جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سبک زندگی

حوزه/ تقلید از فرهنگ غرب یکی از مهمترین عوامل موثر بر سبک زندگی کنونی است، این نوع تقلید، افراد را از فکر خلاق باز می دارد و هر چه ماهواره نشان دهد به همان شکل رفتار می کند، این مسئله باعث نابودی زندگی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مرتضایی نیا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» بیرجند در خصوص سبک زندگی اسلامی، گفت: سبک زندگی مجموعه ای ترکیب یافته از آداب است؛ آداب جمع کلمه ادب و به معنی ظرافت در رفتار است.

*زندگی براساس تعالیم اسلام

استاد حوزه علمیه خراسان جنوبی با اشاره به این که سبک زندگی باید براساس تعالیم اسلام باشد، افزود: اگر محور زندگی خدا باشد، در این صورت انسان موجودی مکلف است و احکامی که خداوند برای او تعیین کرده، سبک زندگی فرد را تشکیل می دهد.

وی تاکید کرد: برای داشتن سبک زندگی صحیح ایرانی- اسلامی که مد نظر مقام معظم رهبری است، باید به خودباوری برسیم و به آموزه های دینی خود مراجعه کنیم.

 حجت الاسلام والمسلمین مرتضایی نیا ادامه داد: در سبک زندگی اسلامی باید در نظر داشت که یک زندگی، زمانی خوب است که همانند گفته قرآن به پیامبر عظیم الشان اسلام، شامل مجموعه ای از مکارم اخلاقی باشد.

*تغییر تدریجی سبک زندگی

امام جمعه دیهوک خاطرنشان کرد: گاهی فیلم ها، کتاب ها، رسانه ها، مطبوعات و رفتارهای سیاسی بطور ناخودآگاه و تدریجی نوعی سبک زندگی با پشتوانه فرهنگ غربی به انسان القا می کنند.

استاد حوزه علمیه خراسان جنوبی یادآور شد: صدا و سیما تاثیر فراوانی در نوع زندگی مردم دارد، به طور مثال در بعضی سریال ها، کلان شهر گرایی غیر مستقیم ترویج می شود و به مردم القا می کند که روستاها را ترک کرده و به شهرهای بزرگ بروند.

وی تصریح کرد: رسانه ها در بسیاری موارد از جمله نوع مسکن سازی، دکوراسیون، آشپزی، موسیقی و … تاثیر فراوانی بر سبک زندگی دارند.

*تقلید کورکورانه از فرهنگ غرب

 این محقق حوزوی، یکی از مهمترین عوامل موثر برسبک زندگی کنونی را تقلید کورکورانه از فرهنگ غرب دانست و اظهار کرد: این نوع تقلید، افراد را از فکر خلاق باز می دارد، فرد مقلد تفکر انتقادی ندارد و کار خود را ارزیابی نمی کند و هر چه ماهواره نشان دهد به همان شکل رفتار می کند، این مسئله باعث نابودی زندگی می شود.

 حجت الاسلام والمسلمین مرتضایی نیا افزود: سبک زندگی باید وابسته به هدف زندگی  باشد یعنی هنگامی که هدف زندگی خود را دریافتیم باید با سبکی زندگی کنیم که به اهداف مورد نظر نزدیک شویم و لازمه ی رسیدن به سبک زندگی، ایمان داشتن به یک لنگرگاه اعتقادی است.

*ساده زیستی و پرهیزاز چشم و هم چشمی

وی، ساده زیستی را بهترین نوع زندگی دانست و گفت: کسانی که زندگی ساده  ای دارند، نه تنها به خوبی در کنار یکدیگر به سر می برند، بلکه این نوع زندگی، در تربیت فرزندانشان نیز تاثیر مثبت دارد.

استاد حوزه علمیه خراسان جنوبی، تربیت فرزندان صالح  را یکی از نشانه های زندگی خوب دانست و تاکید کرد: در روایات آمده که در زندگی نباید نسبت به دیگران چشم و هم چشمی داشته باشیم، اما در مسائل معنوی باید تلاش کنیم که از یکدیگر سبقت بگیریم.

*پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)؛ بهترین الگوها

 امام جمعه دیهوک در پایان خاطر نشان کرد: یکی از بهترین الگوها در بحث سبک زندگی اسلامی، پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع)  هستند و طلاب و روحانیون باید با نحوه زندگی خود، این واقعیت را به مردم نشان دهند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha