چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
جشنواره بهار شهادت

قرائت پیام مراجع قم و حضور اندیشمندان دیگری از حوزه علمیه قم و نیز میهمانانی از آستان های مقدس ایران، جلوه زیبایی از پیوند و ارتباط میان حوزه های علمیه ایران و عراق را به نمایش گذاشته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، یازدهمین جشنواره بین المللی بهار شهادت عصر جمعه با حضور صدها میهمان داخلی و خارجی در آستان مقدس حسینی آغاز به کار کرد. آنچه در پی می آید نوشته های خبرنگار خبرگزاری حوزه از این جشنواره با شکوه است:

* جشنواره قرار است ساعت چهار و نیم عصر به وقت عراق، یعنی ساعت 6 عصر به وقت ایران آغاز شود. چند دقیقه زودتر می رسیم. فضای جشنواره پر است از دوربین ها و خبرنگارهای محلی و بین المللی که با اندیشمندان و شخصیت های دعوت شده مصاحبه می کنند.

* برگزاری این جشنواره در شرایط کنونی عراق آن هم با حضور حدود 200 نفر از 44 کشور جهان، موفقیتی بزرگ برای آستان مقدس حسینی و عباسی (علیهما السلام) به شمار می آید. انعکاس امنیت کربلا و آرامش حرم را به راحتی می توان در لبخندها و حس طمانینه مهمانان مشاهده کرد.

* جشنواره همانطور که از قبل اعلام شده، رأس ساعت چهار و نیم بعد از ظهر آغاز می شود. آقای اسامه کربلایی قاری سرشناس آستان حسینی به روی سِن می رود. و از چند جای قرآن، تلاوت می کند  تا اینکه به آیه تطهیر و در نهایت به سوره کوثر می رسد. به زیبایی تلاوت می کند، اما گویا اینجا بر خلاف محافل قرآنی ایران و مصر، قاری را با "الله" "الله" گفتن، تشویق نمی کنند.

* محل برگزاری همایش با دسته گل های متعدد که عمدتا گلایل سفید است، تزیین شده و زیبایی خاصی به محفل داده است.

* میهمانان ردیف اول نه به کشور و نه مذهب خاصی تعلق دارند. تولیت آستان های مقدسه عراق یعنی آستان امیرالمومنین، امام حسین، حضرت عباس و کاظمین (علیهم السلام) دقیقا کنار هم نشسته اند.

* جشنواره به طور مستقیم از حداقل 6 شبکه ماهواره ای پخش می شود و همه شبکه ها، برنامه های خود را از شبکه کربلا دریافت می کنند، این تصمیم، قبلا برای یکپارچه سازی و نظم در پوشش رسانه ای جشنواره اتخاذ شده است.

* نخستین سخنران جشنواره آقای سید احمد الصافی تولیت آستان مقدس حضرت عباس (علیه السلام) یکی از دو میزبان برگزاری مراسم است. آغاز سخن با متنی ادبی است که با عرض ارادت به ساحت اباعبدالله الحسین ادامه می یابد، اما در پایان به موضوعات روز می پردازد و نسبت به جنایاتی که در منطقه رخ می دهد و بویی از انسانیت نبرده گلایه و ابراز تاسف می کند. سخنرانی آقای الصافی از ده دقیقه بیشتر نمی شود.

* در مراسم افتتاحیه یازدهمین جشنواره بهار شهادت، برای نخستین بار، پیام دو تن از مراجع تفلید قم قرائت می شود. دو ماه قبل، هیأت رسمی از کربلا به دیدار مراجع  قم آمده و رسما از ایشان یا نمایندگان مراجع دعوت به عمل آورده بودند. حضرات آیات صافی و سبحانی ضمن معرفی فرزندان شان به عنوان نماینده، پیام جداگانه‌ای نیز صادر کرده بودند.

* پیام حضرت آیت الله صافی را حجت الاسلام والمسلمین محمد الحسون و پیام حضرت آیت الله سبحانی را حجت الاسلام والمسلمین محسن حیدری قرائت کردند. از طرف دفتر آیت الله وحید خراسانی نیز هیاتی به این جشنواره آمده اند. فرزند مرحوم آیت الله تبریزی نیز در جمع مهمانان حضور دارد. به طور کلی قرائت پیام مراجع قم و حضور اندیشمندان دیگری از حوزه علمیه قم و نیز میهمانانی از آستان های مقدس رضوی، حضرت معصومه و عبدالعظیم حسنی، جلوه زیبایی از پیوند و ارتباط میان حوزه های ایران و عراق را به نمایش گذاشته است.

* سه نفر در مراسم افتتاحیه شعر می خوانند که نشان از اهمیت شعر در همایش های عربی دارد؛ دو لبنانی و یک عراقی؛ دو روحانی شیعی و یک ادیب مسیحی. اما اگر بخواهیم منصفانه نظر بدهیم، شعر جورج شکور ادیب سرشناس مسیحی از لبنان، حماسی تر از شعر شیخ عبدالحسین صادق لبنانی و شیخ ابراهیم عراقی است.

* از آنجا که جشنواره وابسته به مرجعیت است، بیشتر شاهد حضور اندیشمندان دینی و شخصیت های فرهنگی هستیم و در میان سخنرانان، چهره های سیاسی دیده نمی شود. البته در اثناء مراسم، آقای عقیل الطریحی استاندار کربلا به روی سن آمده و هدیه ای را به تولیت دو آستان مقدس حسینی و عباسی تقدیم می کند.

* بخش ویژه ای از دکور جشنواره به بسیج مردمی عراق و تیپ حضرت علی اکبر علیه السلام اختصاص دارد و در آن بخش، تعداد قابل توجهی از بسیجیان نیز با لباس نظامی حضور دارند. به طورکلی، موضوع بسیج مردمی و فتوای مرجعیت در بسیاری از شعرها و سخنرانی های مراسم افتتاحیه مطرح می شود.

* کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل متحد هم به این جشنواره دعوت شده اما به هر دلیل امکان حضور پیدا نکرده و پیام کوتاه وی به جشنواره که از حاضران و دست اندرکاران عذرخواهی کرده، به دو زبان انگلیسی و عربی خوانده می شود.

* یک گروه همخوانی از کشور آذربایجان به جشنواره آمده اند و مراسم زیبایی را به نمایش می گذارند. سرودهایشان ترکیبی از زبان های عربی و آذری است، همین ترکیب هم، اجرای آنها را زیباتر کرده. این افراد به محض اینکه آیت الله شیخ جواد فاضل را که از مدعوین جشنواره است دیدند دور وی حلقه زده و عکس یادگاری گرفتند. این رابطه به اصالت مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی که از دیار آذربایجانی ها است، بر می گردد.

* مراسم افتتاحیه با نماز مغرب و عشاء در جوار اباعبدالله الحسین پایان می پذیرد و میهمانان به شهرک امام حسن (علیه السلام) در ده کلیومتری کربلا می روند تا در ضیافت شام آقای شیخ عبدالمهدی کربلایی تولیت آستان حسینی و نماینده آیت الله سیستانی شرکت کنند.

* شهرک امام حسن(ع)، مجموعه ای زیبا و وسیع از اقامتگاه، سالن پذیرایی و درمانگاه را در خود اختصاص داده که برای خدمت به زائران سیدالشهداء(ع) احداث شده است.

* همینطور که میهمان ها مشغول صرف شام هستند، ناگهان همهمه در گوشه ای از سالن بلند می شود و به طور خاص، جنب و جوش جوانان عراقی مشاهده می شود. یکی از جوانان سرشناس بسیجی عراق که به دلیل وحشت تکفیری ها از وی به "ابوعزرائیل" معروف شده در جمع میهمانان دیده می شود که بعد از اطلاع میهمانان از حضور وی، هر کس به نوعی تلاش می کند، خودش را به وی رسانده و با او عکس یادگاری بگیرد.

- حسن صدرایی عارف

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha