلات تحمیلی بر جهان اسلام را می‌توان در دو موضوع، طمع کشورهای استعماری غربی نسبت به مناطق اسلامی و تأثیرات نظامات آموزشی حاکم بر برخی از کشورها جستجو نمود.

امام جمعه قم یادآور شد: در جهان اسلام دو نظام آموزشی وجود دارد؛ نخستین آن، از مراکز تندروی عربستان شکل گرفته و دیگری در الازهر و جامعه المصطفی وجود دارد. اگر نگاه نخست یعنی، رویکرد افراطی و تند بر نظام آموزشی افغانستان حاکم شود، در دیگر عرصه‌های این سرزمین، تأثیرات بزرگی را تحمیل خواهد نمود.

افغانستان می تواند الگوی وحدت، تعامل و همگرایی مذهبی باشد

رئیس جامعه المصطفی ضمن تأکید بر حفظ و تقویت بنیه‌های وحدت اسلامی، تصریح کرد: بر خلاف تصویری که از افغانستان منعکس می‌شود؛ اگر توطئه‌ها و دسیسه‌های بیرونی تحمیل شده بر این کشور رنگ ببازد و خارج گردد؛ افغانستان الگوی وحدت، تعامل و همگرایی مذهبی است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با تأکید بر این که جامعه المصطفی تلاش دارد تا به دور از رویکردهای تند مذهبی، در راستای هم افزایی تعاملات اسلامی قدم های بزرگی بردارد، خاطرنشان کرد: تحصیل فرزندان مهاجرین، یکی از دغدغه‌های جمهوری اسلامی بوده و علی رغم وجود کاستی‌ها، گام‌های بزرگی در راستای تحصیل فرزندان مهاجرین افغانستانی برداشته شده است.

در ادامه این دیدار، حجت الاسلام سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان نیز در این دیدار ضمن تقدیر از تلاش‌های جامعه المصطفی در راستای اعتلای نظامات آموزشی کشورهای اسلامی، تصریح کرد: فعالیت‌های چشمگیر و عظیم المصطفی در بیرون از مرزهای ایران اسلامی به وضوح قابل مشاهده است.

وی جبهه‌های متعصبانه و یا سکولاری حاکم بر جوامع بشری را از مهمترین دغدغه‌های انسان معاصر عنوان کرد و یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران، تنها پایگاهی است که توانسته در مقابل زیاده‌خواهی‌های استکبار جهانی استقامت شگفت انگیزی از خود نشان دهد.

حجت الاسلام سید حسین عالمی بلخی در پایان سخنان خود با اشاره به ثمرات دانش آموختگان جامعه المصطفی در کشور افغانستان، اظهار داشت: این عزیزان برکات ارزشمند بی‌شماری را برای ملت افغانستان به ارمغان آورده‌ و در راستای اعتلای سطوح علمی و فرهنگی مردمان این سرزمین گام‌های مهمی برداشته‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha