شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مسیحی

اندیشمندان و شخصیت های شرکت کننده در جشنواره بهار شهادت با ارائه مقالات خود از عظمت شخصیت و نهضت حسینی سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از کربلا، دومین روز از برگزاری جشنواره بین المللی بهار شهادت در کربلای معلا با برنامه های متنوعی همراه بود به طوری که میهمانان، صبح خود را با سلام دسته جمعی به محضر قمر بنی هاشم علیه السلام آغاز کردند و سپس آئین پرده برداری از ایوان طلای حرم آن حضرت برگزاری شد.

در ادامه در دو نوبت صبح و عصر جلسات علمی با حضور محققین و فضلا از کشورهای مختلف برگزار شد و در شامگاه نیز، میهمانان جشنواره در شب قرآنی حاضر شدند.

حضور تولیت آستان های مقدس کربلا در نشست های تخصصی

جلسات علمی جشنواره در نوبت صبح در سالن کنفرانس امام حسن علیه السلام در آستان مقدس حضرت عباس علیه السلام آغاز شد و در نوبت عصر در سالن کنفرانس خاتم الانبیاء در آستان مقدس امام حسین علیه السلام ادامه یافت.

در نشست علمی صبح حجت الاسلام والمسلمین سید احمد الصافی تولیت آستان مقدس حضرت عباس(ع) و در نشست عصر، حجت الاسلام والمسلمین عبدالمهدی کربلایی تولیت آستان مقدس امام حسین(ع) حضور داشتند.

مدیریت جلسه صبح را حجت الاسلام ضیاء الدین الزبیدی مدیر مرکز چاپ و تفسیر و علوم قرآن بر عهده داشت و در آغاز برگزاری چنین نشست ها و برنامه هایی را بسیار مهم ارزیابی و تاکید کرد: طرح افکار و دیدگاه های جدید به بالا بردن سطح علمی و فرهنگی در امت اسلامی کمک می کند.

جشنواره بهار شهادت کربلا + خبرگزاری حوزه

ارائه مقاله آیت الله فاضل لنکرانی

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار که از سویی به نمایندگی از بیت مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی و از سویی به عنوان محقق و اندیشمند حوزوی به این جشنواره دعوت شده است، مقاله خود را با عنوان نقش عقل در انقلاب حسینی ارائه داد.

وی خاطر نشان کرد: بیشتر پژوهشها و تحقیقات درباره امام حسین علیه السلام از حیث دینی و یا از جهت عشق به امام حسین علیه السلام صورت گرفته از همین رو وجود پژوهش هایی که از زاویه عقلی و منطقی به انقلاب حسینی پرداخته باشند ضروری است زیرا عقل و منطق، اساس قضیه امام حسین علیه السلام است.

وی با اشاره به روایتی از سیدالشهداء که می فرماید عقل جز با پیروی از حق کامل نمی شود گفت: بر این اساس، آیا نهضت حسینی، پیروی از حق نیست؟

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام ادامه داد: اهل عقل و عقلانیت، همان اهل حق اند و اهل باطل، عقلانیت ندارند و این موضوع از طریق آیات قرآن و احادیث نبوی فهمیده می شود از همین رو شهدا و صدیقین در درجه عالی از عقل قرار دارند.

از میراث باقیمانده حسینی حفاظت می کنیم

حضرت حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا جلالی استاد سرشناس در زمینه نسخه شناسی و مخطوطات نیز در مقاله خود توضیح داد که امام حسین علیه السلام و نهضت حسینی در سطح جهان شناخته شده است و منابع گوناگون در کتابهای آسمانی، احادیث نبوی و روایات ائمه علیهم السلام نشان می دهد که این نهضت تا ابد ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: ما به عنوان محبان و پیروان حضرت سید الشهداء علیه السلام، شعائر حسینی را تا حد امکان احیا می کنیم از حیث تراث حسینی، اگرچه بخشی از آن به واسطه دشمنیِ دشمنان از بین رفته است اما به فضل الهی از مقدار باقی مانده به خوبی حفاظت خواهیم کرد و محققان و نویسندگان باید کوشش های بیشتری را نسبت به قبل در زمینه پژوهش های حسینی داشته باشند.

جشنواره بهار شهادت کربلا + خبرگزاری حوزه

موسوعه یاران امام حسین(ع) تدوین شود

حجت الاسلام شیخ حمید البغدادی از دیگر ارائه دهندگان مقاله به جشنواره بهار شهادت بود.

وی در مقاله خود که به حبیب بن مظاهر اختصاص داشت به زندگی، نسب و شخصیت حبیب بن مظاهرپرداخت و مواضع شجاعانه یار با وفای سید الشهداء را تبیین کرد.

وی تالیفات بیشتر در خصوص یاران امام حسین(ع) را ضروری خواند و به آستان مقدس امام حسین علیه السلام پیشنهاد داد تا موسوعه کاملی ویژه یاران امام حسین علیه السلام که به همراه وی شهید شدند تدوین نماید. 

در نوبت عصر نیز تعدادی از اندیشمندان و میهمانان به ارائه دیدگاه های خود درباره شخصیت و نهضت حسینی پرداختند.

علل جاودانگی قیام سید الشهداء(ع)

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی در این نشست به جاودانگی نهضت حسینی اشاره و تصریح کرد: انقلاب حسینی به دنبال بازگشت اصالتهای اسلامی به جامعه بود و این انقلاب، یه انقلاب جاودان خواهد بود.

وی به عوامل جاودانگی نهضت حسینی اشاره کرد و بیان داشت: یکی از عوامل جاودانگی، اهداف امام حسین از این نهضت است زیرا هدف آن حضرت، شخصی و دنیایی نبود بلکه به دنبال ایفای رسالت خود برای جلوگیری از انحراف و تضعیف اسلام بود.

مدیر شبکه ولایت، شهادت مظلومانه امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش را از دیگر عوامل جاودانگی نهضت حسینی برشمرد و ابراز داشت: جنایاتی که در حق خاندان پیامبر روا داشتند، هر بیننده و شنونده ای را تحت تاثیر قرار می دهد همچنان که روایاتی از پیامبر درباره شهادت امام حسین صادر شده است و این روایات در منابع شیعه و اهل سنت آمده است.

وی توجه ائمه اطهار علیهم السلام به زنده نگه داشته واقعه عاشورا را از دیگر عوامل جاودانگی نهضت حسینی دانست و گفت: اولین فردی که در این زمینه گام برداشت امام سجاد علیه السلام بود که به شاگردان و اطرافیان توصیه می نمود که برای امام حسین مجلس عزا بگیرند.

جشنواره بهار شهادت کربلا + خبرگزاری حوزه

اندیشمند مسیحی: امام حسین(ع)، شخصیتی جهانی است

میشل کعدی اندیشمند و ادیب سرشناس مسیحی از لبنان، دیگر ارائه دهنده مقاله در جشنواره بهار شهادت بود.

وی خاطر نشان کرد: امام حسین علیه السلام، شخصیتی جهانی است که تمام طوائف و ادیان را در بر می گیرد و حضور 6 کشیش از کشورهای اروپایی در این جشنواره، خودش دلیلی بر این مدعاست که امام حسین علیه السلام، شخصیتی جهانی است.

وی با بیان اینکه بزرگان شرق و غرب در برابر عظمت امام حسین و نهضت حسینی خضوع کرده اند گفت: امام حسین علیه السلام نماد انسانیت است و او حریت و آزادگی را به جهانیان آموخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha