پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌‌الاسلام حکیم الهی

حوزه / معاون بین‌الملل المصطفی با اشاره به محورهای تشکیل‌دهنده و ایجادکننده وحدت اسلامی گفت: یکی از آنها، توجه به مسائل کلان جهان اسلام است. برخی مسائل، زودگذر است و پرداختن به مسائل کوچک، ما را از مسائل بزرگ بازمی‌دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت‌الاسلام والمسلمین حکیم‌الهی، معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعةالمصطفی، در بیست‌ویکمین اجلاس سالانه اساتید جامعةالمصطفی، ویژه خواهران که در مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی برگزار شد، به نقش استاد در همدلی و انسجام اسلام یپرداخت.

وی با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: هدف از آفرینش، ایجاد امت واحده و تحقق انسجام است، اما این امت واحده به دلیل تفرقه بین بشر، محقق نشد. خدا نیز انبیا را برای تشریع قوانین فرستاد و اختلافات از بین برود و وحدت ایجاد شود. هدف از دین هم رسیدن به یکپارچگی است که تبلور آن، در ظهور حضرت بقیه‌الله(عج) خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ حکیم‌الهی افزود: مصداق اکمل همدلی، زمانی که ایشان ظهور نمایند، ولی در این بین، از ابتدای خلقت تا زمان ظهور، عده‌ای باید نقش‌آفرینی کنند و به هدف بعثت انبیا کمک نمایند. عمده‌ترین جایگاه در این باره، به نخبگان بشریت و استادان و مربیان جوامع اختصاص دارد. از آغاز تحصیل تا مراحل تحصیلی، استاد می‌تواند در ایجاد همدلی نقش ایفا کند. در آیات و روایات زیادی، بر انتخاب استاد تأکید شده است. کسانی که به جایی رسیده‌اند، در پرتو نورافشانی استادان قرار گرفته‌اند.

معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعة‌المصطفی گفت: شهید مطهری، در سال‌های آخر، به مسائل عرفانی توجه ویژه‌ای داشتند و به دنبال شخصیتی بود که بتواند از انفاس قدسیه‌اش بهره‌مند شوند. این همه حکایتگر نقش استادان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ حکیم‌الهی افزود: در این میان، عناصر ایجابی و عناصر سلبی نقش دارند که باید از دسته دوم پرهیز شود.

معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعةالمصطفی، با اشاره به محورهای تشکیل‌دهنده و ایجادکننده وحدت اسلامی، تصریح کرد: یکی از آنها، توجه به مسائل کلان جهان اسلام است. برخی مسائل، زودگذر است که پرداختن به مسائل کوچک، ما را از مسائل بزرگ بازمی‌دارد. امام علی(ع) می‌فرمایند: اگر چنانچه همیشه به مهم توجه شود، از توجه به اهم بازخواهیم ماند.

وی ادامه داد: محور بعدی ایجاد همدلی، الگوبرداری از استادان و علمای بزرگ جهان اسلام است؛ کسانی که در راه تحقق مدینه فاضله اسلامی خون دل خوردند. مطالعه قصص‌العلما، واجب و ضروری به شمار می‌رود. نقش این بزرگان در ایفای همدلی باید مورد توجه باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ حکیم‌الهی در حوزه عناصر سلبی خاطرنشان ساخت: اولین عامل از این دسته، پرهیز از هوای نفس و شهوات نفسانی است. این عامل، بر عوامل دیگر حکومت دارد. برای موفقیت در این عرصه باید بسیار کوشید، زیرا بسیار مهم و مشکل است.

معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعةالمصطفی پرهیز از مناظرات بی‌حاصل را نیز حیاتی برشمرد و تصریح کرد: دیده نشده است که در مناظره‌ای، نتیجه‌ای به دست آمده باشد. البته باید سخن حق ترویج شود.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha