پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
طباطبایی نژاد

حوزه/ نماینده ولی فقیه در اصفهان گفت: درست نیست که وقتی رادیولوژیست خانم نداریم، ده ها هزار خانم حقوقدان بیکار داشته باشیم که برای گرفتن این مدرک هزینه های بسیاری را متحمل شده باشند.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، پیش از ظهر امروز در دیدار با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور، یکی از بزرگترین مشکلات موسسات آموزش عالی کشور را ارائه رشته های غیر متناسب با نیاز جامعه دانست و عنوان کرد: برای انجام بسیاری از کارها، نیازی به تحصیلات دانشگاهی نیست، لیکن قرار دادن شرط مدرک باعث می شود، هزینه های گزافی بر عهده آموزش عالی گذارده شود و عده ای جوان عمر و سرمایه خود را خرج کنند تا بتوانند مدرکی بگیرند که در آینده هیچ استفاده ای از آن نمی کنند.

وی تصریح کرد: این درست نیست که وقتی ما رادیولوژیست خانم نداریم، ده ها هزار خانم حقوقدان بیکار داشته باشیم که برای گرفتن این مدرک هزینه های بسیاری را متحمل شده اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، پذیرش دانشجوی غیر بومی را یکی دیگر از آسیب های دانشگاه ها عنوان کرد واین آسیب را به نظام وظیفه نیز تعمیم داد و گفت: وقتی یک سرباز که در شهری غریب آموزش می بیند، ساعت 2 بعد از ظهر آزاد می شود و چون در آن شهر کسی او را نمی شناسد، ممکن است به هر عملی اقدام کند، لیکن این امر در شهرهای خودشان به دلیل این که مردم آن ها را می شناسند، ممکن نیست.

وی، نظارت بیشتر مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی بر رشته های دانشگاهی را ضروری دانست و ابراز داشت: در مقطعی بسیاری از شهرستان هایی که ظرفیت کافی نداشتند، تقاضای تأسیس دانشگاه آزاد داشتند و پذیرفته شد و حالا به جایی رسیده اند که برای گذران امورات دانشگاه، بدون آزمون و نمره نیز دانشجو می پذیرند و این مسئله آسیب است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان ادامه داد: زمانی بر ما گذشت که پذیرش دانشگاه ها را به قیفی وارونه مثال می زدند، که ورود به آن سخت، ولی خارج شدن از آن راحت است، اما در حال حاضر دانشگاه های ما مثال لوله را پیدا کرده اند که ورود به آن و خروج از آن بسیار راحت است.

وی  تصریح کرد: ارائه رشته های دانشگاهی باید براساس نیاز سنجی و  بررسی بازار کار کشور  باشد، چرا که در غیر این صورت جماعتی را سال ها معطل می کنیم و هزینه های بسیاری را متحمل می شوند، اما هنگامی که به بازار کار مراجعه می کنند نیازی احساس نمی شود و همین امر نارضایتی قشر عظیمی از مردم را از دولت و حکومت به دنبال خواهد داشت.

آیت الله طباطبایی نژاد همچنین بر تفکیک جنسیتی دانشگاه ها تأکید کرد و گفت: هدف ما از تحصیل علم، رسیدن به مقام والای انسانی و تکامل است، مبادا به گونه ای برنامه ریزی کنیم که آفت های آن بیشتر از محسنات آن باشد و در همه تصمیمات خود رضای الهی را در نظر بگیرید که تعریف و تمجید مردم نمی تواند روز قیامت دلیلی بر تصمیمات شما باشد.

در ادامه این دیدار، دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور، به ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته پرداخت و گفت: در ابتدای مسؤولیت بنده 472 واحد دانشگاهی وجود داشت که در حال حاضر با ادغام، تجمیع و یا انحلال برخی واحد ها 397 واحد دانشگاهی فعال هستند.

وی تصریح کرد: سال گذشته 340 هزار نفر متقاضی تحصیلات در مقطع دکتری داشتیم که فقط ظرفیت پذیرش 8 درصد از آن ها وجود داشت. تقاضای مقطع کارشناسی ارشد نیز در سال گذشته بیش از 1 میلیون نفر و ظرفیت پذیرش ما 30 درصد بود.

میر زاده به آماری از کشور آمریکا اشاره کرد و گفت: در آمریکا تربیت یک نفر تا مقطع phd  پنج میلیون دلار هزینه دارد که وزیر خزانه داری آن ها اعلام کرده که آمادگی پذیرش 100 هزار نفر دانشجوی دکتری از کشورهای جهان سوم را دارند.

وی خاطر نشان کرد: ما با یارانه دولتی یک دانش آموز را از مهد کودک تا کارشناسی ارشدآموزش می دهیم سپس همه این سرمایه گذاری های ما در کشورهای دیگر به ثمر می نشیند که اغلب آن ها به کشور باز نمی گردند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha